סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משרדי טיקטוק לוס אנג'לס טיק טוק
משרדי טיקטוק בלוס אנג'לס (צילום: Getty Images)

הכדור עובר לסנאט: בית הנבחרים אישר את הצעת החוק לחסימת טיקטוק בארה"ב

הצעת החוק מתנה את המשך פעילות הפלטפורמה הסינית במכירתה לידיים אמריקאיות. השלב הבא: טיקטוק תנסה למנוע את אישורו הסופי של החוק בסנאט ותיערך לקרב משפטי

בית הנבחרים אישר היום (ד') הצעת החוק לחסימת טיקטוק בארצות הברית, זאת על רקע חשש שהאפליקציה הסינית מהווה סכנה לביטחון הלאומי. "צריך להכריח את טיקטוק להיפרד מהמפלגה הקומוניסטית", אמר חבר הקונגרס הרפובליקני מייק גלאגר, שהוביל את הצעת החוק. "מדובר במהלך הגיוני להגנה על הביטחון הלאומי שלנו". מוקד הדיונים עובר כעת לסנאט, שם צפויה ההצעה להתמודד עם חסמים משמעותיים יותר בדרך לאישור סופי.
הצעת החוק אושרה בתמיכה דו־מפלגתית גורפת, עם 362 תומכים ו־65 מתנגדים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר אושרה בוועדת האנרגיה והמסחר, ברוב של 50 תומכים ואפס מתנגדים. האישור המהיר התאפשר בזכות הליך מזורז שקידמו נבחרים רפובליקנים, חרף התנגדותו של מנהיג המפלגה דונלד טראמפ.
טרם האישור גינתה בייג'ינג את מאמצי החקיקה. "וושינגטון נוקטת במהלך הגמוני לאחר שכשלה בתחרות הוגנת", אמר דובר משרד החוץ הסיני. "בשנים האחרונות, למרות שארצות הברית מעולם לא מצאה ראיות לכך שטיקטוק מהווה איום לביטחון הלאומי שלה, היא לא הפסיקה לרדוף את טיקטוק".
הצעת החוק מבקשת לחייב את בייטדאנס, החברה־האם הסינית, למכור את הפלטפורמה לחברה שאיננה סינית, ולא, תיחסם פעילותה בארצות הברית. המניע לחקיקה הוא חשש מתמשך שהבעלות הסינית מאפשרת לבייג'ינג גישה למידע של משתמשים אמריקאים ותאפשר לה לנצל את הפלטפורמה כאמצעי להפצת תעמולה במערב. המהלכים לקידום הצעת החוק זכו לתנופה משמעותית, כשבתקופה שלאחר מתקפת ה־7 באוקטובר התברר שטיקטוק (לצד פלטפורמות מדיה חברתית אחרות) משמשת במה להפצת מסרים אנטישמיים ואנטי־ישראליים.
מהלך האישור המהיר הפתיע רבים ובראשם את טיקטוק עצמה. מקורות אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל", שאף שבחברה היו מודעים לכך שמחוקקים מקדמים הצעת חוק נגדה, הם לא ציפו שהיא תזכה לתמיכה רחבה כל כך מהר. התגובה הראשונית של החברה — פנייה למשתמשים בבקשה שיצרו קשר עם נציגיהם בקונגרס וימחו נגד הצעת החוק — רק הכעיסה ודרבנה את המחוקקים לקדם את הצעת החוק.
אתמול, גורמי מודיעין מסרו לבית הנבחרים תדריך מסווג על חששות הממשל מהשימוש האפשרי של טיקטוק במידע, גם כדי להשפיע על הליך הבחירות לנשיאות. תדריך זה חיזק את חששות המחוקקים מכך שטיקטוק תשתף מידע שהיא אוספת על אזרחים אמריקאים עם ממשל סין, או שבייג'ינג תשתמש בפלטפורמה ככלי תעמולה.
השלב הבא, אישור הסנאט, צפוי להיות מורכב יותר לאור התנגדות של כמה סנאטורים בולטים, ובראשם הרפובליקני ראנד פול, וחוסר המחויבות של מנהיג הרוב הדמוקרטי צ'אק שומר להעלות את הצעת החוק להצבעה בהקדם. בטיקטוק, שם הבינו כבר בתחילת השבוע שהקרב בבית הנבחרים אבוד, החלו לרכז את מאמצי הלובינג בסנאט.
מנכ"ל טיקטוק, שוּ צ'וּ, מלווה בשורת משפיענים מהרשת החברתית, הגיע אתמול לגבעת הקפיטול לפגישות עם סנאטורים, במאמץ לשכנעם להתנגד להצעת החוק. אחד מהם היה הסנאטור הדמוקרטי ג'ון פטרמן, שלדבריו לא השתכנע. "אני אומר להם, והייתי ברור, אני מצביע בעד, אז אל תבזבזו את הזמן שלכם", הוא סיפר לבלומברג. "בזבזתי מאות דולרים על Drunk Elephant (מותג קוסמטיקה שזכה לוויראליות בטיקטוק) בספורה בגלל בת העשרה שלי. זה מעצבן, אבל אני חושב שיש גם עניין של ביטחון. ואם אין לה מה להסתיר, טיקטוק צריכה להיות הראשונה לומר, 'בואו נסיר כל סוג אפשרי של קשרים כאן'".
סנאטורים אחרים היו מסויגים יותר. "השאלה היא מה יהיו ההשלכות הבלתי צפויות של הגישה הזו בעבור חברות אחרות", אמר הסנאטור הרפובליקני תום טיליס. "מדינות אירופיות יוכלו לנצל את התקדים הזה כדי לפעול נגד חברות אמריקאיות".
במקביל למאמצי הלובינג, טיקטוק גם נערכת לקרב משפטי במקרה של אישור סופי של הצעת החוק. מקורות עם ידע בנושא אמרו לבלומברג שבמקרה כזה, בייטדאנס מתכוונת למצות את כל הכלים המשפטיים שעומדים לרשותה, ומכירה של טיקטוק תהיה מוצא אחרון בלבד. זאת, בין השאר, מכיוון שמהלך שכזה ידרוש אישור של בייג'ינג, שאותתה בשנה שעברה שתתנגד לכל מכירה. התוכניות אינן סופיות ומותנות בהתקדמות החקיקה.
מטיקטוק נמסר בתגובה: "קידום הצעת החוק בוצע במהירות ובסודיות וזאת מסיבה אחת: מדובר בחסימה. אנו מקווים שחברי הסנאט ישקלו את העובדות, יקשיבו לבוחריהם ויבינו את ההשפעה שיש להחלטה על הכלכלה, כמו גם על 7 מיליון עסקים קטנים ועל 170 מיליון אמריקאים שמשתמשים בשירות שלנו".