סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק ביקור בכפר עזה עם נתניהו ומ"מ ראש מועצת שער הנגב, יוסי קרן
אלון מאסק בביקור בכפר עזה (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

מאסק ביקר עם נתניהו בכפר עזה ונפגש עם הרצוג: "חגיגה של רצח אנשים חפים מפשע זה מטריד"

לאחר הסיור בזירת הטבח בעוטף עזה הגיע מאסק לכנסת לצדו של ראש הממשלה. האיש העשיר בעולם שגם צפה בסרטון הזוועות מה-7 באוקטובר אמר בפגישה עם הנשיא הרצוג: "זה היה יום קשה רגשית"

האיש העשיר בעולם, אלון מאסק, תועד הבוקר (יום ב') במהלך סיור בעוטף עזה כשהוא לובש אפוד מגן ומוצא מסתור מהגשם מתחת למטרייה. ל-ynet נודע כי כדורסלן העבר עומרי כספי, שהיה מעורב בתכנון ביקורו של מאסק בישראל, הצטרף לסיור בדרום.
לאחר הסיור בעוטף עזה תועד מאסק במשכן הכנסת לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו נשאל על ידי ynet אם צפויה פעימה נוספת לשחרור החטופים, בצל המחלוקת על הרשימה שהעביר חמאס - והשיב כשמאסק לצדו: "עובדים על הכול, נשחרר את כולם".

הביקור בישראל עשוי לסייע למאסק לשקם את תדמיתו מול הקהילות היהודיות בעולם לאחר שהואשם בשורה של התבטאויות אנטישמיות בתקופה האחרונה. באחד המקרים הבולטים הוא הביע תמיכה במשתמש ב-X (טוויטר לשעבר) שטען כי הקהילות היהודיות מקדמות שנאה נגד לבנים, וכתב לו: "אמרת את האמת לאמיתה".
1 צפייה בגלריה
אלון מאסק מבקר ביישובי עוטף עזה 27.11.2023
אלון מאסק מבקר ביישובי עוטף עזה 27.11.2023
אלון מאסק מבקר ביישובי עוטף עזה
מאסק גם יצא למתקפה חסרת תקדים נגד הליגה נגד השמצה, אחד הארגונים היהודיים הבולטים והוותיקים בעולם, שטען כי האנטישמיות ב-X שבבעלותו זינקה ב-919% בעקבות המלחמה בעזה. חברות כמו אפל, דיסני ו-IBM הקפיאו את הפרסום ב-X לאחר שמודעות שלהן הוצגו ליד תוכן אנטישמי ופרו-נאצי. בסוף השבוע דווח בניו יורק טיימס כי אובדן ההכנסות עלול להגיע ל-75 מיליון דולר עד סוף השנה.
מאסק ניסה למזער את הנזק בשבועות האחרונים: הוא הצהיר כי שימוש בביטוי "מהירדן ועד הים פלסטין תהיה חופשייה" יוביל להשעיית משתמשים מ-X, מכיוון שהוא מקדם רצח עם. מוקדם יותר השבוע הוא הצהיר כי כל ההכנסות של X מתוכן שקשור למלחמה יועברו לבתי חולים בישראל ולצלב האדום בעזה. "צריך להיות אכפת לנו מחפים מפשע בלי קשר לגזע, אמונה, דת או כל דבר אחר", הסביר.
"אנחנו צריכים לבזר את עזה ולבצע דה-רדיקליזציה של עזה במיוחד באזור המסגדים ובית הספר" אמר נתניהו למאסק בספייס קצר שבו השניים לא אמרו דבר ספציפי על בעיית האנטישמיות ושיח השנאה ב-X. "אחר כך נצטרך לבנות את עזה ואני מקווה שנוכל להיעזר בחברינו הערבים", סיכם נתניהו את דבריו אליהם מאסק מיד הוסיף "גם אני הייתי רוצה לעזור". בשיחה בין השניים נכחו כ-130 אלף מאזינים והיא שודרה בבלעדיות בפלטפורמה של מאסק.
"לרוב המנצח בוזז את המפסיד", ציין מאסק בהערה קצרה בספייס והסביר כיצד הסכם ורסאי אחרי מלחמת העולם הראשונה יצר מרמור גדול בגרמניה, לקח שנלמד אחרי מלחמת העולם השנייה. "הבינו שיש לבנות מחדש את הכלכלה ולא להרוס אותה", אמר והוסיף, "כך בנו מחדש את גרמניה ויפן והיה לנו שלום ושגשוג". נתניהו הסכים כי "זה אפשרי, אבל יש להיפטר קודם מחמאס... הם אומרים באופן ממשי כי יעשו זאת שוב ושוב ושוב. ולכן הם חייבים ללכת... אבל אז אפשר לבנות עתיד אחר עם הפלסטינים". אף על פי דבריו צופני פני עתיד של נתניהו, הם ללא תוכן מהותי, שכן רק אתמול דווח כי בשיחות סגורות עם חברי ליכוד נתניהו פועל לבסס שני מסרים לגבי הנהגתו, לרבות שהוא "היחיד שימנע הקמת מדינה פלסטינית". יעד אותו הגדיר מספר פעמים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כדרך לסיום הסכסוך.
"העובדה שהגעת לכאן אומרת המון על המחויבות שלך להבטיח עתיד טוב יותר", אמר נתניהו בסיכום השיחה שבה כאמור לא נאמר דבר על העלייה הגדולה באנטישמית בפלטפורמה, ומאסק השיב "אני מקווה לעתיד טוב יותר לעולם". באותם רגעים של נימוס הדדי בין השניים, משא ומתן על רשימת המשוחררים של הפעימה הרביעית נמשך על רקע טענות הדדיות בין הצדדים, ובזמן שבממשלה פועלים להעביר את תקציב המדינה שאליו מתנגדת סיעתו של בני גנץ משום שההצעה כוללת חלוקת כספים קואליציוניים בניגוד לכל ההבטחות והמלצות הדרגים המקצועיים. על רקע זו בשיחה ציין נתניהו כי "עם ישראל מאוחד" וכי לשם כך הקים ממשלת אחדות.

מאסק להרצוג: "זה היה יום קשה רגשית"

מי שדווקא כן דיבר עם מאסק על בעיית האנטישמיות ב-X היה הנשיא הרצוג שנפגש עם מאסק, אם כי גם זו הייתה שטחית לגמרי. "הביקור שלך חשוב לנו מאוד מכיוון שהעולם משתנה ואתה נמצא בחזית של טכנולוגיות רבות של האנושות, ומצד שני ראית איך רוע יכול לגבור על הכל. ראית זאת הבוקר, ראית מה שנאה יכולה להביא. ראית איך מחשבה ושנאה יכולים להוביל לשפיכות דמים", אמר הנשיא שהדגיש בפני מאסק את אחריותו במציאות שבה "אנו מוצפים אנטישמיות" והסביר כי "בפלטפורמה כמו זו שאתה מוביל שוכנת שנאת יהודים רבה. אנו צריכים לדון כיצד להילחם בכך ולהפוך את המקום לטוב ובטוח יותר".
בתגובה ציין מאסק כי "זה היה יום קשה רגשית. חגיגה של רצח אנשים חפים מפשע זה מטריד", אמר בהתייחס לסרטון שהוצג בפניו. "את אנשים אלו הזינו בפרופגנדה מאז שהיו קטנים וזה מדהים מה אנשים יכולים לעשות כשמזינים אותם בשקרים מילדות - הם יחשבו שרצח של חפים מפשע הוא דבר טוב... בדיוק דיברתי עם ראש הממשלה וברור שיש שלושה דברים שצריכים לקרות במצב בעזה – אין ברירה אלא להרוג את מי שהורג אזרחים, אין ברירה, הם לא ישנו את דעתם. דבר שני הוא לשנות את החינוך כך שדור חדש לא יגדל להיות רוצחים, ודבר שלישי להבטיח שגשוג".
קרעי: סטארלינק תספק אינטרנט לרצועת עזה רק אחרי קבלת אישור מישראל
בתוך כך, שר התקשורת שלמה קרעי צייץ היום באנגלית ברשת החברתית X כי משרד התקשורת הגיע להבנות עם חברת הלוויינים של מאסק, סטארלינק, כי זו תפרוס את המערכות שלה ותספק אינטרנט באזור ישראל ורצועת עזה רק אחרי קבלת אישור ממדינת ישראל.
באוקטובר אחרי ועל רקע הכניסה הקרקעית של צה"ל לצפון הרצועה, נותק האינטרנט בכל שטחי הרצועה למשך לילה שלם. הדבר יצר בהלה גדולה בקרב שני מיליון התושבים. גופים הומניטאריים שונים הסבירו כי הניתוק מנע מהם להעניק טיפול ולתקשר עם כוחות ההצלה השונים ובעקבות זאת צייץ מאסק כי חברת הלוויינים שלו תספק אינטרנט לרצועה. זמן קצר אחר כך חזר בו מאסק והסביר כי הוא יעניק את השירות רק לאחר ובהתאם לאישור מארצות הברית וישראל.
על רקע חילופי דברים אלו וביקורו של מאסק בישראל היום, צייץ כעת שוב שר התקשורת על ההבנות בין הצדדים. כל הצהרות אלו התרחשו כולן על גבי הרשת החברתית שבבעלות המיליארדר – X. קרעי לא מסר את ההודעה על גבי הרשת החברתית – פייסבוק או בעמודים רשמיים אחרים של משרד התקשורת.