סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
בצל המשבר, כורי מטבעות קריפטו מציפים את השוק במעבדים גרפיים

תעשיית הקריפטו בסין צברה מאגר ענק של כרטיסי מסך, שהיא כעת מוכרת במחירי הפסד, לאחר שרווחיות הענף נפגעה בחודשים האחרונים. אם יעמיק המשבר, ייתכן כי מחירי המעבדים הגרפיים יוסיפו לרדת

תעשיית מטבעות הקריפטו ספגה מכה קשה בעת האחרונה. ביטקוין איבד כ-55% מערכו מתחילת השנה, וכ-35% מערכו בחודש האחרון בלבד. קרן הגידור 3AC מעוניינת למכור את נכסיה וצלזיוס, ענקית הקריפטו הישראלית-אמריקאית, הקפיאה את כספי המשקיעים. בשל הירידה ברווחיות הענף, כורי מטבעות החלו להציף את שוק היד-שנייה במעבדים גרפיים משומשים. המגמה ניכרת בייחוד בסין, היכן שמחירי החשמל הזולים יצרו בשנים האחרונות ריכוז גבוה של כורי מטבעות.
מאז פרוץ המגפה, מחיריהם של כרטיסי מסך (מעבדים גרפיים, GPU) זינקו במאות אחוזים. כרטיסי המסך הללו דרושים לשלל משימות מחשוב תובעניות: עריכת וידאו ותמונות, עיצוב גרפי - וכן גיימינג. הזינוק במחיר נבע מכמה סיבות: משום שכולם הסתגרו בבית, רבים החלו לטפח גיימינג כתחביב והביקוש קפץ. במקביל, המגפה פגעה בשרשראות האספקה של תעשיית השבבים וצמצמה את תפוקת השבבים. גם ספסרים וכורי מטבעות קריפטו חטפו את מרבית המלאי הזמין בעזרת בוטים.
מוכרי ה-GPU נהרו לאתר שיאניו (Xianyu) - המקבילה הסינית של איביי - והציעו שלל כרטיסי מסך מיותרים. משתמש הטוויטר I_Leak_VN הציג מודעות לכרטיסי RTX 3080, ספינת הדגל של אנבידיה, במחיר 520 דולר. לשם השוואה, מחירו הרשמי לצרכן של הכרטיס הוא 699 דולר. חלק מכורי הקריפטו ערכו מכירות פומביות בשידור חי ומכרו כרטיסי RTX 3060 בטווח מחירים שבין 300 ל-350 דולר. אם מחירי הקריפטו יישארו נמוכים, ייתכן כי מחירי המעבדים הגרפיים אף ימשיכו לרדת נמוך מכך.
יש לציין כי קניית כרטיס מסך יד-שנייה מכורי מטבעות עשויה להיות מסוכנת במידת-מה. כרטיסי המסך הללו פעלו ללא הפסקה, 24/7 - מה שעשוי לפגום באיכות מערכת הקירור ולגרוע מאורך חיי המעבד. יש גם להקפיד לשמור את ה-GPU בסביבה נקייה משיער ואבק, דבר-מה שנתון בספק כאשר מדובר בכריית קריפטו. עם זאת, אם מחירי הכרטיסים ימשיכו לצנוח, אולי ישתלם לכם להמר על מעבד גרפי זול.