סגור

מהפך באוסטרליה: רה"מ הובס בבחירות, השמאל חוזר לשלטון אחרי 9 שנים

קואליציית המרכז-ימין באוסטרליה נחלה תבוסה בבחירות. סקוט מוריסון הודה בהפסד ובירך את מנהיג הלייבור אנתוני אלבניזי - שכבר בשבוע הבא ישתתף בפסגה בטוקיו כראש הממשלה החדש. בוחרים שמאוכזבים מהטיפול של מוריסון במשבר האקלים העניקו את קולם לשמאל - ולמועמדים שמקדמים אג'נדה ירוקה

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון הודה היום (שבת) בהפסד בבחירות. קואליציית המרכז-ימין של מוריסון ספגה מכה קשה והפסידה למפלגת הלייבור - שתחזור לשלטון אחרי תשע שנים. מוריסון אמר בנאומו בסידני שמדובר ב"יום קשה" למפלגה הליברלית, והודיע שהוא יפסיק לעמוד בראשה.


שני הנושאים שעמדו במרכז מערכת הבחירות הנוכחית באוסטרליה הם משבר האקלים, ויוקר המחייה. בוחרים רבים, שמאוכזבים מהטיפול של מוריסון והמפלגה הליברלית במשבר האקלים, נתנו את קולם למפלגת הלייבור מהאופוזיציה, ולמועמדים עצמאיים שמקדמים אג'נדה ירוקה.
בבית הנבחרים האוסטרלי יש 151 מושבים. בבחירות הקודמות, ב-2019, זכתה הקואליציה של מוריסון ב-77 מושבים לעומת 68 מושבים ללייבור. מספירת 55% מהקולות עולה כי מפלגת הלייבור התחזקה מ-68 ל-72 מושבים - ותיאלץ לחבור למפלגות קטנות כדי להקים ממשלה בראשותה. קואליציית המרכז-ימין של מוריסון התרסקה, ולפי התוצאות כרגע תקבל 52 מושבים בלבד.
מוריסון לא המתין לתוצאות הסופיות, ובנאום בסידני אמר שנראה שמפלגת הלייבור היא זו שתרכיב את הממשלה הבאה. "שוחחתי הלילה עם מנהיג האופוזיציה וראש הממשלה הנכנס, אנתוני אלבניזי. בירכתי אותו על הניצחון בבחירות הערב", אמר מוריסון. אחת הסיבות שגרמו למוריסון "למהר" בהודאה בהפסד היא שביום שלישי תתקיים בטוקיו פסגה של מנהיגי אוסטרליה, ארה"ב, הודו ויפן.

2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אוקטובר 2021
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אוקטובר 2021
סקוט מוריסון
(צילום: AP)

"אני מאמין שחשוב מאוד שתהיה ודאות במדינה הזאת. זה חשוב מאוד שהמדינה הזאת תוכל להתקדם", אמר מוריסון בנאום ההפסד. "במיוחד בשבוע הזה, שבו יש פגישות חשובות - אני חושב שחשוב מאוד שתהיה הבנה ברורה בנוגע לממשלה במדינה הזאת". מוריסון מכהן כראש ממשלה משנת 2018. הוא החליף את מלקולם טרנבול, גם הוא איש המפלגה הליברלית.
אלבניזי, שהכריז אחר הצהריים על ניצחון, הודיע שישתתף בפסגה בטוקיו כראש הממשלה החדש. "אני רוצה לאחד את המדינה", אמר לכתבים כשיצא מביתו בדרך לחגיגות הניצחון בסידני. זו הפעם הראשונה שהלייבור זוכה בבחירות מאז שנת 2007. בשנת 2013 היא סיימה בתיקו עם הליברלים.

2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה הנבחר אנתוני אלבניזי
ראש ממשלת אוסטרליה הנבחר אנתוני אלבניזי
ראש ממשלת אוסטרליה הנבחר אנתוני אלבניזי
(צילום: AFP)

כרגע לא ברור אם הלייבור תצליח לזכות ב-76 מושבים - מה שיאפשר לה להקים ממשלה לבדה. אם לא תשיג רוב היא צפויה לשתף פעולה עם מפלגת הירוקים ועם מועמדים עצמאיים שהתחייבו להיאבק במשבר האקלים - וזכו במושבים במחוזות בחירה שבעבר היו בידי הליברלים מהמרכז-ימין.
בשנים האחרונות סובלת אוסטרליה מבצורת, שיטפונות ושריפות יער קשות. אדם בנדט, מנהיג מפלגת הירוקים האוסטרלית, אמר היום: "אנשים אומרים שמשבר האקלים זה משהו שהם רוצים לפעול לגביו. היו לנו שלוש שנים של בצורת, אחר כך שריפות ועכשיו שיטפונות. אנשים רואים שזה קורה ומתפתח". ראש הממשלה הנכנס אלבניזי התחייב לשים סוף ל"מלחמות האקלים" של אוסטרליה ולעמוד ביעדים שאפתניים שנוגעים להפחתת פליטות גזי חממה.