סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
משיקולי ביטחון לאומי: ארה"ב הוסיפה 8 חברות סיניות לרשימת הגבלות הסחר

בוושינגטון טוענים שחלק מהחברות שנוספו לרשימה לוקחות חלק בפיתוח תוכנית מחשוב הקוונטום של הצבא הסיני; בסך הכל התווספו למה שמכונה "רשימת הישויות" 27 גופים חדשים מסין, יפן, פקיסטן, סינגפור ורוסיה. חברות המעוניינות לספק להם מוצרים יצטרכו כעת להגיש בקשה לרישיון מיוחד - ורובן המוחלט של הבקשות צפוי להידחות

ממשלת ארה"ב הכניסה חברות סיניות נוספות לרשימת הגבלות הסחר שלה בעקבות חשש לפגיעה בביטחון הלאומי - ובוושינגטון טוענים שחלק מהחברות הללו לוקחות חלק בפיתוח תוכנית מחשוב הקוונטום של הצבא הסיני.
המהלך של האמריקאים מגיע על רקע המתחים הגואים בין ארה"ב לסין סביב נקודות מחלוקת שונות, בכללן מעמדה של טייוואן. הסחר בין המדינות נדון בפסגה הוירטואלית שערכו מנהיגי שתי המדינות מוקדם יותר החודש.
שמונה חברות טכנולוגיה סיניות התווספו למה שמכונה "רשימת הישויות", בשל תפקידן לכאורה בפרויקט מיחשוב הקוונטום של הצבא הסיני ורכישות או ניסיונות רכישה של "פריטים שמקורם בארה"ב, לצורך יישומים צבאיים".
רשימת ה"ישויות" האמורה התרחבה באופן ניכר מאז ממשל טראמפ, וממשרד המסחר האמריקאי נמסר גם שלרשימה התווספו 16 יחידים או חברות שפועלים מסין ופקיסטן, עקב מעורבותם ב"פעילות הגרעינית או בתוכנית הטילים הבליסטיים של פקיסטן". בסך הכל התווספו לרשימה 27 ישויות חדשות מסין, יפן, פקיסטן וסינגפור. בנוסף נכנס מכון הפיזיקה והטכנולוגיה של מוסקבה לרשימת משתמשי הקצה הצבאיים של המשרד. לגבי האחרון לא פורטה הסיבה, למעט הטענה שהוא מייצר ציוד צבאי.
1 צפייה בגלריה
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה אינטרנטית
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה אינטרנטית
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה הוירטואלית
(צילום: גטי אימג'ס)
הרחבת הרשימה אמורה למנוע שימוש בטכנולוגיה אמריקאית לצורך "פיתוח צבאי רוסי או סיני, או הפעילות הגרעינית הבלתי מפוקחת של פקיסטן", אמרה מזכירת משרד המסחר ג'ינה ריימונדו. חברות המעוניינות לספק מוצרים לחברות שברשימה יצטרכו כעת להגיש בקשה לרישיון מיוחד, ורובן המוחלט של הבקשות צפוי להידחות.
ענקית הטלקום הסינית וואווי הוספה לרשימה ב-2019 בשל טענות שהיא מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב, מה שגרם לניתוק קשריה עם כמה מספקיה העיקריים והקשה עליה לייצר טלפונים ניידים.