סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
כיצד רובלוקס מפקירה את הילדים שמפתחים עבורה משחקים

התחקיר מעלה טענות בדבר ניצול ועושק מפתחים שפועלים מחוץ לגבולות הפלטפורמה. רובלוקס לכאורה גם העלימה עין ממפתח משחקים שיצר קשר בלתי הולם עם קטינה. החברה, שדיווחה על כ-48 מיליון משתמשים יומיים, הונפקה במרץ ונסחרת כיום לפי שווי של 62 מיליארד דולר

באוגוסט, ערוץ היוטיוב "People Make Games" פרסם תחקיר על היחס שבין פלטפורמת המשחקים רובלוקס (Roblox) לבין משתמשיה. תחקיר הווידאו בחן את חלוקת ההכנסות בין הפלטפורמה לבין יוצרי התוכן, שמקבלים רק 25 אגורות על כל שקל ששחקנים אחרים משלמים על המשחקים שהם יוצרים. במרבית המקרים, כך התגלה, יוצרי המשחקים לא מקבלים תגמול, או צריכים לשלם לרובלוקס כדי לקדם את המשחק שלהם.
רובלוקס פופולרית ביותר בקרב ילדים - יותר מ-50% ממשתמשיה בני פחות מ-13. החברה דיווחה באחרונה על יותר מ-48 מיליון משתמשים יומיים ויותר מ-200 מיליון משתמשים חודשיים. בשנה שעברה, מספרם גדל משמעותית בעקבות המגפה. מספר המשתמשים אף תורגם להון עתק. רובלוקס הונפקה בניו-יורק בחודש מרץ לפי שווי של 38 מיליארד דולר, וכיום נסחרת לפי שווי של 62 מיליארד דולר.
התחקיר הראשון הוביל מספר משתמשים לפנות אל ערוץ היוטיוב ולדווח על דרכים נוספות בהן, לדעתם, פוגעת הפלטפורמה בילדים שמקדישים מזמנם ומכספם לפיתוח משחקים עבור הפלטפורמה. אתמול (ג') פרסם הערוץ פרסם תחקיר חדש, ובו ארבעה היבטים שונים. ראשית, בשל הפופולריות הגוברת של רובלוקס, גוברת התחרות לפתח משחקים יותר ויותר מושקעים, כדי להתבלט בין מיליוני המשחקים - או "חוויות", כפי שמכונה אותם רובלוקס - שהפלטפורמה מארחת. לשם כך, ישנם מפתחי משחקים שהתאגדו יחד ליצירת משחקים חדשים ומורכבים.
מהתחקיר עולה כי רובלוקס אינה מפקחת על היוצרים המפתחים משחקים עבורה. חלק ממפתחי המשחקים אפילו לא מתקשרים בחוזה עם מי ששכר את שירותיהם - ובחלק מהמקרים, נטען, המעסיקים הם בעצמם ילדים. אחד המשתמשים בפלטפורמה סיפר כי הצטרף לצוות מפתחי משחקים חיצוני, בו הוסכם כי כולם יתחלקו בהכנסותיהם מהמשחק. אך לאחר שהמשחק הושק בהצלחה, היוצרים הקימו חברה, הפכו אותו לעובד והחלו לשלם לו משכורות קבועות. לפיכך, החליט המפתח לנטוש את החברה. רובלוקס, מצדה, משכה את ידה ולא נוטלת על כך אחריות, משום שהעסקתו של המפתח לא נעשתה על גבי הפלטפורמה עצמה.
שנית, המשחקים נוצרים על ידי צוותי מפתחים המתקשרים בפלטפורמות חיצוניות, כמו דיסקורד (Discord). לכן, רובלוקס לא יכולה להבטיח יחסי עבודה נאותים בין חברי הצוות. התחקיר הציג מקרה בו היוצר של משחק בסגנון "סוניק הקיפוד" פלירטט עם נערה בת 12 ושלח לה הודעות בעלות אופי מיני. רובלוקס לבסוף מחקה את החשבון שלו, אך הוא העביר את הבעלות על המשחק לחשבון אחר, של צוות הפיתוח שלו - על כן, הוא ממשיך לקחת חלק בפיתוח המשחק ולקצור רווחים. בשנה האחרונה פורסמו כתבות נוספות על בעיות ניהול התוכן ברובלוקס - על כך שהפלטפורמה הפכה לגן שעשועים עבור פשיסטים באינטרנט וכי החברה מתקשה בניטור והסרת משחקי סקס.
1 צפייה בגלריה
מתוך המשחק רובלוקס
מתוך המשחק רובלוקס
מתוך המשחק רובלוקס
(איור: Roblox)
רובלוקס אף מארחת שוק, בו שחקנים יכולים לסחור באביזרים קוסמטיים שמצויים בכמות מוגבלת. על כל עסקה, רובלוקס גובה עמלה בסך 30%. כאשר חשבונו של אחד ממפתחי המשחקים של רובלוקס נפרץ, נגנבו מתוכו מספר פריטים דיגיטליים בעלי ערך והועברו לחשבון אחר. הוא פנה לרובלוקס פעמיים, והיא בתורה השיבה לו כי הוא מכר את הפריטים בעצמו. כשפנה אל התמיכה בפעם השלישית, נטען כי לא ניתן לסייע לו משום שהאירוע התרחש לפני יותר מ-30 יום.
לבסוף, רובלוקס הטילה מגבלות נוקשות על משתמשים המבקשים להמיר את המטבע הווירטואלי - רובאקס (Robux) - לכסף ממשי. שחקנים נדרשים לצבור רובאקס בשווי אלף דולר לכל הפחות בשביל להמירם לדולרים. בשל תנאי ההמרה התובעניים והעמלה הגבוהה שגוזרת רובלוקס, חלק מהמשתמשים - רבים מהם ילדים - פונים לאתרי שוק שחור בהם ניתן לסחור במוצרים ולהמיר כספים מבלי לשלם את העמלה. חלקם נופלים בפח בהונאות דיוג, מתקינים נוזקה בשוגג ומשלמים עמלות נסתרות.
בתגובה על התחקיר, רובלוקס מסרה כי היא רואה בחומרה את הפרות תנאי השימוש שלה וכי החברה מעסיקה צוות גדול לניטור תוכן בפלטפורמה. עוד המליצה רובלוקס למשתמשיה לא לצאת מגבולות האתר לצורך שיח עם שחקנים אחרים או למטרות פיתוח משחקים.