סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אפל apple
לוגו אפל. הפעם הראשונה שהנציבות האירופית קונסת את החברה (צילום: REUTERS/Yves Herman)

דיווח: האיחוד האירופי יקנוס את אפל ב-500 מיליון יורו על הפרת הגבלים עסקיים

לפי הפייננשל טיימס, הקנס הגבוה יוטל בעקבות תלונה שהגישה ספוטיפיי ב-2019 נגד ענקית הטכנולוגיה בטענה שמונעת משירותי מוזיקה חיצוניים להציע חלופות זולות יותר למנויים. חקירת הנציבות האירופית מצאה כי אפל פעלה בצורה לא חוקית וניצלה את עמדתה השולטת

הנציבות האירופית מתכוונת להטיל על אפל קנס בגובה של כ-500 מיליון יורו (539 מיליון דולר) בשל הפרות של חוקי התחרות באיחוד האירופי, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס המתבסס על חמישה אנשים המעורים בנושא. לדבריהם, ההכרזה הרשמית על הקנס תתפרסם קרוב לוודאי בתחילת החודש הבא.
בנציבות האירופית פתחו בחקירה נגד אפל בעקבות תלונה שהגישה ב-2019 ספוטיפיי, שטענה כי ענקית הטכנולוגיה פוגעת בשירותי מוזיקה חיצוניים במכשירים שלה ומקדמת את שירות אפל מיוזיק על חשבונם. בהמשך צמצמה הנציבות את החקירה והתמקדה בשאלה האם אפל מגבילה את היכולת של אפליקציות ליידע את המשתמשים על אפשרויות מינויים זולות יותר מחוץ לחנות האפליקציות של אפל, ובכך מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי.
לפי המקורבים, בעקבות ממצאי החקירה יכריזו בנציבות כי המעשים של אפל אינם חוקיים ומנוגדים לכללים באיחוד בעד תחרות. בהתאם, יאשימו בנציבות את אפל בניצול עמדתם השולטת ויאסרו על "תנאי המסחר הלא הוגנים" בנוגע למדיניות המינויים לשירותי המוזיקה.
אם הקנס המדווח אכן יוטל, יהיה זה אחד הקנסות הפיננסיים הגדולים ביותר שהטיל האיחוד האירופי על חברת טכנולוגיה גדולה. קדמו לו מספר קנסות משמעותיים שהוטלו על גוגל והסתכמו בסביבות 8 מיליארד יורו. גוגל מערערת על הקנסות.
על אפל אמנם הוטלו בעבר מספר קנסות בשל הפרות הגבלים עסקיים, ביניהם קנס של 1.1 מיליארד יורו מצד הרגולטורים בצרפת, שהורד לאחר ערעור ל-372 מיליון יורו, אך הקנס הזה יהיה הראשון שמטילה הנציבות האירופית על החברה.
הקנס הצפוי הוא חלק מהגברת הרגולציה באיחוד האירופי בעקבות אישור חוק השווקים הדיגיטליים. החוק החדש, שאכיפתו תחל בחודש הבא, נועד להתמודד עם התנהלות אנטי תחרותית מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות, ביניהן אפל, אמזון וגוגל. במקרה של אפל, החוק יחייב אותה לאפשר למפתחים חיצוניים להפיץ אפליקציות מחוץ לחנות של אפל, ולגבות כסף ישירות מהלקוחות.
באפל לא הגיבו על הדיווח והפנו להצהרה שפרסמו לפני שנה, אז ציינו כי הם "מרוצים" מכך שבנציבות צמצמו את החקירה וכי בכוונתם להגיב על החששות תוך קידום תחרות. "חנות האפליקציות עזרה לספוטיפיי להפוך לשירות סטרימינג המוזיקה המוביל באירופה, ואנחנו מקווים שהנציבות האירופית תסיים את התלונה הזו שהיא חסרת בסיס. בנציבות סרבו גם להגיב.