סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שו זי צ'ו, מנכ"ל טיקטוק
שו זי צ'ו, מנכ"ל טיקטוק (צילום: בלומברג)

הצעת החוק לחסום את טיקטוק בארה"ב: צ'ו מבין שבית הנבחרים נגדו ופונה לסנאט

בטיקטוק מבינים שבית הנבחרים יצביע בעד ההצעה לחסימת פעילות הפלטפורמה בארה"ב - או מכירתה, והתחילו במאבק על השלב הבא – ההצבעה בסנאט. במקביל, החברה נערכת לשלב שלאחר מכן: מאבק משפטי נרחב במקרה שהצעת החוק תאושר בקונגרס ותזכה לחתימתו של ביידן

ביום שלישי הגיע מנכ"ל טיקטוק, שוּ צ'וּ, מלווה בשורת משפיענים מהרשת החברתית לגבעת הקפיטול. באג'נדה: מפגש עם מחוקקים בניסיון לגייס את התנגדותם להצעת החוק לחסימת פעילות הפלטפורמה בארה"ב, אבל המחוקקים שאיתם נפגש צ'ו לא היו חברי בית הנבחרים, שם צפויה להתקיים היום (ד') ההצבעה על הצעת החוק, אלא דווקא סנאטורים. בטיקטוק הבינו שאת השלב הראשון במערכה כבר הפסידו, והתחילו במאבק על השלב הבא – ההצבעה הצפויה בסנאט. במקביל, החברה נערכת לשלב שלאחר מכן: מאבק משפטי נרחב במקרה שהצעת החוק תאושר בקונגרס ותזכה לחתימתו של הנשיא ג'ו ביידן.
היום צפוי בית הנבחרים לאשר ברוב מכריע את הצעת החוק שתחייב את טיקטוק, שנמצאת בבעלות בייטדאנס הסינית, למכור את פעילותה לחברה לא-סינית, או להתמודד עם איסור גורף על פעילותה במדינה. זאת, שבוע בלבד אחרי שהצעת החוק אושרה בוועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים ברוב של 50 תומכים ואפס מתנגדים. ההצעה צפויה לזכות לתמיכה דו-מפלגתית רחבה, חרף העובדה שדונלד טראמפ, שרק לפני ארבע שנים היה הראשון להוביל מהלך לחסימת טיקטוק בארה"ב, שינה לאחרונה את עורו ויצא נגד חסימת האפליקציה, בטענה (הלא בלתי-נכונה) שהדבר יגדיל את כוחה של פייסבוק.
הקידום המהיר של המהלך, שכבר הוספד בסוף 2023, הפתיע רבים ובראשם את טיקטוק עצמה. "ההליך נוהל במכוון באופן חשאי, כי יוזמי הצעת החוק ידעו שרק כך יוכלו לקדם אותה", נמסר מהחברה לוול סטריט ג'ורנל. מקורות אמרו לעיתון שאף שבחברה היו מודעים לכך שמחוקקים מקדמים הצעת חוק נגד הפלטפורמה, הם לא ציפו שהיא תזכה לתמיכה רחבה מהר כל כך. התגובה הראשונית של החברה – פנייה למשתמשים בארה"ב בבקשה שיתקשרו לנציגיהם בקונגרס וימחו נגד הצעת החוק – רק הכעיסה ודרבנה את המחוקקים לקדם את ההצעה.
אתמול, גורמי מודיעין מסרו לחברי בית הנבחרים תדריך מסווג על חששות הממשל מהשימוש האפשרי של טיקטוק במידע שהיא אוספת. תדריך זה חיזק את החשש שטיקטוק תשתף מידע שהיא אוספת על אזרחים אמריקאים עם ממשל סין, או שבייג'ינג תשתמש בפלטפורמה ככלי תעמולה לקידום עמדותיה ומסריה, ואשר נמצאים ביסוד מהלך החקיקה נגד הפלטפורמה.
התפתחויות אלו הובילו את טיקטוק להבנה שהקרב על בית הנבחרים אבוד, ואתמול ריכזה החברה את מאמציה בעיקר במפגשים עם סנאטורים שיהיו הבאים בתור להצביע על הצעת החוק. אחד מהם הוא הסנאטור הדמוקרטי ג'ון פטרמן, שלדבריו לא השתכנע ממאצי הלובינג. "אני אומר להם, והייתי ברור, אני מצביע בעד, אז אל תבזבזו את הזמן שלכם", סיפר לבלומברג. "בזבזתי מאות דולרים על Drunk Elephant (מותג קוסמטיקה שזכה לוויראליות בטיקטוק) בספורה בגלל בת העשרה שלי. זה מעצבן, אבל אני חושב שיש גם עניין של ביטחון. ואם אין למה מה להסתיר, טיקטוק צריכה להיות הראשונה להגיד, 'בואו נסיר כל סוג אפשרי של קשרים כאן'. ואני תומך בזה".
סנאטורים אחרים היו מסוייגים יותר. "השאלה היא מה יהיו ההשלכות הבלתי צפויות של הגישה הזו בעבור חברות אחרות", אמר הסנטאור הרפובליקני תום טיליס. "מדיניות אירופאיות יכול לנצל את התקדים הזה כדי לפעול נגד חברות אמריקאיות".
הסנאטור הרפובליקני רוג'ר מרשל, שתמך במועמדות טראמפ לנשיאות בבחירות 2024, אמר שבכוונתו להצביע בעד הצעת החוק, חרף התנגדות טראמפ: "הגעתי למסקנה שטיקטוק היא איום על הביטחון הלאומי של המדינה שלנו. טראמפ ואני לא תמיד נסכים על הכל, אבל אנחנו חולקים את אותן מטרות".
במקביל למאמצי הלובינג בסנאט, טיקטוק גם נערכת לקרב משפטי במקרה של אישור סופי של הצעת החוק. מקורות עם ידע בנושא אמרו לבלומברג במקרה שכזה, בייטדאנס מתכוונת למצות את כל הכלים המשפטיים שעומדים לרשותה, ומכירה של טיקטוק תהיה מוצא אחרון בלבד. זאת, בין השאר, מכיוון שמהלך שכזה ידרוש אישור של בייג'ינג, שאותתה בשנה שעברה שתתנגד לכל מכירה. התוכניות בנושא אינן סופיות, ומותנות בהתקדמות החקיקה.