סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כך ניפחו הקרנות המובילות את שוק הקריפטו

קרנות הון סיכון מהגדולות ביותר בעולם רצו גם הן להשתתף בחגיגת הכסף הקל והמהיר שתעשיית הקריפטו הבטיחה; הן העניקו השקעות ענק וחיים ארוכים מדי לחברות מסוכנות שעסקו במסחר במינוף שערורייתי; חלק מהחברות קרסו באפקט דומינו הרסני וגרמו לאובדן של מיליארדי דולרים למאות אלפי לקוחות

כחלק מהליך פשיטת הרגל שלה הודיעה אתמול בורסת הקריפטו FTX - על 134 זרועות הפעילות שלה - כי יש לה מעל למיליון נושים, להם היא חייבת סכום אותו היא מעריכה בעד 50 מיליארד דולר. אלו מספרים שומטי לסתות. אך האימפריה שהקים סם בנקמן־פריד בארבע שנים קצרות לא היתה חייבת להיות כה גדולה ומסועפת. קצב התרחבותה אינו טבעי ותודלק באופן רציף ואגרסיבי על ידי קרנות הון סיכון ותיקות רבות, שרצו חלק מהכסף הקל והמהיר ששוק הקריפטו לא מפסיק להבטיח ליצור במטה של קסם. הן עשו זאת לא רק לעסקיו של בנקמן־פריד, אלא לשורת חברות קריפטו — חלקן כבר קרסו כמו אבני דומינו - שעוסקות במסחר והלוואות בסיכון גבוה ומינוף שערורייתי, רובן לא מפוקחות וקשורות אחת לשנייה באופן לא בריא. כך משקיעים "מתוחכמים" השתמשו בכסף "זול" כדי להעניק חיים ארוכים מדי לחברות קריפטו מסוכנות מאוד, סייעו להן להתנפח לממדים אסטרונומיים ותרמו לאובדן של מיליארדי דולרים למאות אלפי לקוחות ברחבי העולם. הנה כמה דוגמאות לסבך הקשרים שגרמו למפולת בשוק הקריפטו.
סופטבנק: מנהלת קרן בשווי 10 מיליארד דולר
חברות מעורבות: FTX • ג׳נסיס (דרך DCG)
קרן ההשקעות של אלפבית וקרן ויז'ן 2 של סופטבנק הובילו בנובמבר 2021 סבב גיוס ענק ל־Digital Currency Group (או DCG). זה היה הגיוס המשמעותי הראשון של חברת האחזקות בשליטת בארי סילברט והוא הסתכם ב־700 מיליון דולר ולפי שווי של 10 מיליארד דולר ל־DCG שהיא משקיעה בולטת במיוחד בתחום, אך האחזקות הדומיננטיות והמפורסמות ביותר שלה הן: מגזין התעשייה CoinDask, החברה שאחראית על הנפקת כלי ההשקעה GBTC - Grayscale, וחברת ההלוואות והמסחר למוסדיים Genesis Trading.
ג'נסיס היא הנושה הגדולה ביותר של קרן גידור הקריפטו הסינגפורית Three Arrows Capital - 3AC שהתרסקה כליל במאי האחרון ושני מייסדיה העתיקו את מושבם לאיחוד האמירויות, לה אין הסכמי הסגרה עם ארה"ב או סינגפור. ההלוואה שהעניקה ג'נסיס ל־3AC עמדה על 2.36 מיליארד דולר, אך במקום שכל חברת קריפטו אחרת היתה קורסת לנוכח הפסד זה, כפי שקרה לנושה השנייה בגודלה של 3AC וויאג'ר דיגיטל - ג'נסיס שרדה. ביולי הודיעה ג'נסיס שהיא חוותה הפסדים עמוקים בגלל קריסת 3AC (ראו הרחבה בהמשך) וחברה נוספת בשם Babel Finance אך שרדה משום ש־DCG הזרימה לה הון.
סופטבנק ממימנה באופן עקיף את הצלת ג'נסיס עם הקריסות במאי והאריכה את חייה מספיק זמן כדי שתוכל לספוג הפסד נוסף. עם נפילת אימפריית הקריפטו של סם בנקמן־פריד בשבוע שעבר, כך גם אבדו 175 מיליון דולר שג'נסיס הפקידה ב־FTX. גם כאן שוב DCG הזרימה הון כדי למנוע את נפילה החברה־בת שלה, הפעם בסכום של 140 מיליון דולר. אלא שגם זה לא עזר ואתמול הודיעה החברה על הקפאת הפעילות. בעקבות זאת פלטפורמת המסחר של האחים ווינקלווקס Gemini החלה לחוות גם כן קשיים.
לצערם של כל הנוגעים בדבר חלקה של סופטבנק לא תם כאן. אחרי סיבוב ההשקעות המאסיבי ב־DCG, היא נכנסה להשקעה בחברות של בנקמן־פריד ביולי 2021, ו־FTX גייסה 400 מיליון דולר לפי שווי של 18 מיליארד דולר. רק פרומו לחלקה בסבב הגיוס השלישי של החברה בינואר האחרון אז השקיעה 100 מיליון דולר ב־FTX לפי שווי של 32 מיליארד דולר. את השקעות אלו הודיעה סופטבנק בימים האחרונים כי מחקה לחלוטין.
ועוד מבט על 3AC שהיתה קרן הגידור בתחום הקריפטו הגדולה מכולן, ובשיאה עמדה על 10 מיליארד דולר. הקרן עניינה היה בעסקים מסוכנים, וכך כשקרס פרויקט הקריפטו הראשון בגל הנוכחי - פרויקט טרה־לונה במאי - היא הפסידה מיד 200 מיליון דולר. צרותיה לא נגמרו. 3AC היתה מהמחזיקות הגדולות ביותר של מוצר בשם GBTC שאפשר לשחקנים מוסדיים חשיפה לביטקוין. זאת אומרת ש־3AC קיבלה הלוואה מאסיבית של 2.36 מיליארד דולר מג'נסיס גלובל, ועם הון זה פנתה לחברה־אחות גרייסקייל כדי לרכוש כמויות מאסיביות של GBTC. נפילה במחיר של המוצר הניב הפסדים קטסטרופאליים ל־3AC והחיש את מותה.
סקויה קפיטל: מנהלת נכסים בשווי 85 מיליארד ולר
חברות מעורבות: FTX • Babel Finance
בסבב הגיוס השני של FTX ביולי 2021 כיכבה משקיעה גדולה ותיקה במיוחד: קרן סקויה שהשקיעה בחברה 214 מיליון דולר. גם היא כמובן הודיעה לאחרונה כי מחקה את השקעתה. סקויה נהנתה במיוחד ממערכת היחסים עם בנקמן־פריד, שדרך קרן ההשקעות שהקים FTX Ventures וקרן הגידור אלמידה ריסרצ' השקיע חזרה בסקויה מאות מיליוני דולרים (הסכום המדויק עדיין לא ידוע).
מהיכן הגיעו מאות מיליוני הדולרים האלו זו השאלה הגדולה. מהיכן שלחברות של בנקמן־פריד היה כסף, אם אלו גיוסי הכספים המאסיביים, או אם להסתמך על חשיפות של הוול סטריט ג'ורנל ורויטרס, אזי ככל הנראה בנקמן־פריד נהג להעביר כספי לקוחות בין החברות השונות שלו באמצעות "דלת אחורית", במה שנחקר כעת על ידי רגולטורים ברחבי העולם והוא לכאורה שימוש אסור בכספי לקוחות.
סקויה קפיטל אינה יכולה לומר שלא הבינה את הסכנה שבהשקעה בפלטפורמת מסחר, הלוואות או השקעות בשוק הקריפטו. קרן זו היא גם אחת המשקיעות ב־ Babel Finance פלטפורמת הלוואות הונג קונגית שגייסה במאי 2021 סכום של 40 מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליארד דולר. רק שנה אחר כך, עוד הרבה לפני ש־FTX קרסה, באבל פיינס איבדה ביחד עם הנפילות 280 מיליון דולר אחרי שהימרה בכספי לקוחות. בימים אלו חברה זו נמצאת על סף פשיטת רגל. נשמע מוכר? זה אכן דומה. אגב באבל פייננס, חדלות הפירעון שלה הביאה לחברה שהעמידה לה קו אשראי - Maple Finance למשבר חובות משל עצמה. פלטפורמת המסחר Maple Finance קיימת בין היתר הודות למימון הנדיב של FTX. מהיכן יש ל־FTX כספים להשקיע ב־Maple Finance? זו כאמור התעלומה הגדולה של FTX, אולי מההשקעות של סקויה, סופטבנק או בכלל כספי לקוחות. הזמן יגיד.
סקויה קפיטל לא היתה היחידה שנהנתה מהדלתות האחוריות וגם המסתובבות של הכסף. לפי The Information בנקמן־פריד הזרים לקרן פרדיגמה של פרד ארסון (מייסד שותף של קוינבייס) 20 מיליון דולר בשנה שעברה. זאת אחרי שפרדיגמה עצמה השקיעה 278 מיליון דולר ב־FTX. לפי הערכות פרדיגמה היא אחת משלושת בעלי המניות הגדולות ביותר ב־FTX, לא שהדבר העניק לה מקום בדירקטוריון החברה. למעשה לא היה ממש דירקטוריון לחברה. גם פרדיגמה השקיעה ב־BlockFi החברה שנמצאת בימים אלו על סף חדלות פירעון.
טייגר גלובל: מנהלת נכסים בשווי 50 מיליארד דולר
חברות מעורבות: FTX • Babel Finance • BlockFi
את ההשקעה ב־Babel Finance סקויה לא עשתה לבד, לצידה היתה טייגר גלובל אחת מהמשקיעות המובילות. טייגר גלובל לא רק השתתפה בכל אחד משלושת סבבי הגיוסים של FTX החל מ־2019, אלא שבין לבין נכנסה להשקעה בבאבל פייננס וגם לקחה חלק דומיננטי בהשקעה בפלטפורמת ההלוואות BlockFi.
ל־BlockFi האמריקאית סיפור לא פשוט. החברה מעניקה ריביות גבוהות על הפקדות וריביות נמוכות להלוואות, את הפער היא לכאורה השיגה בהלוואות לשחקנים גדולים. מודל דומה לחלוטין לצלזיוס הישראלית־אמריקאית פושטת הרגל, שחלקיו מפרים את חוקי ניירות ערך האמריקאיים, ולכן BlockFi שילמה בפברואר השנה קנס בגובה 100 מיליון דולר לרשות ני"ע האמריקאית.
אחת מהשחקניות הגדולות שקיבלה הלוואה מ־BlockFi היתה 3AC בהיקף מצטבר של 80 מיליון דולר. הלוואה שהביאה את BlockFi לסף חדלות פירעון. למזלה, שהתברר כחוסר מזלה, הגיע בנקמן־פריד ובאמצעות אלמידה (שכאמור, ככל הנראה מביאה איתה לשולחן כספי משקיעים וכספי לקוחות) נכנס עם BlockFi להסכם: הוא יעמיד לחברה קו אשראי שהסתכם בסופו של דבר בכ־680 מיליון דולר כדי להתגבר על משבר הנזילות בו היא שרויה, והיא בתמורה תעביר חלק מפעילותה הפיננסית לזירות המסחרת של FTX. העסקה אפשרה לבנקמן־פריד לרכוש בעתיד את BlockFi תמורת כ־250 מיליון דולר, נפילה דרמטית משווי מוערך של 3 מיליארד דולר אותו השיגה החברה בגיוס הרביעי שלה במרץ 2021, אז גייסה 350 מיליון דולר בהובלת טייגר גלובל.
בנקמן־פריד עשה באותה העת דבר דומה עבור חברה קנדית נסחרת — וויאג'ר דיגיטל — הנושה השני הכי גדול של 3AC, עם חוב של 686 מיליון דולר שבנקמן־פריד עצמו היה בעל מניות גדול. משמעות הדבר ש־FTX בפועל תזרים לעצמה עוד נכסים ונזילות לפלטפורמות השונות שלה. המשמעות הנוספת היא תלות בעייתית בשורה של עסקים שפשטו את הרגל. מאז ש־FTX עצרו את כל הפעילות והכריזו פשיטת רגל, כך גם מייד קרסו עסקי BlockFi שנכון לכתיבת שורות אלו הקפיאה את פעילותה, יחד עם כל נכסי מאות אלפי הלקוחות שלה בשווי של מאות מיליוני דולרים.
סוף דבר: מעגל ההשקעות, הפיתויים, ההפסדים והטיוחים
מאות אלפי לקוחות ברחבי העולם נפלו טרף לחברות מסחר והלוואות בשוק הקריפטו שהבטיחו הבטחות מוגזמות כמו תשואות דו־ספרתיות ושכספם "מוגן לנצח". אבל החיים הארוכים הלא טבעיים שלהן התאפשרו הרבה הודות למעורבות האגרסיבית של קרנות ההון סיכון.
FTX, צלזיוס, BlockFi ואחרות התהדרו בשמות "סקויה", "טייגר גלובל" או "קרן פנסיית המורים מאונטריו" שהצביעו על ההשקעה כעדות לכשרות העסקים, כאילו דו"חות נחקרו לעומק, מייסדים עברו מבחני רצינות וחברות בדיקות נאותות. הכסף מונף כדי לפתות לקוחות קטנים ואפשר להן לגלגל אותו ביניהן - להשקיע אחת בשנייה, להפסיד אחת מהשנייה, ולכסות אחת על השנייה. והקרנות? חלקן מימשו רווחים בשיא.

1 צפייה בגלריה
אלכס משינסקי מנכ"ל חברת הקריפטו צלזיוס
אלכס משינסקי מנכ"ל חברת הקריפטו צלזיוס
אלכס משינסקי, מנכ"ל חברת הקריפטו צלזיוס
(צילום: AP)

כל אחת ואחת מהקרנות שהשקיעה הון בחברות של סם בנקמן־פריד, היתה מבלי לשים לב, חלק מהפיאסקו של צלזיוס. הכסף שזרם אל FTX ואלמידה אפשר לחברות אלו להמשיך באסטרטגיית ההשקעות המסוכנות שלהן וצלזיוס היא אחת מהדומיננטיות שבהן.
היום אנו יודעים שאלמידה עצמה היא אחת הנושות הגדולות של צלזיוס עם השקעה של 12 מיליון דולר בפלטפורמה שהיא ככל הנראה לעולם לא תראה. חברה אחרת בשם Pharos USD היא הנושה הגדולה ביותר של צלזיוס — 81 מיליון דולר בחוב. אף שלא ניכר קשר ישיר בין Pharos USD לחברות של FTX, תחקיר של בלומברג מצא קשרים הדוקים בין אלמידה ובנקמן־פריד עצמו וחברה זו, שעל טיבה קשה לעמוד.
הערכות הן שהקריסה של צלזיוס במאי האחרון, לצד גם הנפילה של 3AC, היתה גורם מערער יציבות באלמידה עצמה, והביא את בנקמן־פריד להזרים אליה 4 מיליארד דולר בכספי לקוחות באותה התקופה.