סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רובוט מורה מלמד תלמידים ב כיתה AI חינוך
"מי שישתמש ב-AI שיכתוב עבודות במקומו - יפספס הזדמנות מטורפת לפתח מיומנויות" (נוצר באמצעות AI)
מדריך

כלי ה-AI שתלמידים וסטודנטים חייבים להכיר: איך משתמשים בהם נכון?

תלמידים וסטודנטים עושים שימוש הולך וגובר בכלי AI - אך לא תמיד יודעים לבחור את הכלי המתאים או להשתמש בו כראוי. בדיוק עבורם הכנו מדריך שיסייע לנצל את הכלים ללמידה יעילה ומועילה: מכלי ליצירת פודקאסטים מחומר הלימוד ועד פלטפורמות למחקר אקדמי - ושלושת כללי הזהב שיעזרו לכם להפיק מהם את המירב

בזמן שבמשרד החינוך ובאקדמיה עדיין מתלבטים כיצד לשלב בינה מלאכותית בלימודים, התלמידים והסטודנטים כבר משתמשים בכלים הללו באופן יומיומי - לטוב ולרע. חלקם מנצלים את הטכנולוגיה כדי לפתח הבנה עמוקה יותר של החומר הנלמד, ואחרים מסתמכים עליה באופן עיוור.
לקראת פתיחת שנת הלימודים, הכנו עבורכם - תלמידים, סטודנטים או אפילו הורים לתלמידים - מדריך שיסייע לכם לבחור את הכלים המתאימים ולהבין כיצד להשתמש בהם בצורה יעילה ומועילה. לצורך הכנת המדריך שוחחנו עם מעיין סייג, מורה בתיכון רבין בכפר סבא ומנהלת קהילת "בינה מלאכותית בחינוך ואקדמיה" בפייסבוק.
מדריך זה מתמקד בכלים שיעזרו לכם בתהליך הלמידה ובמחקר. במדריכים שפרסמנו בעבר תוכלו לקרוא גם על כלים להכנת מצגות ותרשימים או כלים שעשויים לסייע לכם בסיכום הרצאות.
יצוין כי נכון למועד כתיבת שורות אלו, משרד החינוך מאפשר שימוש בשני כלי AI בולטים בלבד - ג'מיני ו-ChatGPT - לתלמידים מכיתה ח' ומעלה, באישור הורים. המשמעות היא שבכל כלי אחר שמוזכר בכתבה אסור להשתמש בכותלי בית הספר. תלמיד שרוצה להשתמש בו בבית - יעשה זאת על דעתו בלבד. מעבר לכך, לכל כלי יש את מדיניות השימוש בו (לרוב מגיל 13 ומעלה. מתחת לגיל 18 נדרש אישור הורה). בכל מקרה, אנו מציעים להורים ללוות את ילדיהם בהיכרותם עם כלים חדשים, ולוודא שהם משתמשים בכלים בצורה נכונה ולא משתמשים בכלים לא מוכרים. להנחיות משרד החינוך בנוגע לשימוש ב-AI - לחצו כאן
Google NotebookLM
NotebookLM הוא כלי בינה מלאכותית המשמש כמעין "חונך אישי דיגיטלי". ניתן להעלות אליו קבצים מסוגים שונים כמו PDF, קבצי גוגל (Docs, Slides), מצגות, קבצי שמע ואפילו לינקים לסרטוני יוטיוב. NotebookLM יודע לסכם את החומרים ומאפשר לשאול אותו שאלות בשפה טבעית. מעבר לכך, הוא מציע שלל דרכים ללימוד החומר: מיצירת פודקאסטים, דרך מפות חשיבה ועד סרטוני וידיאו. כל התכונות זמינות גם בעברית. לסטודנטים, NotebookLM יכול לסייע מאוד במחקר, בדגש על מחקר איכותני (צריך להעלות אליו את החומר כי הוא אינו מחובר למאגרי מידע אקדמיים).
לדברי סייג, אם תרצו להתמקד רק בכלי אחד - זהו הכלי המועיל ביותר. לדבריה, "זו טעות להתפזר. זה יוצר עומס קוגניטיבי שאנשים, לא רק תלמידים, הולכים לאיבוד בגללו. זה מרתיע, ואז הם כבר אומרים 'טוב, אני אלמד כמו שאני יודע'. העומס הוא יותר מדי".
ChatGPT וג'מיני
שני הצ'טבוטים הללו הפכו לשגורים בחיי היום-יום של כולנו, אך כמה תכונות שלהם עשויות להיות שימושיות במיוחד עבור תלמידים וסטודנטים. הראשונה היא Deep research, שמאפשר להעמיק בחומר הלימוד. ניתן להשתמש בו בשתי דרכים - דרך אחת היא לתת לו לבצע מחקר ברשת על הנושא הנלמד, אולם יש לקחת בחשבון שבדרך זו תקבלו תוצאות פחות ממוקדות, שאותן כדאי לבדוק במקורות כדי לוודא שאין טעויות, ואף להצליב עם כלים אחרים. הדרך השנייה היא להעלות אליו את חומר הלימוד ולבקש ממנו ללמד אתכם אותו. תוכלו לספר לו כיצד קל לכם יותר ללמוד את החומר, למשל באופן סיפורי או באמצעים ויזואליים. תוכלו גם להשתמש במצב קולי כדי לשוחח עם הצ'אט על חומר.
ל-ChatGPT וג'מיני נוסף לאחרונה גם "מצב למידה", שהיתרון שלו שהוא מיועד ספציפית לצורך זה ולכן לא מצריך להשקיע מחשבה בניסוח הפרומפט (ההנחיה לצ'אט). הצ'אט לוקח את החומר הנלמד, מפרק אותו למנות קטנות ושואל אתכם שאלות שמסייעות להטמעת החומר. אפשר להשתמש בו גם ליצירת כרטיסיות למידה או חידונים.
כלים אקדמיים
ישנם שלושה כלי AI עיקריים שמחוברים למאגרי מידע אקדמיים:
SciSpace: פלטפורמה שמסייעת בקריאה, כתיבה, איתור וסיכום של מאמרים אקדמיים. אפשר לכתוב לו את שאלת המחקר, והוא יוצר סקירת ספרות ומסכם כל אחד מהמאמרים. הכלי מאפשר גם ליצור ציטטות לפי הכללים האקדמיים ועריכה לשונית בהתאם לשפה האקדמית, ויש בו גם כלי שבודק את המקוריות שלהם. זהו הכלי הנוח ביותר לסטודנטים שרוצים לעשות הכל במקום אחד.
Elicit: כלי AI למחקרים אקדמיים שדורשים ניתוח שיטתי, סינון ושליפה של מידע מדויק - מתאים לסקירות שיטתיות ויצירת דוחות. מתאים במיוחד לתחומים אמפיריים כמו רפואה, פסיכולוגיה וכו'.
Consensus: מנוע חיפוש מבוסס AI למחקרים אקדמיים. מספק תשובות תמציתיות המבוססות על המחקרים, כולל ציטוטים שקופים שמצביעים על המקור העיקרי. מאפשר השוואה נוחה וברורה בין המחקרים.
"לעשות היום עבודת מחקר לא יכול היה להיות קל יותר", אומרת סייג, אך מדגישה: "זה לא אומר שזה בהכרח יחסוך לכם זמן. כי את הזמן שתחסכו בעבודה סיזיפית, תצטרכו להשקיע בבקרה, במקוריות. הכלים האלו מפנים אתכם להתמקד בדברים המעניינים והרלוונטיים יותר".
שלושת כללי הזהב לשימוש ב-AI בלימודים
  1. תאתגרו את עצמכם. נסו לשחק בכל כלי שבו תשתמשו, למצוא את הדרכים הכי מועילות עבורכם להשתמש בו. היתרון הגדול בכלים הללו הוא היכולת להתאים אותם אישית אליכם. נצלו זאת.
  2. תהיו ביקורתיים. אל תקבלו את התשובות של הצ'אט כמובן מאליו. בידקו אותן, בידקו את המקורות שהוא נותן לכם, הצליבו עם כלים אחרים.
  3. תהיו אקטיביים. אל תסתמכו רק על מה שהצ'אט "מאכיל אתכם בכפית". ספרו לו מה הבנתם, תשאלו אותו מה פספסתם או האם יש משהו שהוא פספס. בקשו מהצ'אט לחבר את חומר הלימוד לחיים הפרטיים שלכם. שימו דגש רב יותר על הבנה, ופחות על זיכרון.
"מי שישתמש ב-AI שיכתוב עבודות במקומו - יפספס הזדמנות מטורפת לפתח מיומנויות", מסכמת סייג. "כשירות בינה מלאכותית חשובה יותר אפילו מקריאה וכתיבה. מי שלא יידע לדבר עם הכלים האלה, יהיה חסר מסוגלות. בחיים האמיתיים, לעשות העתק-הדבק זה לא עובד".