סגור
ראוויל מאגנוב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראוויל מאגנוב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: AFP)

התעלומה שמעסיקה את רוסיה: מדוע מתו 8 אנשי עסקים בולטים תוך חצי שנה?

ב-30 בינואר נמצא לאוניד שולמן, בכיר גזפרום, מת בבקתה שלו בעיירה לנינסקי. מקרה זה היה הראשון בשרשרת של אירועי מוות בנסיבות מסתוריות, שישה מתוכם של בכירים בתעשיית האנרגיה. בשבוע שעבר נהרג יו"ר לוקאויל לאחר שנפל מחלון חדרו בבית החולים במוסקבה. מוקדם יותר השנה נקטה החברה עמדה לא שגרתית כאשר יצאה נגד המלחמה באוקראינה

שמונה אנשי עסקים בולטים ברוסיה מתו מאז שלהי ינואר כתוצאה מהתאבדות או בתאונות לא ברורות, שישה מהם מקושרים לשתי חברות האנרגיה הגדולות במדינה.
לפי דיווח ב-CNN, ארבעה מבין אנשי העסקים המתים קשורים לענקית האנרגיה הרוסית גזפרום או אחת מחברות הבת שלה, והשניים האחרים קשורים ללוקאויל, חברת הנפט והגז הפרטית הגדולה במדינה.
מוקדם יותר השנה, נקטה לוקאויל עמדה לא שגרתית כאשר יצאה נגד המלחמה באוקראינה. יו"ר החברה ראוויל מאגנוב מת בשבוע שעבר לאחר שנפל מחלון חדרו בבית החולים במוסקבה, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית TASS. בלוקאויל אישרו ביום חמישי את דבר מותו של היו"ר בהצהרה שפורסמה באתר החברה. מאגנוב "מת לאחר מחלה קשה", נכתב בהודעה, שלא ציינה את עניין הנפילה. "מאגנוב תרם משמעותית לפיתוח של החברה ושל סקטור הנפט והגז הרוסי כולו".
בכיר נוסף בלוקאויל, אלכסנדר סובוטין, נמצא מת במאי בסמוך למוסקבה, זאת לאחר שלפי הדיווחים ביקר אצל שאמאן. לפי הדיווח ב-TASS, הרשויות נקראו לטפל באדם מחוסר הכרה לאחר דום לב ונפתחה חקירה בנוגע לנסיבות המקרה.
מקרה המוות הראשון השנה היה של בכיר בגזפרום – לאוניד שולמן - שנמצא מת בבקתה שלו בעיירה לנינסקי ב-30 בינואר. לפי הדיווחים בכלי התקשורת הרוסיים, נמצא מכתב התאבדות במקום ובהתאם המקרה נקבע כהתאבדות. שולמן היה ראש חטיבת התחבורה בזרוע ההשקעות של גזפרום.
חודש בלבד לאחר מכן התרחש מקרה המוות השני. אלכסנדר טיולקוב נמצא מת בחנייה שלו ב-25 בפברואר, יום לאחר תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. גם במקרה זה המוות נקבע כהתאבדות. מגזפרום והרשויות הרוסיות לא התקבלו תגובות לדיווחים.
שני אנשי עסקים רוסיים עם קשרים לגזפרום מתו באפריל בתקריות של רצח והתאבדות. אחד מהם היה ולדיסלב אבאייב, לשעבר סגן הנשיא של גזפרומבנק. גופתו התגלתה בדירה שלו במוסקבה ב-18 באפריל ביחד עם אשתו ובתו.
הרשויות ככל הנראה חוקרות את התקרית כרצח והתאבדות. נציגה של החוקרים במקרה מסרה כי הגופות נמצאו לאחר שהנהג של המשפחה והמטפלת דיווחו שלא ענו להם בטלפון והדירה הייתה נעולה מבפנים. עם זאת, איגור וולובב, לשעבר בכיר בגזפרומבנק, שעזב לאחרונה את רוסיה לטובת אוקראינה אמר ל-CNN שאינו מאמין שאבאייב התאבד. "התפקיד שלו היה להתעסק בבנקאות פרטית, כלומר ניהול לקוחות אח"מ. הוא היה אחראי על סכומי כסף גדולים, אז האם הוא התאבד? איני חושב. לדעתי הוא ידע משהו שהיווה סיכון", אמר.
ב-19 באפריל, יום לאחר מציאת הגופות של אבאייב ומשפחתו, מת סרגיי פרוטוסניה, בכיר לשעבר ביצרנית הגז נובטק, שבבעלות חלקית של גזפרום. הוא נמצא מת בביתו בסמוך לברצלונה. גם במקרה זה נרצחו אשתו ובתו. המשטרה בקטלוניה קבעה שמדובר ברצח כפול והתאבדות. אולם, בנו של פרוטוסניה הטיל ספק בקביעה הזו, וטען כי אביו נרצח.
איש עסקים נוסף שמת השנה וקשור לתעשיית הנפט והגז הרוסית הוא מיכאיל ווטפורד, שנמצא מת בביתו בסורי שבאנגליה ב-28 בפברואר. המשטרה המקומית מסרה כי שללו נסיבות חשודות סביב המוות.
איש העסקים ואסילי מלניקוב, הבעלים של מדסטום יצרנית ציוד רפואי, מת ביחד עם אשתו ושני ילדיהם בני 4 ו-10. הם נמצאו דקורים בבית שלהם ב-23 במרץ. "החוקרים שוקלים מספר גרסאות אפשריות למה שקרה, כולל רצח הילדים והאישה על ידי אב המשפחה ואז התאבדות", נמסר מצד הצוות החוקר.