סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: Apu Gomes/Getty Images)

תחרות ל-OpenAI: חברת הבינה המלאכותית של מאסק גייסה 6 מיליארד דולר

בין המשקיעים: הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל; לפי מאסק, השווי של xAI בגיוס עומד על 18 מיליארד דולר: "יהיו לנו עוד דברים להכריז עליהם בשבועות הקרובים"

חברת הבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI) של אלון מאסק, xAI, מגייסת 6 מיליארד דולר בסבב B, במאמץ להציב תחרות משמעותית לשחקניות המובילות כיום, ובראשן OpenAI, מיקרוסופט, גוגל ומטא. לדברי מאסק, הגיוס מתבצע לפי שווי של 18 מיליארד דולר לפני הכסף. "יהיו עוד הכרזות בשבועות הקרובים", הוא כתב ב-X (לשעבר טוויטר).
החברה מבצעת את הגיוס המשמעותי פחות משנה לאחר הקמתה ביולי 2023. לפי הודעת החברה, בגיוס צפויים להשתתף כמה מהקרנות הבולטות בעולם, ובהן Valor Equity Partners, Vy Capital, אנדריסן הורוביץ, סקויה קפיטל ופידלטי. כן ישתתפו בו הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל, שנחשב לאחד המשקיעים הגדולים בעולם, וקרן ההשקעות קינגדום הולדינג מייסודו של בן טלאל, שלה גם מניות מיעוט ב-X.
לדברי xAI, פעילות החברה רשמה התקדמות משמעותית בשנה האחרונה, וכוללת השקת מודל השפה הגדול (LLM) הראשון שלה, Grok-1 (השם מתייחס לספרו הקלאסי של רוברט היינלין, "גר בארץ נוכרייה", שם נעשה שימוש במילה המומצאת "גרוק" במובן של הבנה עמוקה של דבר מה עד כדי הפיכה לחלק ממנו), והצגת מודל Grok-1.5, שכולל יכולת הבנת הקשרים מורכבים ויכולת הבנת תמונה.
"xAI תמשיך לנוע בחודשים הקרובים במסלול שיפור חד, עם מגוון עדכונים טכנולוגיים מרגשים ומוצרים שיוכרזו בקרוב", מסרה החברה. "הכספים מהגיוס ישמשו על מנת להביא את המוצרים הראשונים של xAI לשוק, לבנות תשתית מתקדמת, ולהאיץ את המחקר ואת הפיתוח של טכנולוגיות עתידיות. xAI מתמקדת בעיקר במחקר ובפיתוח של מערכות AI מתקדמות שהנן דוברות אמת וממקסמות את התועלות לכל המין האנושי. המשימה של החברה היא להבין את טבעו האמיתי של היקום".
הגיוס מסמן שלב נוסף במירוץ החימוש שמתנהל בשנה וחצי האחרונה בתחום ה-GenAI, עם השקעות של מיליארדי דולרים בחברות ומיזמים בתחום (במקרים מסוימים, חברות גייסו מאות מיליארדי דולרים לפני שרשמו הכנסות או אפילו השלימו בפיתוח מוצר). OpenAI גייסה עד כה 13 מיליארד דולר ממיקרוספט. מתחרה מרכזית אחרת, Anthropic, גייסה עד היום 6 מיליארד דולר. פעמים רבות, השקעות אלו מתועלות לרכישת משאבי מחשובו שדרושים לאימון והפעלת מודלי GenAI, בעיקר מעבדי AI של אנבידיה שנחשבים לטובים בתחומים ושהביקוש בעבורם גבוה מההצע.
"כולם מאמינים ש-AI היא העתיד, אז נראה כמות חריגה של השקעות עד שיוכח אחרת", אמר באפריל אלכס קלייטון, שותף כללי בקרן ההון סיכון Meritech, לוול סטריט ג'ורנל. "הבעיה היא שאנחנו לא יודעים איך המודלים העסקיים האלו יראו בקנה מידה גדול. יש לנו תיאוריות, אבל אנחנו לא באמת יודעים".
מאסק נמנה ב-2015 על מייסדי OpenAI, אך עזב את החברה מספר שנים מאוחר יותר. לפי דיווחים, ברקע העזיבה עמד סירובו של המייסד והמנכ"ל סם אלטמן לספק למאסק שליטה גדולה יותר בחברה (ייתכן שלמד ממקרה טסלה, שם הצליח מאסק לדחוק החוצה את המייסדים אחרי שהצטרף לחברה כמשקיע). הקמת xAI החריפה את המתחים בין מאסק לאלטמן, ובמרץ תבע מאסק את OpenAI בטענה שהחברה נטשה את משימתה המקורית לפתח בינה מלאכותית לתועלת האנושות, ושהיא מתעדפת רווח על פני בטיחות וזהירות.
אף שטענותיו של מאסק אינן נטולות בסיס – הפרישה של בכירי OpenAI איליה סוצקבר ויאן לייקה מוקדם יותר החודש, וסגירת הצוות שהובילו ושהופקד על יצירת פיתוחים טכנולוגיים שיבטיחו שהמין האנושי לא יאבד שליטה במערכות AI מתקדמות ושאלו יפעלו לטבות האנושות היא ראיה לכך - מומחים סבורים שלתביעה אין ערך אמיתי. ב-OpenAI טענו שהתביעה מונעת מכך ש-OpenAI זכתה להצלחה מרשימה ללא מאסק. "אנחנו סבורים שהטענות בתביעה נובעות מהחרטה של מאסק עך כל שכבר אינו מעורב בחברה כיום", כתב לעובדים סמנכ"ל האסטרטגיה ג'ייסון קוואן.
מאז הקמת xAI, מאסק גם פעל על מנת לארוג את פעילותה לתוך זו של X. לסטארט-אפ יש גישה בלעדית לארכיון הפוסטים המלא של הרשת החברתית לצורך אימון המודלים שלה (מה שמעלה חשש להטיה בפעילות המודל, לאור הכמות החריגה של תכני שטנה, גזענות, אנטישמיות והסתה שזמינים ב-X מאז שמאסק השלים את רכישתה בסתיו 2022), ולעתים עבדו עובדי xAi מתוך משרדי X בסן פרנסיסקו. בתחילת החודש דווח ש-X צפויה להתחיל לפרסם סיכומי חדשות באמצעות הצ'טבוט גרוק. אלו יתבססו על פוסטים של משתמשים, ולא מידע חדשותי המופק על ידי צדדים שלישיים, והם יהיו זמינים רק למשתמשי פרימיום בפלטפורמה החברתית.