סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
מהפכת הפייטק: גם בנק ישראל מפנים את המציאות החדשה

שיעור העיסקאות החכמות בישראל עמד בסוף 2021 על 60.4% מכלל העיסקאות. זה טוב, אבל גבי בנד, מנכ"ל Verifone ישראל, סבור שהדרך למצוין עוד ארוכה. צו השעה הוא להמשיך לקדם את המגמה בישראל, שעדיין מפגרת בכמה צעדים אחרי ארה"ב בשימושי תשלום דיגיטלי

בנק ישראל פרסם לאחרונה סקירה מאירת עיניים על המגמות בדפוסי התשלומים בקרב ישראלים בשנת 2020, הידועה גם כ"שנת הקורונה". אם עליי לזקק מהדו"ח תובנה מרכזית אחת אז היא תהיה שהצרכן הישראלי ללא ספק בשל לחידושים שמביאה עימה מהפכת התשלומים העולמית. כך למשל, לפי הערכת הבנק, בשנת 2020 שליש מהישראלים השתמשו באפליקציות הדיגיטליות להעברת תשלומים כמו Bit או PayBox. מדובר בנתון שמצביע על אימוץ נרחב של פתרון תשלומים דיגיטלי, שבעבר הצרכן הישראלי נרתע לאמץ. הדו"ח מתייחס ל-2020 אך המגמה נמשכה ביתר שאת ב-2021.
בשנה האחרונה אנחנו עדים לחידושים טכנולוגיים שלפני כמה שנים היו נראים לנו דמיוניים לחלוטין. כניסתן של אפליקציות התשלומים Apple Pay ו-Google Pay לישראל הובילה מהפכה שמאפשרת לנו לשלם בנקודת המכירה באמצעות הנייד, ללא מגע ובצורה מהירה. פתרונות התשלום הללו המאפשרים לשלם באמצעות כרטיסים חכמים ואפליקציות על ידי רכיב ה-NFC, אומצו במהרה גם מצד הצרכן וגם מצד בית העסק. מהנתונים של חברת Verifone עולה ש- 90% מכלל לקוחות החברה השלימו את המעבר לתשלום דיגיטלי.
3 צפייה בגלריה
אפליקציה אפליקציות תשלום Bit Pay PayBox ביט פיי פייבוקס
אפליקציה אפליקציות תשלום Bit Pay PayBox ביט פיי פייבוקס
אפליקציות תשלום. שליש מהישראלים משתמשים בהן
((צילום: צילום מסך))
עם זאת, חשוב להבין שאימוץ פתרונות תשלום חדשניים מלווה בלבטים פסיכולוגיים ובחששות. האם זה בטוח? האם המידע הפרטי שלי עובר לצד שלישי? בהיבט הזה, הקורונה היוותה זריקת עידוד משמעותית למהפכת התשלומים: אף על פי שטכנולוגיות תקשורת המאפשרות תשלום ללא מגע קיימות בשוק כבר זמן רב, היה זה הצורך בשמירה על ריחוק חברתי וצמצום המגע הפיזי שהפך את צורת התשלום הזאת מאופציה לכורח המציאות. בנוסף, זה חייב את מערכות התשלום להיות מעודכנות ומאובטחות ע"פ תקנים מחמירים ביותר.
קצת נתונים כדי לסבר את האוזן. על פי חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), נכון לסוף שנת 2021 שיעור המסופים העוברים דרך מערכת EMV (תשלום דיגיטלי חכם) עומד על כ-76% מכלל המסופים בישראל ושיעור העסקאות החכמות עומד על כ-60.4% מכלל העסקאות. במהלך השנה האחרונה חל גידול משמעותי בכמות העסקאות החכמות שמבוצעות באמצעות ארנקים דיגיטליים. בחודש דצמבר האחרון הגידול עמד על 42.4% לעומת נובמבר - זאת, בעקבות כניסת גוגל פיי לשוק. מדובר בהוכחה די ניצחת לכך שברגע שהרגולציה מאפשרת את החדשנות, הצרכן והעסקים בישראל מאמצים את הפתרון במהירות.
3 צפייה בגלריה
גוגל פיי google pay אפליקציית תשלומים
גוגל פיי google pay אפליקציית תשלומים
גוגל פיי. הקפיצה את השימוש בישראל
(צילום: גוגל)
צו השעה הוא להמשיך ולקדם את המהפיכה בישראל, שאמנם עשתה כברת דרך בשנתיים האחרונות אך עדיין מפגרת בכמה צעדים אחרי מה שקורה בעולם - בעיקר בהשוואה לארה"ב. איך עושים את זה? באמצעות טכנולוגיה מצד אחד ושינויים רגולטוריים שמאפשרים את השימוש בחידושים הללו מהצד השני. אימוץ תקן EMV על ידי בנק ישראל, לדוגמה, איפשר את השימוש בכרטיסי אשראי חכמים הכוללים שבב.
3 צפייה בגלריה
גבי בנד
גבי בנד
גבי בנד. התשלום הדיגיטלי הפך מאופציה לכורח המציאות
(צילום: נופר חסון הנדלמן)
נראה שבנק ישראל מבין זאת ואף מצהיר על כוונתו להמשיך ולקדם את הרפורמות ולהוריד חסמי כניסה שיאפשרו ליותר ויותר שחקני PayTech להיכנס לשוק הישראלי, אבל חשוב לקדם רפורמות גם בתחומים כמו תשלום במטבעות דיגיטליים, תוכניות אשראי חכם בנקודת המכירה כמו "קנה עכשיו - שלם אחר כך", שהפכו לפופולאריות מאוד בעולם, ופלטפורמות של בנקאות פתוחה. מכאן השמיים הם הגבול. את התשתית, את החדשנות פורצת הדרך ואת היכולת להמציא את הגלגל מחדש כבר יש לנו כאן. נותר לנו רק עוד צעד אחד קטן.
גבי בנד הוא מנכ"ל Verifone ישראל