סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלכס ג'ונס 2020
אלכס ג'ונס (צילום: Olivier DOULIERY / AFP)

אחרי הסקר: מאסק החזיר את חשבונו של מפיץ הקונספירציות אלכס ג'ונס

לג'ונס היסטוריה של התבטאויות בעייתיות כגון הכחשת הטבח בביה"ס סנדי הוק וטענות על קיומה של "מאפיה יהודית" בראשות ג'ורג' סורוס. מאסק קיבל את ההחלטה בסקר ב-X שבו השתתפו 2 מיליון משתמשים, 70% מהם תמכו במהלך. לאחר ההחזרה, מאסק קיים שידור מקוון משותף עם ג'ונס, בו טען כי "יש להימנע מחסימת משתמשים אלא אם עשו משהו בלתי-חוקי במובהק"

שבועיים בלבד אחר הביקור בעוטף עזה, אלון מאסק החזיר ל-X (לשעבר טוויטר) את חשבונו של אלכס ג'ונס, קונספירטור שנודע בין השאר בהתבטאויות אנטישמיות. "יש להימנע מחסימת משתמשים אלא אם עשו משהו בלתי-חוקי במובהק", הסביר מאסק בשידור מקוון משותף עם ג'ונס.
בספטמבר 2018 חסמה טוויטר את חשבונו של ג'ונס לצמיתות, אחרי שהוא ותוכנית הקונספירציות שלו, Infowars, נחסמו בספוטיפיי, אפל, יוטיוב ופייסבוק. ג'ונס הוא מהסמלים הבולטים תנועת הימין האלטרנטיבי בארה"ב, והתוכנית היומית שלו רוויה בתיאוריות קונספירציה, שנאה, להט"בופוביה, איסלאמופוביה וסתם גזענות מסורתית. לאחר שהפיץ תיאוריית קונספירציה שלפיה הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק בקונטיקט ב-2012, שבו נרצחו 27 איש, מהם 20 ילדים בגילאי 6 ו-7, לא התרחש, קיבל תביעות דיבה מצד ההורים שבעקבותיהן חויב בתשלום פיצויים בסך כולל של 1.5 מיליארד דולר.
לג'ונס גם היסטוריה של התבטאויות אנטישמיות, כאשר בין השאר דיבר בעבר על "המאפיה היהודית" שבראשה עומד ג'ורג' סורוס. "אין ספק שיש מאפיה יהודית", אמר. "אם אתה מבקר את זה, זה אומר שאתה אנטישמי. אבל המאפיה היהודית היא מאפיה חזקה מאוד. זה כמו בסנדק, שמבוסס על סיפור אמיתי, הם רק שינו את השמות. אחד האויבים הגדולים של היהודים זו המאפיה היהודית, הם עבדו עם היטלר". במקרה אחר טען שהמשתתפים הגזענים והאנטישמים בהפגנה בווירג'יניה ב-2017, במהלכה נרצחה בפיגוע דריסה פעילת שמאל שהשתתפה בהפגנת-נגד, הם למעשה "שמאלנים יהודים" שהתחזו לאנשי KKK כדי לפגוע בשמם הטוב של תומכי עליונות לבנה.
חסימת ג'ונס, מטוויטר ופלטפורמות אחרות, נחשבה להישג מהותי למאמצים לניכוי השיח בפלטפורמות מדיה חברתית מדברי הסתה ושנאה שלא פעם מייצרים פגיעה מהותית באנשים או מלבים אלימות בעולם הלא-מקוון. אחרי שגורש מכל פלטפורמות המיינסטרים הבולטות, המגפון של ג'ונס קטן משמעותית. הוא אמנם המשיך לשדר את התוכנית היומית שלו, אולם התפוצה והיכולת שלו להגיע לקהלים חדשים נפגעו משמעותית.
עתה, מאסק מחזיר את הגלגל לאחור ושוב מעניק לג'ונס במה משמעותית להפצת השנאה, האנטישמיות, הגזענות, ההסתה והקונספירציות שלו. מאסק קיבל את ההחלטה בסקר ב-X שבו השתתפו 2 מיליון משתמשים, 70% מהם תמכו בביטול החסימה. יצוין כי לסקרים בפלטפורמה אין שום משמעות מעשית והם נתונים למניפולציות, וגם במקרה זה ג'ונס עודד את מעריציו להצביע בסקר. בשנה שעברה מאסק דחה בקשה של מעריצי ג'ונס להחזיר את חשבונו.
בתגובה למשתמש ב-X הסביר מאסק שאף שהוא חולק בצורה חריפה על הצהרותיו של ג'ונס לגבי הטבח בסנדי הוק, החליט להחזירו לפלטפורמה, שכן "האם אנחנו פלטפורמה שמאמינה בחופש הביטוי או לא?".
ואולם מאסק לא הסתפק רק בהשבת ג'ונס ל-X בשם "חופש הביטוי", אלא גם קיים עמו אתמול מפגש ספייס משותף, שמשך כ-100 אלף מאזינים. במהלך המפגש אמר מאסק ש-X לא צריכה לחסום חשבונות של משתמשים, אלא אם הם "עשו משהו לא חוקי". הוא הוסיף שיכולת הערות הקהילה של הפלטפורמה תסייע לבלום הפצה של מידע שקרי.יצוין כי תחקיר של בלומברג מנובמבר חשף שהערות הקהילה כשלו במניעת התפשטות פייק ניוז על המלחמה בעזה.
החזרת ג'ונס לא תתרום, ולמעשה תזיק משמעותית, למאמצי מאסק לשכנע מפרסמים גדולים דוגמת דיסני ואפל לשוב ל-X. אלו הפסיקו את הפרסום ברשת החברתית בחודש שעבר לאחר שמאסק הביע הסכמה עם תיאוריה אנטישמית, ובעקבות תחקיר שהעלה שפרסומות של אותם ארגונים מוצגות ליד פוסטים אנטישמיים או גזעניים ב-X. מאסק עצמו הודה בכך, כשכתב אתמול שהחזרת ג'ונס תהיה "רעה ל-X מבחינה פיננסית", אבל ש"עקרונות חשובים יותר מכסף".
כמו כן, חזרתו של ג'ונס צפויה להעלות לרמה נוספת את היקף השנאה, ההסתה והקונספירציות ב-X, שגבוה ממילא מאז מאסק השלים את רכישת הפלטפורמה בשנה שעברה, להרחיק עוד יותר משתמשי מיינסטרים ולקדם את הפיכתה לחממה מצחינה של שיח מסית, גזעני ואנטישמי.