סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
תושבים בני ברק סלולר פלאפון חרדי מדבר ב טלפון סלולרי
הטלפון אולי כשר, אבל הקליטה גם בו לא משהו ( צילום: עמית שאבי)

מדריך
איכות השיחות בטלפון סלולרי מידרדרת, כך תשפרו אותה

איכות הצליל והחיבור בסלולר רק הולכת ויורדת - ולכן המילניאלים מעדיפים לצ'וטט בווטסאפ או לשלוח הודעות קוליות; ובכל זאת יש מה לעשות - משימוש באוזניות חוטיות ובאפליקציות מסוימות ועד לבדיקה של איכות הכיסוי של הספקית שלכם; כל הטיפים בפנים

אולי לא שמתם לב, אבל בשנים האחרונות איכות השיחה בטלפונים הסלולריים - כלומר איכות הצליל והחיבור - ירדה פלאים. אני אוהב מאוד להקשיב לתוכניות אקטואליה ברדיו. נהוג להעלות את המרואינים לשיחה עם המגישים וכמובן שרוב הישראלים מדברים מהטלפון הסלולרי שלהם - סמארטפון או טלפון כשר. בכל מקרה, איכות השיחה מזעזעת, ובזמן האחרון אני שם לב שיותר ויותר פעמים המגישים נאלצים לבקש מהמרואיין לשפר את מיקומו כדי שנשמע אותו, או שהשיחה פשוט מתנתקת באמצע ראיון.
לבני דור ה-Z זה אולי פחות משנה, גם כך הם כבר עברו לשימוש בהודעות בצ'ט, קוליות או בכתב. לאחרונה אפילו קראתי ציוץ בטוויטר של מובילת דעה כלשהי, שנלחצת מצלצול הטלפון והרעיון לענות - אבוי - לשיחה קולית מאיזה בומר שיפריע לה באמצע משהו חשוב מאוד שהיא עושה.
אבל כשאיכות השיחה בטלפון כל כך גרועה - אולי זה לא מפתיע שהמילניאלים מעדיפים לצ'וטט בווטסאפ או לשלוח הודעות קוליות. זה פשוט ברור יותר. איכות השיחה באייפון שעולה 5,000 שקל גרועה יותר מאשר בטלפון קווי מלפני 30 שנה. כלומר יש דור שלם של משתמשי טלפון שלא באמת יודעים שאפשר לנהל שיחה באיכות צליל נורמלית.
אז תגידו: "מה אכפת לנו, גם ככה רוב השיחות כבר לא מתנהלות בטלפון". לזה יש לי תשובה מעולה. אולי הרלוונטיות של שיחות יורדת עם השנים, אבל זה כנראה בגלל שהאיכות ירודה. ועם זאת, שיחות קוליות הן הדרך היחידה שיכולה לקשר הייטקיסט עם אייפון, חרדי עם טלפון כשר וסבתא בת 90 עם טלפון בזק בבית. כלומר, מדובר בצורת התקשורת הדמוקרטית והשוויונית ביותר שתוכלו לחשוב עליה. כל אמצעי אחר ידרוש תיאום אפליקציות וכו'.
אז למה איכות השיחות בסלולר כל כך גרועה? הסיבות פשוטות מאוד. נתחיל מכך שהעובדה שאתם מצליחים לנהל שיחה בסלולר היא כמעט נס צרוף. בשיחה בטלפון קווי החיבור בין הצדדים מתבצע בצורה ישירה. הם עוברים בין מערכת מיתוג של צד אחד ומקסימום עוברים למערכת מיתוג של צד שני אם המנויים לא פועלים על אותה רשת.
אבל ברשת סלולרית, השיחה לפעמים עוברת בין עשרות מתווכים, החל מהטלפון, ספקית הסלולר, ואם האנטנה היא של ספקית אחרת בנדידה אז יש גם אותה. המילים שאתם אומרים מפורקות לביטים ולחבילות נתונים בגדלים משתנים, כלומר חבילה אחת מכילה את המילים "כן אבל" ואחרת תכיל את המילים "אני אוהב", והשלישית - "אותך". כל אלה עוברים בצינורות נפרדים, תוכנות דחיסה מקצצות בתדרים של הצלילים עד למינימום ההכרחי כדי שכל זה יעבור בצינורות הרשת עד שיגיע לאוזן שלכם. ואני אפילו לא מדבר על שיחות שמתבצעות תוך כדי תנועה למשל ברכב או ברכבת (שמתם לב לניתוקים מדי פעם?).
אז איך משפרים את איכות השיחה? יש כמה טריקים שיעזרו לכם.
1. יצרניות הסמארטפונים מתקמצנות על איכות המיקרופון והרמקולים. לכן השתמשו באוזניות חוטיות אם אפשר - כן, זה אולי לא תמיד ברור, אבל אפילו מכשירי פרימיום לפעמים מקבלים את אותו מיקרופון שתמצאו במכשיר סיני שעולה 500 שקל. גם רמקול האפרכסת בדרך כלל באותה הרמה, אלא אם כן הוא אמור לשמש כרמקול דיבורית שאז האיכות מעט טובה יותר.
מאז שאפל העבירה את כולנו לאוזניות בלוטות' גם הן לא ממש עוזרות לנו כי צריך לדחוס הרבה מאוד בתוך אוזניה שצריכה להיכנס לאוזן. אבל לעומת זאת אם תשקיעו בזוג אוזניות חוטיות זה יכול מאוד לעזור. למרות שלרוב המכשירים החדשים אין חיבור אוזניות, אפשר לקנות מתאם בשנקל באתר סיני או אוזניות חוטיות עם חיבור USB-C. אלה לא כוללות סוללה בתוכן מה שאומר שיש יותר מקום למיקרופון איכותי ולדרייבר (הרכיב שמפיק את הצליל) סביר.
2. השתמשו באפליקציות במקום בחייגן הסלולרי - טוב, זו כבר גישה שאני לא מאוד אוהב, אבל לפעמים אין מה לעשות. שיחות שתערכו דרך ווטסאפ, סיגנל, זום או סקייפ לעולם יהיו בעלות צליל ואיכות חיבור טובה הרבה יותר משיחות סלולר רגילות. הסיבה פשוטה, כל המידע והצלילים של השיחה עוברים דרך מערכת סגורה שלמפתחת האפליקציה יש שליטה מלאה עליה. ווטסאפ למשל עובדת ברשת של מטא - וזו חובקת עולם ומגיעה למדינות שאת השם שלהם אני אפילו לא יודע להגות נכון. אם יש בעיה ברשת היא מטופלת מהר מאוד והנתונים מנותבים מחדש בצורה יעילה. איכות השיחות שלי עם אבי שגר בחו''ל דרך אפליקציות גבוהה בהרבה מזו שאני מנהל עם חבר שגר שני קילומטרים ממני. החיסרון כאמור הוא שהצד השני צריך להיות בעל אותה אפליקציה כדי שזה יעבוד. כמובן שאי אפשר להתקשר למישהו לא מוכר דרך ווטסאפ, למרות שכבר היו דברים מעולם. אולי זה ישתנה בעתיד אם כל החברות יחליטו על תקן משותף לשיחות ואפשרות להתקשר מאפליקציה לאפליקציה.
3. נסו להשתמש בתכונת WiFi Calling אם אפשר - אני יודע שזה נשמע כמו קללה, אבל WiFi Calling היא דרך טובה לנצל את חיבור האינטרנט האלחוטי שלכם לשיפור איכות החיבור. מדובר על תקן שמאפשר לספקיות הסלולר לנתב את השיחות שלכם לרשת האינטרנט הרגילה במקום לרשת הסלולר. היתרון הוא שב-WiFi Calling הציוד לא צריך לפרק את האות הסלולרי לגורמים כדי לשדר אותו לאנטנה הקרובה ואח''כ הלאה. כלומר, יותר נתוני צליל מועברים לנמען השיחה, והדבר מתורגם לאיכות סאונד הרבה יותר טובה.
הבעיה בשיטה היא כשמשתמשים בה במקומות ציבוריים כמו בתי קפה או רכבות. חיבור ה-WiFi שם בדרך כלל משותף לכל מי שמחובר לרשת. כלומר אם יש קהל רב שמחובר במקביל אליכם, יהיה פחות מקום עבור השיחות שלכם. בנוסף, לא תמיד הספקיות מאפשרות את התכונה הזו, אם מפני שהציוד שלה או שלכם לא תומך או סתם כי החברה קטנה וזולה מדי.
4. בדקו את איכות הכיסוי של ספקית הסלולר שלכם באיזור המגורים - כן, זה משהו שאפשר לעשות בבית עם מחשב וחיבור לאינטרנט. כל מה שצריך לעשות זה להתחבר לאתר המפות הממשלתי ולאתר את אזור המגורים או העבודה שלכם.

1 צפייה בגלריה
אנטנות סלולר פעילות באתר המפות הממשלתי
אנטנות סלולר פעילות באתר המפות הממשלתי
אנטנות סלולר פעילות באתר המפות הממשלתי
(צילום: אתר המפות הממשלתי)
פתחו את עמודת "שכבות מידע" בחלק העליון של חלון המפה וסמנו אנטנות סלולריות פעילות. והנה תקבלו את מיקום כל האנטנות הפעילות בישראל. המפה הזו גם מספקת מידע על המפעיל של האנטנה, איזו טכנולוגיה (דור 3, 4 או 5), אילו ספקיות היא משרתת, הכתובת המדויקת שלה ועוד פריטי מידע נוספים.
מה שחשוב לכם לדעת זה את זהות הספקית העושה באנטנה שימוש ואת טכנולוגיית השידור. אם האנטנה למשל תומכת דור 5 - הרווחתם. איכות שיחה בדור 5 טובה בהרבה בזכות מהירות גבוהה ושיהוי נמוך. אם אתם גרים בפריפריה לעומת זאת המפה הזו תמחיש לכם עד כמה אתם מופלים לרעה לעומת תושבי תל אביב או ירושלים.
בכל אופן, המפה תספק לכם את המידע האמין ביותר כדי להבין מי הספקית הטובה ביותר עבורכם ואיזו טכנולוגיה תספיק לכם. אין צורך לשלם על מנוי דור 5 אם האנטנה לידכם יודעת לחבר רק דור 3 למשל - ויש עוד הרבה כאלה, גם בתל אביב. מנוי לספקית המתאימה ישפר לכם את איכות השיחות בעשרות מונים.