סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
היועץ של פייסבוק שמטיל ספק ביכולות החברה לבנות את המטא-וורס

ג'ון קארמק, מחלוצי עולם הגיימינג, מאמין בחזון המציאות הווירטואלית, אך משוכנע: "חברה אחת לא יכולה לקבל את כל ההחלטות הנכונות בעניין". באותו כנס מפתחים בו הציג צוקרברג את חזונו, הסתייג קארמק: "יצירת המטא-וורס איננה כרוכה בכך שנפעל להקמתו"

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, שרטט ביום חמישי האחרון חזון שאפתני למדי של המטא-וורס (Metaverse) - לשיטתו, מדובר לכל הפחות בעליית מדרגה טכנולוגית, ולכל היותר בפריצת דרך אבולוציונית. צוקרברג מתעקש כי החברה שלו יכולה להתגבר על מכשוליה בהווה, תוך בניית תשתית האינטרנט של העתיד.
אלא שאחד האנשים שחולקים על החזון הפנטסטי הוא אחד היועצים בתאגיד של צוקרברג עצמו. ג'ון קארמק (John Carmack), סמנכ"ל הטכנולוגיה המייעץ של אוקולוס (Oculus), זרוע המציאות המדומה (VR) של מטא, הביע ספקנות כי חברה אחת יכולה להגשים לבדה את חזון המטא-וורס.
המונח "מטא-וורס" הוטבע במקור על ידי סופר המדע-בדיוני ניל סטיבנסון (Neal Stephenson), בספרו הדיסטופי משנת 1992, "סנוקראש". המטא-וורס היא מציאות וירטואלית מקבילה לשלנו - אינטרנט תלת-מימדי שניתן לחיות בתוכו, בניגוד לזה שבו אנחנו מביטים דרך מסכים. מאז אומץ המונח דווקא בהקשר חיובי על ידי חברות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, יצרנית "פורטנייט" אפיק גיימס (Epic Games) - ופייסבוק.
"באמת אכפת לי מהמטא-וורס ואני מאמין בחזון הזה", אמר קארמק בנאומו בכנס המפתחים השנתי של פייסבוק ומיד סייג: "נהגתי להתנגד לכל המאמצים הפנימיים בחברה להקמת מטא-וורס, אפילו לפני רכישת החברה". אוקולוס הוקמה בשנת 2012 ונרכשה על ידי פייסבוק במארס 2014 תמורת 2.3 מיליארד דולר. עד מהרה, ביאר קארמק את המשפטים הסותרים-לכאורה: "ישנן סיבות טובות להאמין כי יצירת המטא-וורס איננה כרוכה בכך שנפעל להקמת המטא-וורס".
נאומו של ג'ון קארמק בכנס המפתחים של פייסבוק

קארמק הוא אחת מדמויות המפתח של ימיה הראשונים של תעשיית הגיימינג. כאחד ממייסדי חברת id Software, הוא היה אמון על פיתוח חלק מהמשחקים האייקוניים ביותר בשנות ה-90, בהם "Doom", "Quake" ו-"Wolfenstein" (שהיה ידוע בישראל בשם "הטירה הנאצית"). ב-2013, הוא מונה לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת אוקולוס, עד שפרש לתפקיד סמנכ"ל יועץ ב-2019.

"מלכודת דבש לאסטרונאוטים"

"הדרך המובנת מאליה אל המטא-וורס היא יישומון אחד אוניברסלי, משהו כמו פלטפורמת המשחקים רובלוקס (Roblox). אולם אני בספק שתוכנה אחת תוכל להשתלט על הכל". זאת משום שהחלטה גרועה אחת מצד יוצרי הפלטפורמה עשויה לגדוע את חופש הפעולה של המשתמשים והמפתחים. "אני פשוט לא מאמין שגורם אחד - חברה אחת - יכול לקבל את כל ההחלטות הנכונות בנושא", אמר קארמק.
רעיון המטא-וורס, הסביר קארמק, "יכול להיות מלכודת דבש עבור 'אסטרונאוטים של ארכיטקטורה'" - הכוונה למתכנתים ומעצבים שרק "רוצים להביט על דברים מהקומות העליונות", תוך התעלמות מהפרטים הטכניים הקטנים של הדברים עצמם. אותם אסטרונאוטים, הוא אמר, "רוצים לדבר במונחים מופשטים". לדבריו, דיבור מסוג זה "גורם לי לרצות לתלוש את שערותיי, משום שאלה לא הדברים החשובים כאשר אתה בונה משהו".
"אבל הנה אנחנו", המשיך קארמק. "מארק צוקרברג החליט שעתה הזמן לבנות את המטא-וורס, אז גלגלי שיניים ענקיים מסתובבים ומשאבים מוזרמים והמאמץ הולך להיות מושקע". דבריו של קארמק חריגים למדי בנוף של עמק הסיליקון, בו סטארט-אפים קטנים מחד ותאגידי ענק מאידך נוהגים לפזר הבטחות וחזונות על עתיד אוטופי, ללא סייג, לרוב מבלי לציין כיצד אנו עשויים בפועל להגיע אליו.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ברצלונה מציאות מדומה VR
מארק צוקרברג ברצלונה מציאות מדומה VR
מארק צוקרברג ברצלונה מציאות מדומה VR
(צילום: imgur)
הוא ציין לטובה חלק ממוצרי המציאות הווירטואלית של אוקולוס, כמו "Horizon Worlds", מעין חלל משחקים וירטואלי, ו-"Horizon Workrooms", חלל עבודה במציאות מדומה. לדבריו, ניתן לשפוט את המוצרים הללו על סמך הערך שהם מביאים למשתמשים. כך, לשיטתו, האווטארים בחללי העבודה הרבה יותר נעימים לעין מאשר שיחות זום. למרות זאת, הוא הבהיר כי תוכנות אלה מצויות שנות אור הרחק מהמטא-וורס שבחזונן של חברות הטכנולוגיה.
קארמק הציב אתגר, לפיו פייסבוק תארח את כנס המפתחים הבא שלה בתוך המטא-וורס. "אני אתאכזב אם אני אשב כאן בשנה הבאה מול צוות צילום במציאות הפיזית כאשר אני מנהל את ההרצאה הזו. אני רוצה ללכת סביב האולם והבמה בתור האווטאר שלי מול אלפי אנשים". לדבריו, העברת כנס המפתחים אל המטא-וורס היא מטרה ברורה "שתבטיח כי אנחנו עושים משהו בעל ערך, לפחות עבורנו, ואז זה כנראה יהיה בעל ערך גם במקומות אחרים".

הבעיה הטכנית

הקושי העיקרי כיום בהקמת המטא-וורס הוא ביצירת חללים בהם אלפי אנשים יכולים להתכנס ב-VR, בייחוד אם כל האווטארים אמורים להיות באיכות גבוהה, והמטא-וורס אמור לשקף הבעות פנים מורכבות וריאליסטיות. חומרת המציאות המדומה של ימינו אינה מאפשרת זאת, משום שמשקפי המציאות המדומה כיום אינם מסוגלים לעבד כמות כה רבה של נתונים. הקצאת משאבים לשרתי ענן עשויה לעזור בכך, אך בעיית השיהוי ותזמון המשתמשים עשויה להחמיר, הסביר קארמק.
יצירת מטא-וורס מתפקד זו בבסיסה בעיית אופטימיזציה, מיטוב. "כל מי שרוצה לעבוד על המטא-וורס מדבר על אינספור האפשרויות שלו", אמר קארמק. "אבל הוא אינו חסר-גבולות. זהו אתגר להכיל את כל הדברים בתוכו, אבל ניתן לקבל החלטות חכמות שמבדילות בין מה שחשוב ובין מה שלא, וכך לשפר את ביצועי המערכת".
"האם אנחנו בהכרח מכוונים אל המטרות הנכונות עם המטא-וורס החברתי?" שאל קארמק רטורית. חברת מטא מתמקדת ברעיון של קיום בצוותא עם אנשים נוספים במטא-וורס, אבל חלק מהזמן, אנשים רוצים דווקא להתבודד על חוף נידח או בחדר משלהם. "זה לא תמיד מועיל להוסיף עוד אנשים, בעיקר עבור אנשים יותר מופנמים מטבעם", הציע קארמק.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק הורייזון מציאות מדומה אוקולוס
פייסבוק הורייזון מציאות מדומה אוקולוס
מגרש המציאות המדומה "Horizon" מבית פייסבוק
(צילום: Facebook Horizon)
קארמק אף הטיל ספק ברעיון שכל דבר במטא-וורס צריך להיות מבוסס על מודלים תלת-מימדיים, ועל הדמיית עצמים מהעולם האמיתי. לדבריו, אין צורך להשליך הצידה את כל הנכסים הדיגיטליים שעוצבו למסכים דו-מימדיים. "אולי המטא-וורס מכיל הרבה מאוד מסכים. אולי אחד מעולמות המטא-וורס קשור בצילום ובווידאו. כולם יכולים לעשות דברים קסומים עם וידאו כיום, אולם לא כולם יודעים לעשות דברים קסומים עם עיצוב תלת-מימד ואמנות תלת-מימד", אמר.