סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין יפתח בר יובל סמט ו תמרה הראל כהן מייסדי חברת הפינטק רייזאפ
מימין: יפתח בר, יובל סמט ותמרה הראל כהן, מייסדי חברת הפינטק רייזאפ. עם הפנים לבריטניה (צילום: דרור עינב)

בגלל המלחמה: הסטארט-אפ רייזאפ מפטר כ-50 עובדים - חצי מכוח האדם

חברת התכנון הפיננסי למשק הבית באמצעות בינה מלאכותית שהוקמה ב-2017, יוצאת במהלך קיצוצים נרחב, ומפטרת חצי מכ-100 עובדיה בישראל. רייזאפ גייסה עד כה כ-48 מיליון דולר בשלושה סבבים

סטארט-אפ התכנון הפיננסי יוצא במהלך קיצוצים נרחב: רייזאפ (RiseUp) שהוקם ב-2017 על ידי יובל סמט, יפתח בר, תמרה הראל כהן וחנן רובין גייס כ-48 מיליון דולר בשלושה סבבים, העסיק כ-100 עובדים בישראל וצפוי לפטר כמחציתם.
רייזאפ היא פלטפורמה לתכנון הוצאות שיוצרת תובנות מבוססות בינה מלאכותית ללקוחותיה, מרביתם מישראל. התוכנה שפיתחה החברה מתחברת לחשבונות הבנק ולכרטיסי אשראי, שואבת ומעבדת את המידע כדי לייצר ללקוח תזרים חודשי אישי. אלגוריתם החברה מנסה לחזות בתחילת החודש כמה כסף צפוי לצאת ולהיכנס לחשבון הלקוח, ומגישה המלצות מה עליו לעשות כדי לשפר את מצבו הפיננסי.
נכון להיום לחברה אין תזרים מזומנים חיובי, והיא מתעדת להיכנס לשווקים חדשים בדגש על בריטניה בתקווה שמהלך זה בשילוב מהלך ההתייעלות וההתמקדות במוצרי הליבה של החברה יסיע לה לעבור לרווחיות. בפברואר העידה מייסדת שותפה של החברה וסמנכ"לית הצמיחה תמרה הראל כהן כי החברה עומדת בפני סבב גיוס נוסף. "אפילו שיש לנו מטרה חברתית, אנחנו גם רוצים להיות הכי אגרסיביים ומסחריים. אנחנו רוצים להגיע למיליוני לקוחות ולעזור למיליוני אנשים, אז עכשיו אנחנו נכנסים לעוד שווקים - וזו הוצאה שאנחנו לא יכולים לממן דרך הפעילות", אמרה אז ל"כלכליסט".
הגיוס האחרון של החברה היה באפריל 2022, אז גייסה כ-30 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות העולמית Corner Ventures ובהשתתפות קרן Aleph (מייקל אייזנברג), קרן Latitude (סול קליין), סר רונלד כהן ואיש העסקים ג'ף שוורץ. סר רונלד כהן הוא משקיע הון סיכון ותיק בריטי, ממייסדי אייפקס פרטנרס, ואביה של הראל כהן.
מהלך ההתייעלות הנוכחי מגיע בשל התכווצות המגזר הטכנולוגי על רקע העלאות הריבית ברחבי העולם. המגזר הישראלי בתוכו שברירי עוד יותר, בשל חודשים ארוכים של חוסר יציבות פוליטית בישראל עקב מהלכי המהפכה המשפטית וכעת המלחמה בעזה, שהביאו את 2023 להיות בסופו של דבר אחת מהשנים הגרועות בשוק המקומי. כמו כן בין היתר, שנת הגיוסים החולפת הייתה מהגרועות ביותר וחברות חוו ירידה של 60% בגיוסי הון. החודש קרן ההשקעות והחדשנות סמסונג נקסט הודיעה על סגירת פעילותה בישראל.
מרייזאפ נמסר בתגובה: "כמו סטארט-אפים רבים, רייזאפ נדרשת לבצע התאמות במצבת כוח האדם, במטרה להבטיח את צמיחתה ורווחיותה גם בתנאי שוק מאתגרים, לרבות המלחמה המתמשכת. לצערנו זה מחייב אותנו להיפרד מחברות וחברי צוות מסורים ומוכשרים שסייעו לרייזאפ להפוך לפלטפורמת פינטק משמעותית המשרתת בהצלחה עשרות אלפי לקוחות. זאת לצד צעדים נוספים לחיסכון בהוצאות ומיקוד עסקי. אנו נעניק תמיכה לכל אחד ואחת מחברי וחברות הצוות ונפעל עד כמה שניתן כדי לסייע להם בהמשך דרכם המקצועית".