סגור
סם בנקמן-פרייד סם בנקמן פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה
סם בנקמן-פרייד. לרגע הצטייר כמי שיציל את תחום הקריפטו (בלומברג)

כל הלקחים מקריסת בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם

סם בנקמן-פריד, SBF בפי אנשי השוק, התגלה במערומיו עם קריסת הבורסה והמטבע שהקים FTX. כל מחלות הענף התקבצו בקריסה: הקשרים הדביקים בין השחקנים, המתחרים שמעודדים את הנפילה, קרנות ההון סיכון שמעודדות את חוסר האחריות וכמובן - הזוהר המעוור של ההתעשרות המהירה

בשבוע האחרון הצליח סם בנקמן־פריד לחולל לבדו את אחת ממחיקות הערך הגדולות שידע שוק הקריפטו. לא רק שפלטפורמת המסחר שהקים FTX וכל זרועות פעילותיה נהפכו מעסק בשווי מוערך של 32 מיליארד דולר לאתר אינטרנט חסר ערך, שרק צער מחליף בו ידיים, אלא שגם הונו האישי נמחק מכ־17 מיליארד דולר לאפס. המצב התדרדר כל כך מהר, וכבר בסוף השבוע הוא הכריז על הליך פשיטת רגל ל־FTX (ו־130 זרועותיה השונות) וקרן הגידור שלו — אלמידה. "הייתי בהלם לראות את הדברים מתפרקים כפי שהתפרקו", צייץ עם ההודעה על פשיטת הרגל וביקש סליחה.
ממסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי לאימפריית הקריפטו חסרת הערך של בנקמן־פריד יש יותר מ־100 אלף נושים והתחייבויות של יותר מ־10 מיליארד דולר. החברה אף הצהירה כי יש לה 10 מיליארד דולר בנכסים, אם כי סכום זה נתון בסימן שאלה אחרי שבשבת בבוקר החלו משיכות עתק מפלטפורמות החברה — הערכות של בין 400 מיליון דולר למיליארד דולר בכספי לקוחות שנשאבו ממנה במיומנות במה ש־FTX כינתה "פריצה". בנקמן־פריד התפטר מתפקיד המנכ"ל ובמקומו מונה ג'ון ג'יי ריי ה־3, מי שמונה לפקח על הליך פשיטת הרגל של אנרון, אחת מפשיטות הרגל הגדולות אי־פעם.
הרגולטורים ברחבי העולם לא המתינו שנער הפוסטר של שוק הקריפטו יתעשת, והשעו או סגרו את פעילות החברות שלו ביפן, אוסטרליה והבאהמה (שם רשומה), בזמן שהרגולטור האמריקאי החל לחקור האם נעשה שימוש אסור בכספי לקוחות. עד שעומק הטרגדיה ללקוחות ברחבי העולם תתבהר, ארבעה לקחים שהיו ידועים, נהפכו ידועים יותר מתמיד: אסור להמר בכספי לקוחות, רשת הקשרים בשוק הקריפטו מסובכת בצורה מסוכנת, קרנות ההון סיכון סיכנו את הציבור הרחב בשל החשש שלהם "להחמיץ" רווח מהיר; ואין תקומה לכל השכבות הריכוזיות שטיפח שוק הקריפטו.

1. אין לגבות נכסי לקוחות במטבע שהנפקת

המיליארדר חביב השוק והתקשורת בנקמן־פריד (שמכונה SBF על ידי השוק) לא התחיל את מערכת היחסים שלו בשוק עם בורסת מסחר, אלא עם קרן גידור — אלמידה. קרן זו היתה בעסקי עשיית רווחים קסומים, כמו שרק בשוק הקריפטו עושים. אבל למה שהקרן תשלם עמלות לבורסות מסחר? אז SBF הקים גם בורסת מסחר. בורסה זו אמורה, אם היתה נוקטת בגישה השמרנית, לשמור על כספי הלקוחות בזמן שהם עוסקים במסחר ולחיות מעמלות על עסקאות. SBF ומנהלי בורסות קריפטו רבות אחרות לא מסופקים מהגישה השמרנית, וראה כספי לקוחות שניתן לעשות מהם גם רווח.
היום אנו יודעים שהוא לקח כספי לקוחות, גיבה אותם במטבע שהנפיקה הבורסה שלו (FTT), העביר את נכסי הלקוחות לקרן הגידור - והיא היתה בעסקי יצירת רווח בסיכון. זה מסוכן, נכון, הרי הקרן יכולה להפסיד את הנכסים שהבורסה מבטיחה שהיא יכולה להחזיר ללקוחות בכל רגע, אך כל עוד השוק איתן ועולה, לא צריכה להיות בעיה. איך מוודאים שהמאזן נשמר? קרן הגידור מחזיקה גם ב־FTT ותומכת במחירו היציב והגבוה — כ־22 דולר לאסימון — אף שהוא מאוד לא סחיר בשוק והכל מחזיק את עצמו באינרציה מבוססת סחרור מעלה. זה עסק כל כך משגשג כשהשוק עולה, שיכול להיות שמי שמנהל אותו יזכה בשערים בכל העיתונות הממוסדת, ולהשוואות כמו "הוורן באפט הבא", או "הג'יי.פי מורגן החדש".
ברגע שהשוק נופל, שרשרת דומינו מתחילה: השיטה נחשפת, עולה החשש לגבי כספי לקוחות וההישענות הגדולה על ערכו של FTT, שחקן גדול מזהה הזדמנות לפגוע במתחרה ומודיע על חיסול הפוזיציה במטבע, ערך המטבע מתרסק (ל־2 דולר), לקוחות נבהלים ומתחילים למשוך כספים, FTX צריכה למכור במהירות הרבה FTT כדי להחזיר כספים, מה שמרסק עוד יותר את ערך המטבע (סחרור מוות). בסופו של דבר, כל מה שנותר זו ערימת מטבעות (FTT) חסרי ערך. החור במאזן מתגלה בתוך 72 שעות.
חשוב לציין כי זו אינה ריצה אל הבנק וכי ל־FTX אין "משבר נזילות" משום שזמן לא יעזור לה, הבורסה היא למעשה חדלת פירעון כי שווי נכסי הלקוחות לא השתנה (ההתחייבויות), בעוד ערך הנכסים קרס עד שנפער חור במאזן. הערכות הן שהחור הוא עצום - 10-6 מיליארד דולר. האם זה חוקי? יקבעו הרגולטורים. האם זה מסוכן מעבר למה שלקוחות FTX יכלו לדמיין לעצמם? בהחלט. האם זה קורה ברגעים אלה ממש בפלטפורמות פופולריות נוספות? אין לדעת, כל החברות הן קופסה שחורה ולא שקופה.

2. כולם קשורים זה בזה והנכסים זורמים

הקשר בין אלמידה ו־FTX כל כך הדוק שנהוג בשוק לדבר על SBF ולא על החברות בנפרד. במשך השנים הכריכה הזו לא היתה סימן רע במיוחד, כי אם עדות לגאונות של SBF עצמו, ילד הזהב סתור השיער של השוק, בחור צעיר שישן על פופים במשרד ומתארח בפאנלים לצד ביל קלינטון במכנסיים קצרים וטישרט. נוח תמיד היה להשתמש ולנופף ב־SBF, שוק הקריפטו כידוע מלא תרמיות, ובנפילות בחודשים האחרונים היה נראה כאילו קם גיבור — SBF. שלא רק רשם (לכאורה) את אחת מצבירות ההון הגדולות בהיסטוריה האמריקאית — אלא מיצב עצמו כגיבור של הרגע, שאפילו מסתובב במסדרונות וושינגטון ומציע רגולציה על השוק (שמיטיבה עמו כמובן), ומבטיח כי יש לו לפחות מיליארד דולר כדי לשמור על יציבות שוק הקריפטו בזמן ששחקנים בעייתיים קרסו מימין ומשמאל.
אבל מראה יכול (ולעתים נועד) להטעות. היום יודעים כי בזמן ש־SBF הציל או לפחות ניסה והבטיח להציל חברות קריפטו, היתה לו אחת שקרסה בעצמה. לפי דיווח של רויטרס במאי וביוני, אז קרסו חברות כמו וויאג'ר דיגיטל וצלזיוס, אלמידה של SBF עצמה נקלעה לקשיים בעקבות עסקאות שלה, בין היתר בוויאג'ר דיגיטל. מסמכים לבית המשפט שהגישה צלזיוס חשפו כי אלמידה היתה גם הנושה הגדול ביותר של צלזיוס. לפי הערכות בשוק, אלמידה היתה גם אחת הנפגעות מקריסת פרויקט טרה־לונה, הפרויקט הראשון הגדול שקרס השנה במאי, ונפילת קרן הגידור 3AC.
כדי לייצב את הקרן באותה התקופה, ככל הנראה SBF העביר נכסים בשווי 4 מיליארד דולר לפחות מ־FTX, חלק מאותם נכסים היו מטבעות FTT. לפי רויטרס, חלק מהכספים היו נכסי לקוחות מ־FTX ו־SBF עצמו לא סיפר למנהלים בבורסה על המהלך. דיווח מקביל מהוול סטריט ג'ורנל מעריך כי אלמידה חייבת כ־10 מיליארד דולר ל־FTX, יותר מחצי שווי הנכסים המופקדים על ידי לקוחות FTX בפלטפורמה (כ־16 מיליארד דולר).

2 צפייה בגלריה
מייסד בייננס צ'יאנגפנג ז'או
מייסד בייננס צ'יאנגפנג ז'או
מייסד בייננס צ'יאנגפנג ז'או. האיץ את הקריסה
(צילום: רויטרס)

אבל הקשר הדביק והלא בריא הוא רחב יותר. כשדלפו מסמכים שנוגעים למאזן אלמידה, שמורכב בחלקו הגדול מ־FTT, הודיעה בייננס כי תמכור FTT בשווי של 580 מיליון דולר. אותה בייננס אחר כך הסבירה כי היא יוצאת מהפוזיציה כחלק מ"ניהול הסיכונים שלה", במה שפגע בבירור במתחרה, רק כדי לנסות להציל אותו אחר כך. המתחרה אכן נפגע. אחת מהחברות ש"חילץ" SBF, פלטפורמת ההלוואות BlockFi, הודיעה על עצירת הפעילות. האדוות לא תמו, ואפשר רק לשער כי כמות חברות מסחר או השקעות יפסיקו גם הן את פעילותן עם קריסה זו.

3. קרנות ההון סיכון חששו להפסיד את המסיבה

סקויה קפיטל, אחת מהמשקיעות הגדולות ב־FTX, הזדרזה למחוק את כל ההשקעה שלה בבורסה — 213.5 מיליון דולר, מיד לאחר הנסיגה של בייננס. לקח לסקויה יום נוסף למחוק את הטקסט הקנוני בעל אלפי המילים שפרסמה באתר שלה על SBF. כמובן שהיא לא הקרן היחידה שהייתה מושקעת בבורסת הקריפטו. בין המשקיעות שצפויות לעשות דומה ניתן למנות את טייגר גלובל, סופטבנק (מושקעת ב־100 מיליון דולר) בלאקרוק ו־Paradigm ואולי המשקיעה המדכדכת מכולן — קרן הפנסיה של אונטריו, שהפסידה כנראה 95 מיליון דולר.
כל אלו צריכות לבצע חשבון נפש על בדיקת הנאותות שלהן, היכולת שלהן להעריך כראוי את הקשר בין אלמידה ו־FTX, על השימוש שנעשה במטבע FTT על ידי בנקמן־פריד, והשימוש היצירתי שביצעו בכספי הלקוחות. שלא לדבר על כך שכולן נכשלו (אם ניסו) להשיג לעצמן מושב בדירקטוריון החברה כדי לפקח על פעילותה.
אבל הפחד לפספס התעשרות מהירה לא מדלג על אף אחד, ולא משנה כמה מנוסה לכאורה הוא. קרנות העתק האלו ימחקו את ההשקעה, וכנראה ימשיכו לשרוד ולהשקיע בפרויקטים נוספים ואולי גם מסוכנים, אבל הציבור שנשאב לפלטפורמה, ששגשגה כפי ששגשגה לא מעט בזכות הון העתק שהקרנות הזרימו לה, ייאלצו שוב לשלם את החשבון.

4. השכבות הזוהרות שכיסו על המסוכנות

במשך תקופה ארוכה הצליח SBF לבסס את פעילותו דרך 134 זרועות ,שהקים בתוך ארבע שנים קצרות, כמודל הרצוי בשוק הקריפטו. כמובן שזה לא הזיק שהוא עצמו הכריז כי יתרום מאות מיליוני דולרים למפלגה הדמוקרטית, או שיש לו את הרקע הנכון (שני הורים עורכי דין), ההשכלה הנכונה (בוגר MIT), עם הניסיון המתאים (וול סטריט) וסיפור הכיסוי הטוב (עושה כדי לתת כחלק מתנועת ה"אלטרואיזם האפקטיבי"). בחודשים האחרונים הוא הוביל מאמצי רגולציה לשוק הקריפטו, וניסח הצעות חוק כיצד יש לנהל ולווסת את השוק שנמצא על כוונת הרשויות.

כל מאמצים אלו ניסו לחפות תמיד על עובדה פשוטה — כל השכבות שהתפתחו בו, בין אם אלו היו בורסות, פלטפורמות הלוואות או ההשקעות, הן קופסה שחורה וממונפת באופן מסוכן. כך למשל אנו יודעים היום על רגעי הקריסה של FTX, כי היא והזרוע־אחות אלמידה מינפו כספי לקוחות להשקעות מסוכנות, בזמן שגיבו את הכספים במטבע שהמציאו ופיקחו על מחירו כדי לשמור על חזות של מאזן איתן. בנק הקריפטו צלזיוס, שנמצא בימים אלו בהליך פשיטת רגל, נהג בצורה דומה. עם קריסת FTX התגלה כי 40% ממאזן בורסת בייננס מורכב מהמטבע "היציב" שהיא עצמה הנפיקה BNB. בורסה פופולארית אחרת - Crypto.com — שומרת במאזן שלה לגיבוי פעילות 20% במטבעות שיבה אינו, מטבע היתולי שערכו שברירי הסנט.
כמובן שזה לא תם. אטימות הבורסות, העובדה כי אינן מפוקחות - לא חיצונית, לא פנימית לא עצמאית ואפילו לא על ידי דירקטוריון, מאפשר להן לנהוג כפי שהן רואות לנכון. כך למשל לפי רויטרס, FTX יצרה "דלת אחורית" במנגנוניה כדי להעביר כספי לקוחות באופן שלא יעורר חשד או דגלים אדומים. ה"דלת האחורית" אפשרה לבנקמן־פריד לבצע פקודות שהיו משנות את הרישומים הפיננסיים של החברה בלי להזהיר אנשים אחרים, כולל רואי חשבון חיצוניים, ובאמצעותה הוזרמו 10 מיליארד דולר מכספי FTX אל אלמידה, כ־2 מיליארד דולר מכספים אלו אפילו לא נכללו בנכסי אלמידה. אף אחד לא יודע היכן הם.