סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פסל תוצר בינה מלאכותית שהוצג ב מוזאון ב סטוקהולם שוודי
פסל תוצר בינה מלאכותית שהוצג במוזאון בסטוקהולם, שוודיה. "יש עניין חסר תקדים בכל תחומי ה־AI" ( צילום: איי אף פי)

הכסף ל–AI לא מפסיק לזרום: 5 נורות אזהרה

ענף הבינה המלאכותית הגנרטיבית מייצר מוצרים ויש לו שימושים אמיתיים, שרק הולכים ומתרבים. אבל הקצב המסחרר שבו גדלות ההשקעות בתחום, כולל בסטארט־אפים בני שבועות ספורים בלבד, מתחיל להזכיר את טירוף הקריפטו. אז זה הסתיים בצניחות שווי כואבות

בדצמבר 2017 מניותיה של יצרנית משקאות תה ולימונדה מניו יורק רשמו זינוק עצום של 380%. זה לא קרה כי החברה גילתה את הנוסחה הסודית של קוקה קולה, או כי המציאה משקה תה שייתן לכל מי שילגום ממנו כוחות־על. הסיבה הייתה שהחברה, Long Island Iced Tea Corp, שינתה את שמה ל־Long Blockchain Corp. זה, בצירוף הבטחה מעורפלת לכניסה לתחום הביטקוין והבלוקצ'יין, הספיק כדי להריץ משקיעים למניה באחת מתקופות הבועה סביב מטבעות הקריפטו.
תחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית (Generative AI) הוא לא קריפטו. בניגוד אליו, מדובר במגזר שמייצר מוצרים שעובדים ועם תרחישי שימוש אמיתיים שכבר נמצאים בשימושים שרק הולכים ומתרחבים ומשפיעים על מגוון תעשיות. אבל הטירוף העכשווי סביב הסטארט־אפים בתחום מזכיר במקצת את אותו טירוף סביב קריפטו ובלוקצ'יין, והראיות השונות להיווצרותה של בועה צריכות להוות איתות אזהרה ברור למשקיעים.


נורה מספר 1 - Mistral AI
לסטארט־אפ הפריזאי Mistral AI, שנוסד לפני ארבעה שבועות בלבד, עדיין אין מוצר. העובדים הראשונים החלו לעבוד שם רק לפני כמה ימים. ובכל זאת, לפי דיווח של "הפייננשל טיימס", הוא השלים השבוע גיוס סיד של 105 מיליון יורו לפי שווי של 240 מיליון יורו – סבב הסיד הגדול ביותר אי פעם לסטארט־אפ אירופי. ולא מדובר במשקיעים סוג ב', אלא בכמה מהשחקנים הבולטים בתחום, כמו קרן ההון סיכון לייטספיד שהשקיעה בעבר בסנאפצ'ט, באפיק גיימס וב־Stability AI; מנכ"ל ויו"ר גוגל לשעבר אריק שמידט; ביליונר הטלקום הצרפתי־יהודי קסבייה ניאל; ובנק ההשקעות הצרפתי Bpifrance.
הסיבה? מייסדי החברה הם חוקרי בינה מלאכותית יוצאי גוגל ומטא, והם הקימו את החברה עם הבטחה מעורפלת לפתח "מודל שפה גדול", דומה למערכת הבינה המלאכותית הגנרטיבית שמאחורי ChatGPT של OpenAI. "יש מודעות גוברת לעובדה שהטכנולוגיה הזו היא טרנספורמטיבית ואירופה צריכה לעשות משהו בנושא, הן כרגולטורית, הן כלקוחה והן כמשקיעה", אמר ל"פייננשל טיימס" מנכ"ל Mistral AI, ארתור מנש.
נורה מספר 2 - המשקיעים
Mistral AI לא לבד וההשקעות לתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית זורמות קצב מסחרר. לפי נתונים של אתר dealroom.co, שמנטר השקעות פרטיות בהייטק, מאז תחילת השנה הושקעו יותר מ־4 מיליארד דולר בחברות הקשורות לבינה מלאכותית באירופה לבדה (הנתון כולל גם את בריטניה ואת ישראל). במקביל הושקעו בארה"ב 25 מיליארד דולר.
לפי דילרום, חברות AI מצליחות לגייס סכומי כסף גדולים גם בתקופה של ירידה בהשקעות בהייטק, תוצאה של אופטימיות חזקה באשר ליכולת של בינה מלאכותית גנרטיבית לשנות תעשיות.
לפי חברת CB Insights, גיוסים של סטארט־אפי בינה מלאכותית גנרטיבית הגיעו בשנה שעברה לשיא של 2.6 מיליארד דולר ב־110 עסקאות. זאת לעומת 1.5 מיליארד דולר ב־105 עסקאות ב-2021, ו־271 מיליון דולר ב־65 עסקאות ב־2020.
בהתחשב בכך שהעניין הציבורי הרחב בתחום התפוצץ בעיקר עם השקת ChatGPT בסוף נובמבר 2022, סביר להניח ש־2023 תרשום גם היא נתון שיא.
נורה מספר 3 - היוניקורנים
לפי נתונים של חברת המחקר PitchBook Data, מתוך 20 חברות אמריקאיות שהגיעו השנה לשווי של מיליארד דולר או יותר, 10 מהן פועלות בתחום הבינה המלאכותית. ולא רק זאת אף זאת: הן עושות זאת בקצב מסחרר. לפי חברת המחקר CB Insights, החברות בתחום שהפכו ליוניקורן, 13 במספרן, עשו זאת בממוצע בתוך 3.6 מאז הקמתן. זאת לעומת ממוצע כלל־תעשייתי של שבע שנים.
נורה מספר 4 - השוק המשני
היצע הסטארט־אפים הקיים כיום בתחום, כך נראה, לא מספיק כדי לעמוד בביקוש מצד משקיעים. בעקבות זאת אלו פונים לרכישת מניות בשוק המשני. לפי נתונים של EquityZen, שמפעילה שוק משני למניות חברות פרטיות, מניות של חברות בינה מלאכותית ולמידת מכונה היו המבוקשות ביותר בכל חודש השנה. המייסד וסמנכ"ל האסטרטגיה פיל האסלט אמר לאתר אינסיידר שמניות של חברות אלו מייצגות עתה 25%־30% מהביקוש של משקיעים.
באתר AngelList, שמשמש כהאב לחיבור בין סטארט־אפים בשלבים מוקדמים לאנג'לים וקרנות הון סיכון קטנות יותר, דיווחו על עלייה משמעותית במכירת מניות של חברות AI בשוק המשני – מ־3% מכלל העסקאות בתחילת 2021 ל־19% בסוף הרבעון הראשון של 2023. "העניין של משקיעים בשוק המשנה בחברות AI באנג'ליסט גדל פי שישה בחודשים האחרונים", אמר לאינסיידר מנכ"ל האתר אבלוק קוהלי.
נורה מספר 5 - חברות הייעוץ
אתה יודע שאתה בצרות כשחברות הייעוץ העסקי הגדולות מתחילות לספק מספרים עצומים. אקסנצ'ר, חברת הייעוץ והשירותים הטכנולוגיים מאירלנד, הודיעה השבוע שהיא מתעתדת להשקיע ב־AI, ובפרט בבינה מלאכותית גנרטיבית, 3 מיליארד דולר על פני שלוש השנים הקרובות. "יש עניין חסר תקדים בכל תחומי ה־AI, וההשקעה המשמעותית שלנו תסייע לקוחותינו לעבור מעניין לפעולה לערך, בדרך אחראית עם מקרים עסקיים ברורים", אמרה יו"רית ומנכ"לית אקסנצ'ר, ג'וליה סוויט, בהודעה לעיתונות.
במקביל מקינזי פרסמה דוח שהעריך שבינה מלאכותית גנרטיבית יכולה להגדיל את הכלכלה העולמית בהיקף של 2.6 טריליון עד 4.4 טריליון דולר בשנה. לשם השוואה, התמ"ג של בריטניה עמד ב־2021 על 3.1 טריליון דולר. כן העריכו בחברה שבינה מלאכותית תביא לאוטומציה של מחצית מהפעולות בין 2030 ל־2060. התחזית הקודמת של החברה נגעה למסגרת זמן של בין 2035 ל־2075, והתקצרה בגלל החדירה של בינה מלאכותית גנרטיבית. הנתונים של מקינזי לא בהכרח מופרכים או לא מציאותיים, אבל בשעה שהם מתייחסים לטווח הארוך יותר בפועל הם מלבים את העניין בתחום בטווח המידי.
כל הגורמים האלו חוברים יחד ומזינים זה את זה לניפוח בועת השקעות, שגם אם אינה מבוססת על אוויר חם ייתכן שמקדימה את זמנה. יש מקום להשקיע סכומים משמעותיים בבינה מלאכותית גנרטיבית, אבל החשש הוא מהשקעות לא מוצדקות, שבטווח הארוך יותר יובילו למיני־קריסה של שחקניות חלשות, שתרתיע משקיעים מהזרמת כספים נוספת גם לחברות ראויות ותפגע בהתפתחות התחום.
כדאי למשקיעים ללמוד כמה לקחים מלונג בלוקצ'יין. בתוך שבועות משינוי השם והזינוק במניה זנחה החברה אפילו את היומרה לבצע פעילות כלשהי בתחום הקריפטו. המסחר במניותיה נאסר, ונגד ראשיה הוגשו כתבי אישום בחשד לסחר על בסיס מידע פנים. כל שינוי השם היה הונאה שרכבה על ההייפ סביב קריפטו.