סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל ארליסנס לשעבר מאט ג'ונסון ועו"ד אופיר רונן המייצג את העובדים
מימין: מנכ"ל ארליסנס לשעבר מאט ג'ונסון ועו"ד אופיר רונן המייצג את העובדים (צילום: גדיה פונכץ)

סופה העגום של חברת ארליסנס הישראלית

החברה, שפיתחה חיישנים למיטות בתי חולים, נקלעה לחובות ונכנסה להליך של כינוס נכסים. אחרוני העובדים בחברה הגישו בקשה לפתיחת הליכים מחשש לכספם

עשרת עובדיה האחרונים של חברת ארליסנס הגישו שלשום בקשה לפתיחת הליכים נגד החברה שנמצאת בעיצומו של כינוס נכסים. הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד אופיר רונן לבית המשפט המחוזי בתל אביב. חובות החברה לעובדיה מוערכים בכ־2.6 מיליון שקל.
החברה שפיתחה חיישנים למיטות בתי חולים הוקמה בשנת 2004 על ידי ד”ר דני לנגה, ד”ר גיא שנער, יוסי גרוס ואבנר הלפרין וגייסה עד היום כ־150 מיליון דולר.
בחודש יולי האחרון קרן קראוס הגישה בקשה לפירוק החברה בעקבות אשראי של מעל ל־3 מיליון דולר שהעמידה לחברה ולא הוחזר. הבקשה אושרה על ידי בית המשפט ועורך הדין רונן מטרי מונה לכונס הנכסים של החברה. ב־6 בנובמבר, במסגרת כינוס הנכסים, אישר בית המשפט את מכירת נכסי ופעילות החברה, למעט נכסים מוחרגים, לחברת טייטו קר, חברת מכשור רפואי ישראלית, בכ־2 מיליון דולר בלבד, מתוכם 1.8 מיליון דולר במזומן והשאר במניות. טייטו קר תרכוש את הטכנולוגיה המיועדת לשימוש ביתי.
בפברואר 2021 החברה מכרה את זכויות השימוש בטכנולוגיה שלה לענקית הטכנולוגיה הרפואית האמריקאית הילרום (Hillrom) (שנמכרה בהמשך לבאקסטר) בכ־30 מיליון דולר. בעסקה קיבלה הילרום זכויות בלעדיות למכירה ושימוש בטכנולוגיה של החברה הישראלית בבתי חולים בכל העולם וויתרה על חלק משמעותי מאחזקותיה.
על פי הבקשה לכינוס הנכסים, מאז מכירת הפעילות לא הצליחה החברה לשווק ולמכור את מוצריה וכיום יש בקופתה כ־200 אלף דולר בלבד. עובדי החברה נאלצו לפנות לפתיחת הליכים כדי שיקבלו את הפיצויים המגיעים להם על פי חוק בצורה מסודרת. מרבית ההון שקיבלה החברה מהילרום שימש להחזר אשראי והשאר לניסיונות שיווק ומכירה שלא צלחו.
"החברה הגיעה לסוף דרכה ולא כמו שקיוו מייסדי החברה. היו לחברה שתי מטרות לייצר עסק טוב ולהציל חולים. המערכת טיפלה בעשרה מיליון חולים והצילה רבים אבל כשלה במודל העיסקי שלה והניסיון להגיע לשוק הביתי לא צלח וכך הגיעה לסוף דרכה", אומר ל"כלכליסט" אחד מבכיריה בעבר.
עד לעסקה שנחתמה בפברואר 2021, הילרום היתה המשקיעה הגדולה ביותר בחברה הישראלית, שגייסה ממנה וממשקיעים נוספים כ־39 מיליון דולר. משקיעים נוספים בחברה כוללים את הקרן האסטרטגית של וולס פארגו, הקרנות BlueRed Argos ו־Hotung, פיטנגו, אשר לפני הפירוק היתה בעלת המניות המרכזית בחברה ו־JK&B.
הטכנולוגיה של ארליסנס מאפשרת מעקב מתמשך (מעל 100 פעמים בדקה) אחר קצב הלב וקבלת נתונים קליניים נוספים ללא צורך במגע עם החולה.
הטכנולוגיה מאפשרת להתריע לצוות הרפואי על הידרדרות מצב החולה בשלבים מוקדמים יותר מאשר שיטות הזיהוי המקובלות כיום. טכנולוגיה זו היא ליבת מערכת הניטור של ארליסנס, המסייעת לספק לבתי חולים כלי אנליטי לשיפור הטיפול הרפואי ועכשיו תונגש גם לשימוש בטיפול רפואי מרחוק בבית המטופל ובבתי אבות.

מימין: מנכ"ל ארליסנס לשעבר מאט ג'ונסון ועו"ד אופיר רונן המייצג את העובדים

בכיר לשעבר בארליסנס: "היו לחברה שתי מטרות לייצר עסק טוב ולהציל חולים. המערכת טיפלה בעשרה מיליון חולים והצילה רבים אבל כשלה במודל העיסקי שלה"