סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טיקטוק טיק טוק אפליקציה TicTok
טיקטוק. מפעילה לחץ נגדי על נבחרי הציבור (צילום: שאטרסטוק)

המאבק בטיקטוק עולה שלב בארה"ב: אושרה הצעת חוק שתכפה את מכירתה

ועדה של הקונגרס אישרה את ההצעה שתיאלץ את בייטדאנס הסינית למכור את האפליקציה הפופולארית בתוך חצי שנה, ולא - ייאסר עליה לפעול במדינה; זאת משיקולי ביטחון לאומי; טיקטוק מנגד מפעילה לחץ על נבחרי הציבור וקראה למשתמשיה להתקשר אליהם ולהביע את מחאתם לקראת ההצבעה בשבוע הבא

ועדה של הקונגרס האמריקאי אישרה אתמול (ה') הצעת חוק שתיאלץ את בייטדאנס, החברה האם הסינית של אפליקציית טיקטוק למכור אותה תוך חצי שנה, או שייאסר עליה לפעול.
ההחלטה, שהוצעה ע"י ועדה של בית הנבחרים ומגובה ע"י הבית הלבן, התקבלה משיקולי ביטחון לאומי. טיקטוק מסרה בתגובה שהחקיקה תפגע בחופש הדיבור ובעסקים קטנים שתלויים באפליקציה, וקראה למשתמשיה ליצור קשר עם חברי הקונגרס כדי להביע את מחאתם.
ענקית המדיה החברתית אישרה לרשת BBC ששלחה הודעה שקוראת למשתמשי האפליקציה "להתקשר לנציגים שלכם עכשיו" כדי לקרוא להם להצביע נגד החקיקה. אחד העוזרים הפרלמנטריים בקונגרס סיפר שקיבל עשרות שיחות, וכך היה גם במקרים נוספים, כאשר בין המתקשרים בני נוער רבים, כך דיווח הניו יורק טיימס. החוק אמור לעלות להצבעת בית הנבחרים בשבוע הבא.
החוק הוצע ע"י קבוצה של 20 מחוקקים משתי המפלגות, שחברים בוועדה הנבחרת לנושאי המפלגה הקומוניסטית הסינית, ואושר ברוב של 50-0 ע"י ועדת האנרגיה והמסחר.
החוק אמור "להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב מאיומים שנגרמים ע"י אפליקציות שנשלטות ע"י כוחות עוינים זרים". המחוקקים טוענים שבייטדאנס מקיימת קשרים עם המפלגה הקומוניסטית הסינית – דבר שבייטדאנס מכחישה.
בחוק מאוזכרת בייטדאנס באופן ספציפי, שכן על פי החוק עליה למכור את טיקטוק או לעמוד בפני חרם והסרה מחנויות אפליקציות בארה"ב.
"אין שום היגיון בכך שהיריבה המרכזית של ארה"ב תשלוט בפלטפורמת מדיה דומיננטית במדינה", כך אמר יו"ר הוועדה מייק גלאגר, רפובליקני מוויסקונסין.
טיק טוק השיבה לכך באפליקציית X, שם כתבה: "החקיקה הזאת רומסת את זכויות חופש הדיבור עבור 170 מיליון אמריקאים, ושוללת מ-5 מיליון עסקים קטנים שתלויים באפליקציה את האפשרות לצמוח וליצור מקומות עבודה".