סגור
אנטנה סלולרית
אנטנה סלולרית (צילום: shutterstock)

משרד התקשורת אישר: חברות הסלולר יוכלו להקים אתרי אנטנות משותפים

מטרת הצעד היא להקל על החברות בפריסת אתרים, זאת לאחר שהתברר כי הפרו את חובות הכיסוי שלהן; במקביל, משרד התקשורת פרסם לשימוע החלטה לפיה יזמים יוכלו להקים אתרי סלולר לדור 5 על בסיס תשתיות אזרחיות כמו עמודי תאורה, עמודי חשמל או שלטים ולהשכיר אותם לחברות הסלולר

משרד התקשורת אישר היום (ג') הקלה לחברות הסלולר, ומעתה הן יוכלו לפרוס אתרי סלולר במשותף. חברות התקשורת יוכלו להקים במשותף אתרי סלולר ללא הגבלה, ושיתוף הפעולה יתבטא בכך שהאנטנות יוקמו על אותו התורן, והתשתית הנלווית לאתר כמו מיזוג וחשמל תהיה משותפת.
מטרת האישור היא לאפשר לחברות לנהל מו"מ משותף מול בעלי הנכס שעל גביו תוקם האנטנה, ובכך לשפר את היכולת של החברות לפרוס אנטנות חדשות ולהקטין את הוצאות השכירות. ההקלה החדשה מאושרת על ידי רשות התחרות והיא הגיעה בעקבות בקשה של חברות הסלולר בדצמבר האחרון.
זו לא הפעם הראשונה שמשרד התקשורת מאפשר לחברות הסלולר שיתוף פעולה במטרה להגדיל את הפריסה - בשנה שעברה אישר המשרד פריסה משותפת של 120 אנטנות באיזורים בהם אין כיסוי דור 4. ההבדל הוא שאז אישר המשרד פריסת אנטנות משותפות שישמשו את כלל החברות, ולא רק שיתוף פעולה בתשתית ובתורן. לדברי גורמים בשוק, שיתוף הפעולה הקודם מסובך יותר, ולכן החברות התעכבו ביישומו. ההקלה החדשה, לעומת זאת, היא בעלת פוטנציאל משמעותי להקל על החברות בפריסת אתרים.
ההקלה אושרה בעקבות קצב פריסת האנטנות הבלתי מספק של חברות הסלולר. רק בחודש שעבר משרד התקשורת שלח דו"חות פיקוח מכיוון שגילה כי חברות הסלולר הפרו את חובות הכיסוי שלהן ולא סיפקו קליטה סלולרית ביותר מ-10% מכביש 40. גם פריסת הדור החמישי לא מתקדמת בקצב גבוה, וחברות הסלולר פרסו עד כה כמה מאות אנטנות בודדות, כך שגם הפריסה של החברה המתקדמת ביותר בנושא (PHI, הפורסת אתרים למען פרטנר והוט) מגיעה לפחות מ-40% משטחי המדינה.

משרד התקשורת פותח לתחרות את דור 5

במקביל, משרד התקשורת פרסם היום לשימוע החלטה לפיה יזמים טכנולוגים יוכלו להקים אתרי סלולר לדור 5 על בסיס תשתיות אזרחיות כמו עמודי תאורה, עמודי חשמל או שלטים, ולהשכיר את האתרים לחברות הסלולר. מטרת ההחלטה היא לעודד את כניסת הדור החמישי לארץ.
מכיוון שמרבית התועלת הכלכלית בדור החמישי לא תגיע מלקוחות פרטיים אלא מפרויקטים תעשייתיים וציבוריים כמו חקלאות אוטונומית או מערכת רמזורים אוטומטית - המשרד פועל כדי להניע את השוק לכיוונים האלה. אם יזמים נוספים שהם לא חברות הסלולר יפרסו תשתיות, יהיה עוד גורם שלו יש תמריץ לחפש וליישם שימושים בדור החמישי, וכך יש סיכוי שחברות הסלולר יפרסו את התשתית הנדרשת לכך מהר יותר.
החלטה נוספת בנושא שהמשרד יישם בשבוע שעבר היא הקצאת תדרי דור 5 לטווח קצר גם לחברות שאינן חברות סלולר, כדי לפתוח את התעשייה המבוססת על הדור החמישי למתחרים נוספים שיניעו אותה. כך, חברות שאינן חברות סלולר יוכלו לספק רשת פרטית של דור 5 למפעל, בית חולים או כל גוף עסקי אחר שמעוניין בשימוש ברשת.