סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שימוע מקוון מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי בשימוע (צילום: איי אף פי)

תביעת האיחוד האירופי אושרה: גוגל נקנסת ביותר מ-4 מיליארד יורו

בית הדין של האיחוד האירופי אישר את התביעה של רשות התחרות של האיחוד נגד ענקית הטכנולוגיה על שימוש מונופולי באנדרואיד. זאת לאחר שדחה את ערעורה והוריד במעט את סכום הקנס. בשנה שעברה נקנסה גוגל על ידי האיחוד ב-2.4 מיליארד יורו וערעורה נדחה. גם בארצות הברית, בבריטניה ובהולנד גוגל תחת מתקפה

בית המשפט הכללי בבריסל דחה את ערעור גוגל נגד רשות התחרות האירופית היום בצהריים ואישר את הקנס שזו הטילה על ענקית הטכנולוגיה בגין פגיעה בתחרותיות, בהיקף קטן מעט יותר של 4.1 מיליארד יורו במקום 4.34 מיליארד יורו, אותם דרש האיחוד האירופי במקור. רשות התחרות האירופית זוכה לגיבוי של רשויות המשפט לראשונה מאז שנה שעברה, אז נדחו דרישותיה להשתת קנסות על אינטל וקוואלקום בנושאי הפרת הגבלים עסקיי. לגוגל, בכל אופן, עדיין יש אפשרות לערער לבית המשפט העליון.
גוגל אינה זרה לקנסות על הפרת הגבלים עסקיים וענייני פרטיות. בנוסף לתביעה של האיחוד האירופי, היא נתבעת גם בארצות הברית, בבריטניה ובהולנד. את התביעה של האיחוד מובילה נציבת התחרות האירופית מרגרט וסטאגר, המאשימה את גוגל בשימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד כדי לחסום את התחרות. מדובר בתביעה השנייה של האיחוד בתוך שנתיים נגד ענקית האינטרנט. בשנה שעברה דן אותה בית המשפט האירופי לקנס של כ-2.4 מיליארד יורו על הפרות הגבלים עסקיים בתחום הפרסום ודחה את הערעור שלה על ההרשעה.
וסטאגר חייבת ניצחונות נגד ענקיות הטק לאחר ששתי הרשעות שהשיגה נגד אינטל וקוואלקום על הפרות הגבלים עסקיים בוטלו או צומצמו מאוד. מעבר לחקירת אנדרואיד, היא גם בודקת את עסקת Jedi Blue - כינוי שניתן לתיאום לכאורה בין גוגל לפייסבוק על חלוקת עוגת הפרסום הדיגיטלית בעולם. גם תקנון האפסטור של אפל, זירת המסחר של פייסבוק - מרקטפלייס - והשימוש שאמזון עושה בנתוני המכירות על גבי הפלטפורמה נגד מוכרי צד שלישי נמצאים על הכוונת שלה.
כאמור, עסקת גוגל-פייסבוק עומדת למשפט גם בארצות הברית לאחר פסק דין של בית משפט שאישר את המשך התביעה, הטוענת שהעסקה בין שתי ענקיות האונליין, שנחתמה ב-2018, נתנה לפייסבוק יתרון לא הוגן בגישה למכרזי הפרסום במערכות של גוגל. במילים אחרות, גוגל תיעדפה את עסקי הפרסום של פייסבוק לעומת אלה של מפרסמים אחרים. גוגל ניסתה לחסום את התביעה בבית משפט בדרום מדינת ניו יורק, אך ספגה מפלה וכעת היא תיאלץ להגן על עצמה מול השופטים של טקסס. הניצחון היחיד שלה בערעור הוא שתיק התביעה הידלדל מעט וכבר לא כולל התייחסות ל"מעשי הונאה, רמאות וזיוף", כפי שהיה בניסוח כתב האישום המקורי.
לקינוח, גוגל תצטרך להגן על עצמה גם בבתי המשפט המקומיים של הולנד ובריטניה נגד תביעות ייצוגיות של מו''לים בהיקף מצטבר של כ-25 מיליארד יורו על כך שהיא מנעה הכנסות פרסום אתרי תוכן תוך שימוש בתכניהם במנוע החיפוש שלה ובשירות החדשות. שתי התביעות ממומנות על ידי קרן מימון התביעות Harbour הבריטית, שמשקיעה בהליכים כאלה כדי לייצר הכנסות. מדובר ביריב בעייתי, שכן הקרן לא נוטה לממן הליכים עם סיכוי נמוך למימוש.
באמתחתה של Harbour כמיליארד ליש''ט המאפשרים לה לנהל הליכים לאורך תקופות ארוכות נגד גופים עשירים במיוחד, בדיוק כמו אלפבית-גוגל. בנוסף, בניגוד לתביעות האחרות, כאן מדובר בגוף פרטי שאינו מייצג את המדינות. עם זאת, הקנס שקיבלה גוגל מרשות התחרות הצרפתית בהיקף של 220 מיליון יורו בשנה שעברה בשם האיחוד האירופי על אישומים דומים מהווה תקדים שיאפשר לחזק את טענת התובעים בתיק הנוכחי. בגוגל כמובן דחו את כל התביעות, האשימו את התובעים באופורטוניזם והודיעו שייאבקו בהם "במרץ".