סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסד משותף ו מנכ"ל מיסטרל AI ארתור מנש 2.11.23
מייסד משותף ומנכ"ל מיסטרל AI, ארתור מנש (צילום: REUTERS/Toby Melville/Pool/File Photo)

FT
הבשורה הצרפתית: סטארט-אפ ה-AI הצעיר שהפך לשיחת היום בדאבוס

מיסטרל הצרפתית הוקמה רק לפני תשעה חודשים וכבר הגיעה להערכת שווי של 2 מיליארד יורו. בכירים בענקיות הטכנולוגיה אומרים כי מודל הבינה המלאכותית של החברה הוא אחד המוצרים הטובים בשוק ועושה "עבודה נפלאה" בתחרות מול מודלים של חברות מובילות כמו OpenAI וגוגל

בעוד הבינה המלאכותית עמדה במרכז השיח בין מנהיגים פוליטיים ועסקיים בפסגה הכלכלית בדאבוס בשבוע שעבר, שחקנית חדשה יחסית בשוק התבררה כמסקרנת במיוחד: מיזם הבינה המלאכותית הצרפתי מיסטרל (Mistral AI).
בכירים משלוש ענקיות טכנולוגיה אמרו לפייננשל טיימס כי מודל הבינה המלאכותית החדש של החברה הוא אחד המוצרים הטובים הקיימים בשוק, זאת לפי מדדים טכניים המשמשים את החברות להערכת ביצועים. אחד הבכירים אמר כי מיסטרל, שהוקמה לפני תשעה חודשים, עושה "עבודה נפלאה" בתחרות מול מודלים מתוחכמים של חברות אמריקאיות מובילות כמו OpenAI וגוגל.
העניין בטכנולוגיה של מיסטרל מאתגר את ההשקפה הרווחת לפיה המרוץ לשליטה בבינה מלאכותית גנרטיבית – מערכות המסוגלות לייצר טקסטים, מדיה וקודים בדומה לבני אדם, בתוך שניות – הפך למאבק בין גוגל לברית מיקרוסופט ו-OpenAI. באירופה ובמקומות אחרים, העניין הגובר במיסטראל הציף מחדש את האפשרות כי שחקניות חדשות יכולות לשריין לעצמן נתח משמעותי בשוק הצומח במהירות, זאת בעוד עלויות המיחשוב בפיתוח בינה מלאכותית יורדות בעקביות.
מיסטרל, שבונה מודלי שפה גדולים, הטכנולוגיה שנמצאת בבסיס מוצרי בינה מלאכותית כמו צ'טבוטים, הבטיחה לעצמה הערכת שווי של 2 מיליארד יורו בחודש שעבר בסבב גיוסים בהיקף של כ-400 מיליון דולר. אבל היא ניצבת מול יריבות עם מימון משמעותי יותר כמו OpenAI, יצרנית ChatGPT ששוויה מוערך ב-86 מיליארד דולר.
הסטארט-אפ הצרפתי זוכה לגיבוי משקיעים משמעותיים מעמק הסיליקון כמו ג'נרל קטליסט ואנדריסן הורוביץ. בשבוע שעבר, החברה צירפה את אנבידיה, הנחשבת ליצרנית שבבי הבינה המלאכותית המובילה בעולם, כמשקיעה ושותפה אסטרטגית – כך לפי פלוראין ברסון, סמנכ"ל הכספים של מיסטרל, שאמר את הדברים לפייננשל טיימס. המהלך הזה מספק לסטארט-אפ את הגישה לפיתוחים החדשים ביותר של יצרנית השבבים.
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ציין באחרונה את החברה שבסיסה בפריז, שהוקמה על ידי ארתור מנש, טימותי לקרואה וגיום למפל, יוצאי מטא וגוגל, כאחת החברות החדשניות הבונה בינה מלאכותית על פלטפורמת Azure שלה. הדברים הללו נאמרו למרות השקעה בהיקף 13 מיליארד דולר שביצעה מיקרוסופט עד כה ב-OpenAI, מה שהופך אותה למשקיעה הגדולה ביותר של הסטארט-אפ שבסיסו בסן פרנסיסקו.
בנובמבר שעבר, מנכ"ל OpenAI סטיב אלטמן הודח לזמן קצר על ידי הדירקטוריון, מהלך שזעזע את עולם העסקים ואילץ חברות לשקול גיוון של ספקיות הבינה המלאכותית שלהן. "חברות לא צריכות להסתמך על ספק בודד", ציין ברסון ממיסטרל. "אנחנו עובדים עם תאגידים גדולים. יש לנו 10 הוכחות מעניינות של קונספטים עם חברות בכל העולם, ולא רק בצרפת. מחצית מהשימוש בפלטפורמה שלנו מגיעה מארה"ב, עובדה לא מפתיעה משום שמדובר בשוק בוגר יותר".
החברה משקפת את הפיצול הקיים בקהילת הבינה המלאכותית סביב מודלים של קוד פתוח וסגור – כלומר מערכות שהמפרט הטכני שלהן שקוף לצדדים שלישיים, בהשוואה לאלה שנותרים ברשות חברה מסוימת. מיסטרל, שמייסדיה סייעו בבניית מודל ה-LLAMA של מטא, אומרים כי הדבר הזה יעניק לה יתרון אצל חברות שצריכות לפתח פיצ'רים ייחודיים בתוכנה שלהן. מודלים עם קוד פתוח אטרקטיביים במיוחד לישויות בבעלות מדינות או כאלה שנתונות לרגולציה מחמירה, כמו חברות ביטחוניות או בנקים, המעוניינות להתנסות בבינה מלאכותית גנרטיבית אבל לא יכלו לעשות זאת עם תוכנה קניינית מסיבות של ציות לכללי הקניין, אמר ברסון. עוד ציין, כי סיילספורס ו-BNP פריבה, ששתיהן השקיעו בחברה, נמנות עם החברות שבוחנות את המודלים של מיסטרל.
מנהלי החברה השתתפו בפסגה הכלכלית בדאבוס במסגרת משלחת של חברות סטארט-אפ צרפתיות שהגיעו עם הנשיא עמנואל מקרון. משקיעים אחרים כוללים את מיליארדר הטלקום חאבייר ניאל ואת קרן ההשקעות הממשלתית BPI France.
בעוד מייסדיה דחו הצעות עבודה מצד חברות בינה מלאכותית אמריקאיות ובחרו לחזור לצרפת כדי להתחיל שם את פעילות החברה, ברסון אומר כי הסטארט-אפ "שומר מרחק מהרשויות הציבוריות", זאת במסגרת מלחמתו בהשקפה לפיה הבינה המלאכותית הופכת לסוגיה בעלת עניין לאומי. הוא הוסיף כי לצרפת "אין כמובן כל אמירה בכל הנוגע לממשל של החברה".
נכתב בידי מדחומיטה מורגיה ואן-סילביין שסאני