סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל IBM ארווינד קרישנה
מנכ"ל IBM ארווינד קרישנה (צילום: Dana Ullman/Bloomberg)

ניתוח
זקנת השבט IBM מזדרזת להחליף אלפי עובדים ב־AI

ענקית התוכנה הודיעה על עצירת גיוסים לכ־7,800 משרות שאינן כוללות אינטראקציה עם צרכנים והחלפתם בבינה מלאכותית. חברת שירותי החינוך המקוונים Chegg דיווחה על פגיעה משמעותית בגלל ChatGPT

כאשר ChatGPT שוחרר לשימוש רחב לקראת סוף 2022, כמעט כל מי שהתנסה בו הבין שמדובר בנקודת מפנה עולמית, כזו שעל בסיסה ייבנו שירותים ותעשיות חדשות וייפגעו חברות ומודלים עסקיים קיימים.
בחודשים שחלפו זכינו לראות הרבה שימושים ויכולות מונגשים למשתמשים על בסיס מודל השיחה העוצמתי, וממשיכו העוצמתי עוד יותר 4-GPT — החל משילוב במנועי חיפוש ותוכנות משרדיות, עבור בהעצמת יישומי לימוד שפה, ועד ליישומי הגנת סייבר מתקדמים, ועוד מאות אם לא אלפי רעיונות ושירותים בין לבין.
הצד השני של המטבע, הפגיעה בתעשיות ובמקצועות קיימים, המתין בצד. היו אולי מי שקיוו שיעברו עוד חודשים עד שהפגיעה הזו תתממש. אבל בעולם של בינה מלאכותית גנרטיבית (Generative AI), שינויים לא נמדדים בשנים, אפילו לא בחודשים. עתה הנפגעים הבולטים הראשונים של הטכנולוגיה החדשה מגיעים לשטח, והם בוודאי לא יהיו האחרונים.
השבוע שתי חברות בולטות הודיעו כבר על שינויים מהותיים או פגיעה עמוקה בפעילות שלהן כתוצאה מהיכולות שמספקים מודלי השיחה דוגמת ChatGPT. אחת מסתפקת בשלב זה בעצירת גיוסים, השנייה נמצאת בסכנה לקריסת המודל העסקי שלה.
החברה הראשונה והמוכרת יותר היא IBM, מהשחקניות הוותיקות בעולם המחשוב. בריאיון לבלומברג אמר שלשום המנכ"ל ארווינד קרישנה, כי IBM תשהה או תאט גיוסים למשרות שלתפיסתה מערכות AI יוכלו לבצע בשנים הקרובות, בעיקר משרות תמיכה דוגמת משאבי אנוש.
"מדובר בתפקידים שלא כוללים אינטראקציה עם צרכנים ומועסקים בהם כיום כ־26 אלף עובדים (מתוך כ־250 אלף עובדים בסך הכל — ע"כ). אני יכול בקלות לראות איך 30% מהם מוחלפים על ידי בינה מלאכותית ואוטומציה בחמש השנים הקרובות", אמר קרישנה.
הוא הוסיף שמשימות כמו הנפקת מכתבי אימות לעובדים או העברת עובדים בין מחלקות יכולות להיות אוטומטיות לחלוטין. מנגד, משימות כמו הערכת הרכב או תפוקה של כוח העבודה כנראה לא יוחלפו בעשור הקרוב. מדובר בצמצום של כ־7,800 משרות, אם כי בשלב זה IBM לא מדברת על פיטורים בפועל, אלא על עצירת גיוסים חדשים והימנעות מהחלפות עובדים שעזבו את תפקידם.
ובשעה ש־IBM מצמצמת גיוסים למשרות שמחשב יכול לעשות, יש חברות שכל המודל העסקי שלהן כבר קורס. אחד השימושים המידיים והצפויים של ChatGPT היה סיוע בכתיבת מטלות ועבודות אקדמיות. יכולות המענה של מודל השיחה והאפשרות להשתמש בו לכתיבת עבודות אקדמיות מלאות היו כל כך מובהקות, שכבר בימים שלאחר השקתו, מוסדות אקדמיים וחוקרים בתחום נאלצו להגיב לשימושים שעשו בו סטודנטים, ולבדוק האם הגיעה קיצה של המטלה האקדמית כפי שהיא מוכרת כיום.
הקץ אמנם טרם הגיע, אבל מי שכבר מחשבת את קיצה לאחור היא Chegg, חברת טכנולוגיה בתחום החינוך. עיקר פעילותה כולל שירותים מקוונים לסיוע בהכנת שיעורי בית ושיעורים פרטיים, לצד השכרת ספרי לימוד דיגיטליים או פיזיים. שלשום צנחה מנייתה ב־38%, אחרי שפרסמה אזהרה כי ChatGPT מאיים על הצמיחה של שירותי הסיוע בשיעורי בית והכנה למבחנים והציגה תחזית הכנסות רבעונית שהייתה נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים.
לדברי המנכ"ל דן רוזנצווייג, ההשפעה של ChatGPT הורגשה רק בשבועות האחרונים. "בחלק הראשון של השנה לא ראינו השפעה משמעותית מ־ChatGPT על קצב הצמיחה של חשבונות ועמדנו בכל הציפיות לנרשמים חדשים", הוא אמר. "עם זאת, מאז מרץ ראינו זינוק משמעותי בהתעניינות של סטודנטים ב־ChatGPT. עכשיו אנחנו מאמינים שיש לזה השפעה על קצב הגידול של לקוחות חדשים".
Chegg לא טומנת את הראש בחול והכריזה על מוצר מבוסס 4-GPT, שישלב בין המומחיות והידע שצברה לאורך השנים לבין היכולות של מודל השיחה, ויתפקד כמורה פרטי חכם בהתאמה אישית תוך שילוב בין AI למורים אנושיים. "על בסיס המחקר שלנו, 85% מהסטודנטים יעדיפו שמורים אנושיים יהיו מעורבים בתמיכה בלמידה שלהם", אמר רוזנצווייג. "לכן אנחנו מאמינים שהעתיד נמצא בשילוב בין AI לתמיכה אנושית".
ואולם, השירות מבוסס ה־AI של החברה טרם הושק לשימוש רחב, והיא גם לא הכריזה על תאריך השקה. אין גם שום ודאות שהיכולות שהוא יציע יצדיקו תשלום מיוחד לעומת היכולות שניתן לקבל כיום בחינם מ־ChatGPT, או שסטודנטים שמעדיפים מעורבות של מומחה אנושי גם מוכנים לשלם על מעורבות כזו. ובקצב שבו העולם זז בימים אלו, עד שיושק השירות, ייתכן שהרגלי השימוש שיתקבעו בינתיים יהפכו אותו לנישתי או למיותר.
עם חשיפת ChatGPT היה ברור שמדובר בטכנולוגיה משבשת שתשפיע על תעשיות מגוונות. אבל מה שהיה פחות מובהק זה קצב השינוי המהיר, שכבר מוביל לשינויי עומק. ההתפתחויות האחרונות מבהירות, שלא מספיק להגיב לכניסה לחיינו של בינה מלאכותית גנרטיבית, אלא שצריך לעשות זאת מיד. מי שיתעכב, עלול לגלות שכבר לא נשאר לו איך להגיב.