סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלכס ג'ונס Infowars פייק ניוז
אלכס ג'ונס, הפר שוב ושוב את הכללים האוסרים על הטרדה ושנאה (צילום: Infowars)

הסקר קבע: אלון מאסק יחזיר את חשבון ה-X של מפיץ הקונספירציות אלכס ג'ונס

כ-70% מתוך קרוב ל-2 מיליון נשאלים ענו "כן" לשאלה אם להחזיר את חשבונו של ג'ונס, הידוע כמפיץ תיאוריות קונספירציה כוזבות ומעוררות שנאה. מאסק הגיב: "כך רוצים האנשים וכך יהיה". לדבריו, החלטה זו תהיה רעה עבור X מבחינה כלכלית, אך יש עקרונות חשובים יותר מכסף, כמו חופש הביטוי

אלון מאסק מחזיר לפלטפורמת X (טוויטר לשעבר) שבבעלותו את חשבונו של איש הימין הקיצוני אלכס ג'ונס, ומבטל בכך החלטה משנת 2018 של ההנהלה הקודמת לפסול את מפיץ תיאוריות הקונספירציה הידוע לשמצה, לאחר שזה הפר שוב ושוב את הכללים האוסרים הטרדה ושנאה.
אתמול (שבת) בבוקר פרסם מאסק סקר בחשבון שלו בפלטפורמה בשאלה אם יש להחזיר את ג'ונס. עד סגירת הסקר בשבת בערב הצביעו "כן" כ-70% מתוך קרוב ל-2 מיליון נשאלים. היום הגיב מאסק לתוצאות הסקר ואמר: "כך רוצים האנשים וכך יהיה". לפי שעה, החשבון של ג'ונס עדיין רשום כמושעה.



המהלך של מאסק, שקידם בעבר בעצמו תיאוריות קונספירציה, עשוי להשפיע עוד יותר על X, בשעה שחברות מפרסמות בוחרות להתרחק מהפלטפורמה הבעייתית, שמציגה יותר דברי שטנה ותיאוריות קונספירציה בעקבות החלטותיו. בשבועות האחרונים עזבו את הפלטפורמה שורה של מפרסמים גדולים עקב חששות למותג שלהם. בנובמבר תמך מאסק עצמו בתיאוריית קונספירציה אנטישמית, והתנצל כעבור כמה ימים, אך חרם המפרסמים נמשך, ולדברי מאסק עלול לגרום בסופו של דבר לנפילתה של החברה.
מאסק הודה כי החזרת ג'ונס לפלטפורמה תהיה "רעה עבור X מבחינה כלכלית", אך טען כי יש עקרונות חשובים יותר מכסף, כמו חופש הביטוי. בשנה שעברה אמר מאסק שהוא לא יבטל את השעיית החשבון של ג'ונס עקב אמירתו שהירי בבית הספר היסודי סנדי הוק ב-2012 היה מפוברק (ירי שבו נרצחו 20 ילדים ושישה מבוגרים). אך בימים האחרונים, בעקבות ראיון עם טאקר קרלסון, מגיש ימני קיצוני שפוטר על ידי פוקס ניוז מוקדם יותר השנה, נוצר לחץ משמעותי על מאסק מכיוון בעלי בריתו הימניים של ג'ונס בדרישה לשחזר את חשבונו, עד שלבסוף מאסק השתכנע.
בפוסט שפרסם בשבת שאל מאסק רטורית – "האם אנחנו פלטפורמה שמאמינה בחופש הביטוי או לא?". ג'ונס ידוע כאמור כאחד המפיצים המובילים בעולם של דיסאינפורמציה ופייק ניוז. יש לו היסטוריה ארוכה של הפצת תיאוריות קונספירציה כוזבות ומעוררות שנאה בסוגיות שונות. ב-2018 השעתה טוויטר לצמיתות את ג'ונס, תוך ציטוטים של התנהגותו הפוגענית ובעקבות מהלכים דומים של יוטיוב, אפל ופייסבוק. ההחלטה דאז של טוויטר הגיעה יום לאחר שהימני הקיצוני תקף את כתב CNN אוליבר דארסי בגבעת הקפיטול, והעביר את המפגש בשידור חי בפלטפורמה. במהלך התקרית ב-2018 בגבעת הקפיטול, צעק ג'ונס בגסות על דארסי במשך יותר מעשר דקות. לדבריו, כתב ה-CNN מהמוצא המזרח תיכוני הוא אנטי אמריקאי, הוא השפיל אותו ואמר שהוא פחות מבן אנוש.
בנובמבר האחרון אמר מאסק שהוא לא יחזיר את חשבונות של ג'ונס, למרות שהחזיר דמויות אחרות שנויות במחלוקת. מאסק צייץ אז: "הבן הבכור שלי מת בזרועותיי, הרגשתי את פעימת הלב האחרונה שלו, אין לי רחמים על מי שמשתמש במותם של ילדים למטרות רווח, פוליטיקה או פרסום". כאשר חלק מהמשתמשים הגיבו בתסכול להחלטתו של מאסק שלא לשחזר את חשבונו של ג'ונס, הגיב מאסק בפלטפורמה: "חבל".
אבל נראה שמאסק, שהראה נכונות להשמיע קולות רדיקליים מאז שרכש את טוויטר, שינה את הטון שלו. ובכל זאת, ההחלטה להחזיר את ג'ונס לפלטפורמה לא מתאימה אפילו לכמה מתומכיו הגדולים ביותר של מאסק. כמו למשל, המשקיע ג'ייסון קלקניס, אשר פרסם בשבת שהוא "בעד חופש הביטוי, אבל מה שאלכס ג'ונס עשה להורים של ילדים שנרצחו גרם לנזק משמעותי ולהטרדה של ההורים המסכנים מצד הקהל חובב תיאוריות הקונספירציות שלו".