סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

גם ספוטיפיי, אורקל וסאפ מחרימות את רוסיה; אובר מעניקה לפליטים נסיעות חינם לפולין

הסנקציות שמטילות מדינות העולם על הקרמלין באות לידי ביטוי בהפסקת פעילותן של עוד ועוד ענקיות טכנולוגיה בתחומי רוסיה, בחסימת תכנים מטעם פוטין ובקריאות של המנכ"לים לעצירת המלחמה. אין ספק: מדובר באחד החרמות הרחבים והקשוחים בהיסטוריה

המשך המלחמה באוקראינה מותיר פחות ופחות חברות טכנולוגיה מחוץ למשחק, כשבכל יום מצטרפות עוד ועוד ענקיות מכל קשת תחומי הטק, כמו גם מכל שאר התחומים, לחרם על רוסיה באופנים רבים ומגוונים. מי שלא עושה כן, לרוב מתבקשת, בין אם בנימוס ובין אם לאו, על ידי גורמי ממשל אוקראינים להתיישר עם המאבק הדיגיטלי בפולש הרוסי. אמש (ד'), לדוגמה, העלה סגן נשיא אוקראינה והשר לענייני טרנספורמציה מיכאלו פדורוב ציוץ לטוויטר, בו קרא לכל יצרניות ומפתחות המשחקים "לחסום זמנית את כל החשבונות הרוסים והבלרוסים".
בנוסף, פדורוב קרא גם לפלטפורמות האי-ספורטס לעצור זמנית את השתתפותן של קבוצות רוסיות ובלרוסיות, כמו גם גיימרים משתי המדינות, בכל אירועי הספורט הבינלאומיים שמתקיימים בטריטוריה של רוסיה או של בלרוס. לדבריו, צעדים אלה "יגבירו את המוטיבציה של אזרחי רוסיה לנסות לעצור את התוקפנות של הממשלה הרוסית באופן אקטיבי", כלשונו. "בשנת 2022", הוסיף, "טכנולוגיה מודרנית היא כנראה התשובה הטובה ביותר לטנקים, לטילים ולרקטות".
בהמשך, כשהוא מתייג בציוץ את אקס בוקס ואת פלייסטיישן, פדורוב כתב "אם אתם תומכים בערכי האנושות, אתם צריכים לעזוב את השוק הרוסי" ובציוץ נוסף הוא פנה לחברות המשחקים ריוט גיימז, EA, Ubisoft וגיימלופט בבקשה לסגור את משרדיהן ברוסיה כאות הזדהות עם אוקראינה. "אין מקום לתוקפנות על מפת הטכנולוגיה הגלובלית", כתב. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, החברות המכותבות לציוץ עדיין לא הגיבו.
מחוץ לעולם משחקי המחשב, חברות טכנולוגיה רבות לא ממתינות לבקשה מיוחדת ממשלת אוקראינה ומיישרות קו עם החרם מיוזמתן. למשל, ענקית הזרמת האודיו ספוטיפיי, שסגרה אמש (ד') את משרדיה ברוסיה. את הגישה לשירות עצמו בתחומי רוסיה היא משאירה בינתיים - זאת, לדבריה, במטרה "לפאשר את שטף המידע על המלחמה מכל העולם", כפי שציינה החברה בהודעה לעיתונות.
בדומה לפלטפורמות רשת אחרות, גם ספוטיפיי חוסמת בשלב זה תוכן המזוהה עם הקרמלין ולאחרונה גם מחקה מהשירות את כל התוכן השייך לרשתות הרוסיות ספוטניק ו-RT. "אנחנו המומים מהמתקפה הלא מאושרת על אוקראינה", אמר נציג החברה. "העדיפות העליונה מבחינתנו בשבוע החולף הייתה לדאוג לביטחון העובדים שלנו ולכך שספוטיפיי תמשיך להוות מקור חשוב לחדשות מקומיות וגלובליות בזמנים שבהם גישה למידע כזה חשובה מאי פעם".
בנוסף לכך, ספוטיפיי, הפועלת ברוסיה ובאוקראינה מאז יולי 2020, הציגה אמש מדריך חדש על גבי הפלטפורמה שלה, המאפשר למשתמשים גישה למקורות חדשותיים מהימנים, והנהלת החברה הכריזה על הכפלה של כל תרומה שעובדיה יחליטו להעביר לאוקראינה. "אנחנו בוחנים כעת דרכים נוספות שבהן נוכל לסייע לעובדים ולמאזינים שלנו במהלך התקופה הזאת", הוסיף נציג החברה.
1 צפייה בגלריה
מוזיקה ספוטיפיי Spotify
מוזיקה ספוטיפיי Spotify
ספוטיפיי.
(צילום: שאטרסטוק)
לספוטיפיי הצטרפה אמש גם ענקית התוכנה האמריקאית אורקל, שהודיעה, בתגובה לקריאה של סגן נשיא אורקאינה בטוויטר, כי היא השעתה את כלל הפעילות שלה בין גבולות הפדרציה הרוסית, וגם ענקית התוכנה האירופית סאפ נענתה לדרישה. "אנחנו מגנים את הפלישה לאוקראינה באופ]ן הקשה ביותר", אמר מנכ"ל החברה כריסטיאן קליין. "מדובר באקט של חוסר אנושיות וחוסר צדק, ובמתקפה על הדמוקרטיה שהשפעותיה נוגעים לכולנו. אנחנו עוצרים את העסקים שלנו ברוסיה ובנוסף לכך מפסיקים את כל המכירות של שירותי ומוצרי סאפ ברוסיה".
ספוטיפיי, אורקל וסאפ הצטרפו לחברות הטכנולוגיה הרבות שכבר מחרימות את רוסיה, בראשן אפל, אמזון, גוגל, מטא, טיקטוק ונטפליקס. גם אייבוס, בואינג, מרצדס, ב.מ.וו, דיסני, פורד, אדידס, נייקי ועוד המון חברות ושירותים בתחומי הפיננסים, הבידור והנפט הכריזו חרם על רוסיה, שבא לידי ביטוי בדרכים שונות. זאת, בנוסף לענקיות השבבים AMD, אינטל, גלובל פאונדרס ו-TSMC שהשהו משלוחי חלקים לרוסיה, ולחברות המחשבים דל, לנובו ו-HP שהפסיקו גם כן את המשלוחים לאזור.
חברות אחרות נוקטות בדרך הפוכה על מנת להתערב למען אוקראינה: במקום "להעניש" את רוסיה, הן מעניקות הטבות לאוקראינה. חברה אחת כזאת היא ענקית הנסיעות השיתופיות אובר, שהודיעה היום (ה') שהיא מעניקה לאזרחי המדינה שנמלטים מאזורי הקרבות נסיעות בחינם מגבול אוקראינה-פולין לשתי ערים בפולין, בשווי 70 יורו לנסיעה. באובר ציינו כי הנסיעות החינמיות מיועדות גם להעברת סיוע למרכזי הקליטה של הפליטים האוקראינים.