סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

יום האישה הבינלאומי 2022
רוצות שינוי: תעשיית ההייטק הישראלית חייבת עוד יזמיות ומנהלות

רק 9.4% מהסטארט-אפים בישראל הוקמו על ידי נשים, שמהוות 20% בלבד מחברי ההנהלה הבכירה ורק 16.5% מהשותפים בגופי ההשקעה בתעשיית הטק המקומית. יש שיפור במגמה, אבל הוא איטי ומינורי. מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין: "ייקח הרבה זמן עד שייסגרו הפערים"

מאות מיליוני שקלים שהושקעו בשנים האחרונות בתוכניות לשילוב נשים בהייטק לא הביאו לשיפור משמעותי בחלקן בתעשייה. בעשר השנים האחרונות נרשמה עלייה במספר הנשים הלומדות 5 יחידות מתימטיקה ומדעים מדוייקים ונרשם בכך גידול של פי 1.5 לאורך העשור האחרון, אבל נשים עדיין מהוות 30% בלבד מתלמידות המדעים ובכל מקרה, על פי דוח של רשות החדשנות ויוזמת "אישה בהייטק" עיקר הבעיה היא כלא בשלב הלימודים אלא בשלבים שלאחר מכן: הצבא והעבודה.
שיעור הנשים המשרתות בתפקידים טכנולוגיים נותר נמוך מאוד: רק 31% מהמשרתים בתפקידי מחשוב ותוכנה ב-2019 היו נשים ובתפקידי סייבר שיעור המשרתות היה 13%, כך לפי נתוני צה״ל. גם בכל הנוגע לשירות במסלולי העתודה האקדמית המצב עגום: רק 15% מקרב הלומדים במגמות ההנדסה והמדעים המדויקים, המהווים כ-75% מכלל העתודאים בצה"ל, הן נשים.
"נשים הן רק 23% מהמשרתים בתפקידי פיתוח וסייבר בצה"ל, רק 30.7% מהלומדים באוניברסיטאות למקצועות הייטק, רק 16.5% מהשותפים בגופי ההשקעה בישראל ורק 9.4% מחברות ההזנק הוקמו על יד יזמות", אומר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "יש מגמת שיפור, אבל היא מאוד איטית וייקח הרבה זמן עד שייסגרו הפערים. הדוח שפרסמנו היום הוא ראי שאנחנו שמים לכל הגופים הגדולים . הנקודה שהכי הפתיעה אותי לרעה היא חלקן של הנשים ביחידות הטכנולוגיות בצבא. נקודה נוספת שבולטת לרעה היא שבראש הפירמידה יש רק 10% יזמות, 20% חברות הנהלה בכירה ו-16% תושבות בקרנות הון סיכון".
למה זה ככה, בעצם?
"אני חושב שבתעשיה אנשים מעדיפים מישהו שדומה להם ולא פתוחים לקבל שונים. מנהלים חייבים להבין איך מקדמים נשים מצויינות. יש הרבה נשים מתאימות ומצויינות שלא מתקדמות בגלל חסמים כאלה. אני בטוח שניתן לשנות את המשוואה הזאת ובכל העולם המצב הרבה יותר טוב, אבל אני חושש שאם נחכה לשינוי הפערים ייסגרו אולי עוד 20 שנה. מנכ"ל חייב לחשוב למה אין מספיק נשים סביב השולחן שלו. אסור לפגוע ביכולת התחרותית של חברות, אבל כן צריך לתת גזר. אנחנו נותנים ליזמת אישה מענק הרבה יותר גבוה. אנחנו לא מפלים לרעה נשים וגברים, אבל אנחנו מנסים להתגבר על כשל של גיוס כספים ולהקל עליה. חייבת להיות דרך לתת גזרים לעידוד נשים".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן
(צילום: עמית שעל)
״קבענו יעדים נוקשים להגדלת כמות הנשים בהייטק בשנתיים הקרובות והגדלה ל-45% נשים בהכשרות של הרשות", אומרת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן. "בנוסף, מחקרים מראים שהעניין במקצועות המדעים יורד אצל בנות כבר ביסודי ולכן אנחנו עובדים ביחד עם משרד החינוך על תכנית חינוך להייטק שתחל כבר בשנת הלימודים הבאה מגן חובה, לכלל התלמידים. המטרה היא לפנות אל הבנות מגיל צעיר עוד טרם ירידת העניין בתחום ההייטק״.