סגור
משבר אקלים

איל כרייה אוסטרלי פועל להושיע את העולם בעזרת מימן

אנדרו פורסט חתם עם ענקית אנרגיה גרמנית על הסכם של 50 מיליארד דולר לאספקת 5 מיליון טונות מימן ירוק, שיאפשרו לגרמניה להחליף שליש מיבוא הגז מרוסיה. מטרתו: להמשיך ולקדם בעולם את "אנרגיית החירות"

"אנרגיית החירות" — כך מכנה אנדרו פורסט את תעשיית המימן הירוק שאת מהפכת השימוש בה הוא מבקש להנחיל לעולם. כשהוא אומר "חירות" הוא מכוון לשחרור מהדלקים המאובנים המזהמים, שהם בעיניו סכנה להמשך קיום האנושות; והוא מכוון גם לחירות הנחוצה עכשיו במיוחד מפני עריצות מקורות האנרגיה הרוסיים, שהתלות בהם פוגעת במדינות המערב המבקשות לקדם עולם אחר ורחוק מזה המדמם באוקראינה.
פורסט, מיליארדר אוסטרלי ואיל עפרות ברזל, חתם בשבוע שעבר עם ענקית האנרגיה הגרמנית E.ON על הסכם בהיקף 50 מיליארד דולר לייצור ואספקה של עד 5 מיליון טונות מימן ירוק, עד 2030. כמות זו של מימן מהווה שליש מהכמות השאפתנית שפורסט מתכוון לייצר עד לשנה זו ובהקשר של גרמניה היא אמורה לאפשר לה להחליף כשליש מייבוא הגז שלה מרוסיה.
2 צפייה בגלריה
משאית מימן יונדאי
משאית מימן יונדאי
משאית מימן
(צילום: יונדאי)
ההסכם לייצור 5 מיליון טונות של מימן הוא חלק ממזכר הבנות שגובש בין חברת פורטסקיו מטאלס של פורסט לבין E.ON, שסיכמו על פיתוח שרשרת אספקת מימן בין אוסטרליה, גרמניה והולנד, במהלך שתואר על ידי פורסט כ"אחת ההשקעות הגדולות שנעשו מעולם בתחום האנרגיה". E.ON תפיץ את המימן ל־50 מיליון לקוחותיה כתחליף לגז שבו נעשה שימוש לצרכי חימום ותעשייה. "גשר מימן", כך בחר מצידו מנכ"ל E.ON, ליאו בירנבאום, להכתיר את ההסכם.
מימן ירוק מיוצר באמצעות אלקטרולייזר — התקן המפרק מים רגילים לשני הרכיבים שלהם, מימן וחמצן כשהתהליך כולו נקי לחלוטין מפליטת פחמן. עם זאת, ייצורו הוא יקר בהרבה מזה של המימן האפור המסורתי, עתיר הפחמן, שנוצר מגז טבעי. בשנה האחרונה, פורטסקיו סיכמה על מיליארדי דולרים של עסקאות אספקת מימן ירוק, אך טרם החלה בייצור מסחרי שלו. עם זאת, היא החלה בבניית מתקן הייצור הגדול בעולם לאלקטרולייזרים בטסמניה ומצפה להתחיל בייצור המימן הירוק עד 2024.
פורסט, שהוא האדם השני בעושרו באוסטרליה, אמר בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים כי החברה נכנסה למצב חירום, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה ובעקבות החלטת אירופה להפחית את תלותה ביבוא גז רוסי. הוא אמר עוד כי מכשול העלות הגבוהה הדרושה ליצירת שוק מימן ירוק בר־קיימא הוא פתיר וכי לפי חזונו, המימן הנוזלי – כאמור, "אנרגיית החירות" בלשונו – "יהפוך לרכיב הסחר הימי הגדול בעולם".
לדבריו, האנרגיה הנדרשת לייצור המימן תופק באוסטרליה משילוב של רוח ושמש. ההערכה היא שיידרש ייצור של כ־60־70 ג'יגהוואט של אנרגיות אלה. "בלי מימן ירוק כוכב הלכת שלנו יפסיק להתקיים", הזהיר פורסט במסיבת עיתונאים בברלין. "שטח זעיר בלבד מאוסטרליה יכול לספק אנרגיה ירוקה שתטעין את העולם כולו".

"מהפכה אירופית ירוקה"

בהצהרה מוקדמת יותר אמר ש"האנרגיה הירוקה תפחית דרמטית את צריכת הדלק המאובן בגרמניה ותסייע להחליף במהירות את אספקת האנרגיה הרוסית, תוך יצירת תעשייה מסיבית ועתירת תעסוקה באוסטרליה. נהפוך כאן לחלק חיוני הנדרש בדחיפות למהפכה התעשייתית הירוקה של אירופה".
הונו של פורסט, שממוקם במקום ה־87 ברשימת עשירי העולם של פורבס, נאמד ב־19.6 מיליארד דולר. הוא ידוע כפילנתרופ הגדול ביותר באוסטרליה, וב־2019 העניק 655 מיליון דולר אוסטרלי למגוון מטרות, במה שנחשב לתרומה הגדולה מעולם במדינה.
2 צפייה בגלריה
אנדרו פורסט איל מכרות כרייה אוסטרלי
אנדרו פורסט איל מכרות כרייה אוסטרלי
אנדרו פורסט. "המימן יהפוך לרכיב הסחר הימי הגדול בעולם"
(צילום: איי פי)
את חברת הכרייה הראשונה שלו הקים ב־1994. כעבור תשע שנים הקים את פורטסקיו מטאלס גרופ, שהיא היום אחת מחברות עפרות הברזל הגדולות בעולם. בשנה שעברה היא הרוויחה קרוב ל־14 מיליארד דולר. היום הוא משקיע את עיקר מרצו בפרויקטים של אנרגיה בת קיימא ובהפיכת החברה למעצמת אנרגיה ירוקה. "אי אפשר לעמוד בקצב הפרויקטים הסביבתיים שבהם הוא מעורב", כתב עליו "גרדיאן" האוסטרלי. הוא מפתח רכבות חשמליות וספינות המונעות באמוניה ירוקה ומשקיע גם בחקלאות ימית ובייצור גבינות.

חושש מכאוס אקלימי

את מסעו לקידום המימן הירוק החל כבר בתקופת הקורונה והסגרים, אז ביקר בכ־40 מדינות בניסיון לשכנען בחשיבות החומר לעולם, שבלעדיו, הוא אומר, ועם המשך השימוש בדלקים מאובנים, צפוי "כאוס אקלימי" שעלול להכחיד את האנושות. בינתיים הוא כבר הספיק לשכנע את ממשלת אוסטרליה לאמץ עד 2050 מדיניות של אפס פליטות.
שטחי האדמה העצומים של אוסטרליה, בתוספת משאבי השמש והרוח הרבים שלה, הפכו אותה למקום פופולרי עבור פרויקטי מימן ירוק. הממשלה בקנברה מחזיקה, לדבריה, ב"צינור הגדול ביותר של פרויקטי מימן ירוק בעולם".
חמשת מיליון הטונות לשנה של מימן ירוק יסייעו בהפחתת פליטות הפחמן באלפי ארגונים בגרמניה, הולנד ומדינות אחרות שמקבלות אספקת אנרגיה מ־E.ON. במסגרת תוכניתו לצמצום הגז הרוסי, האיחוד האירופי מתכוון לייצר ולייבא 20 מיליון טונות מימן עד 2030.
ממשלת גרמניה אמרה בשבוע שעבר כי תידרש הגדלה מהירה יותר של תשתית המימן שלה כדי להשיג את מטרתה להיות עד 2024 בלתי תלויה ברובה בגז הרוסי.רוברט האבק, חבר מפלגת הירוקים הגרמנית, המכהן כשר הכלכלה וסגן הקנצלר, מסר במקביל, כי גרמניה הרחיבה את שותפות המימן שלה גם עם איחוד האמירויות הערביות. "נפתח המירוץ לייצור והובלת מימן ירוק בקנה מידה גדול", אמר. על ההסכם עם פונטסקיו אמר כי זהו "צעד גדול קדימה ליצירת עתיד נטול דלקים מאובנים".