סגור

"תחלואה מתחת לרדאר": מה באמת קורה בבריטניה?

בישראל ובעולם עקבו השבוע אחר נתוני הקורונה בממלכה, שהפתיעו את המומחים: ההגבלות באנגליה הוסרו, אבל מספר הנדבקים רק ירד. תמונת המצב האמיתית, כך נראה, שונה: "הכול נגמר? לא להתפתות לתחזיות דרמטיות"

נתוני התחלואה המפתיעים שהגיעו מבריטניה בשבוע האחרון בלבלו את מומחי הבריאות. למרות הסרתן של כל הגבלות הקורונה באזור אנגליה, והציפיות לזינוק בתחלואה לאור תמונות הבליינים הממלאים את המועדונים בלונדון, מספר הנדבקים הרשמי ירד לפתע – במשך שבעה ימים רצופים. המספרים אמנם עלו מעט בהמשך לאורך יומיים, ואתמול (שישי) שבו לרדת, אך בממוצע השבועי נרשמה ירידה של 36%.

הירידה המפתיעה הזו עוררה בבריטניה תקווה מסוימת לסיומו של גל ההתפרצות השלישי של הנגיף שהכה בה קשות בשבועות האחרונים. היא תפסה גם את תשומת לבם של רבים בעולם, במיוחד בישראל – שבה אף כמה משרי הממשלה ייחלו שהירידה המפתיעה הזו תתרחש גם כאן. אבל בפועל, כך מדווחים בבריטניה, קשה מאוד להסתמך על הנתונים הרשמיים המגיעים מעשרות אלפי הבדיקות שמפוענחות שם מדי יום, ונראה שתחלואה רבה מסתתרת "מתחת לרדאר", כפי שתיארו זאת בניתוח שפורסם ברשת "סקיי ניוז".
לפי הנתונים האחרונים שפרסמו אמש רשויות הבריאות בממלכה, אתמול אובחנו בה 29,622 נדבקים חדשים, ירידה קלה לעומת היומיים הקודמים, אז נרשמה עלייה קלה. אולם בממוצע השבועי עדיין מדובר כאמור בירידה משמעותית: ביום שישי לפני שבוע אובחנו 36,389 נדבקים חדשים. מנגד, בנתוני התמותה חלה עלייה של כ-25%: אתמול דווח על 85 חולים שמתו בבריטניה, לעומת 64 שבוע לפני כן.
בריטניה, נזכיר, היא המדינה שספגה את המכה הקשה ביותר מהנגיף באירופה: עד עתה מתו בה יותר מ-129 אלף חולי קורונה, ויותר מ-5.8 מיליון נדבקים אובחנו בה מאז פרוץ המגפה. בשבועות האחרונים התפשט בה, כמו בשאר העולם, זן הדלתא של הנגיף הנחשב למידבק הרבה יותר, ובשיא הגל הזה אובחנו בה כבר 60,000 נדבקים.


2 צפייה בגלריה
חגיגות ב לונדון אנגליה לאחר הסרת מגבלות הקורונה
חגיגות ב לונדון אנגליה לאחר הסרת מגבלות הקורונה
חגיגות בלונדון לאחר הסרת מגבלות הקורונה
(גטי)
למרות הזינוק בתחלואה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון התעקש להמשיך בהסרת ההגבלות באזור אנגליה (שאר אזורי הממלכה המאוחדת – סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – מקבלים החלטות נפרדות בנוגע להתנהלות במגפה). ג'ונסון ושריו הסבירו את ההתעקשות הזו בכך שמבצע החיסונים המוצלח בבריטניה, במסגרתו חוסנו כבר יותר מ-88% מאוכלוסיית הבוגרים בממלכה בשתי המנות הנדרשות, הביא לניתוק מסוים בין שיעורי ההדבקה לבין שיעורי התחלואה הקשה והתמותה. ג'ונסון הסביר כי כעת ניתן, וצריך, "לחיות לצד הנגיף".
כך, למרות מחאות ואזהרות מצד מומחי בריאות בממלכה, שחלקם הזהירו כי הנגיף יתפשט במהרה וכי מספרי הדבקים היומיים יטפסו בתחילת אוגוסט ליותר מ-100,000 נדבקים, ב-19 ביולי הוסרו אחרוני ההגבלות שנותרו באנגליה: עטיית מסכות במקומות ציבוריים הפכה מחובה להמלצה בלבד, ומעודנים וברים הורשו לפתוח את שעריהם לבליינים.
ואז, במה שבכמה כלי תקשורת בריטיים תיארו כהפתעה ש"בלבלה" את המומחים, מספרי הנדבקים החלו לרדת. ג'ונסון ניסה להפחית את הציפיות, ואמר ביום שלישי האחרון כי אל לבריטים לחשוב שמדובר בתחילתו של סוף הגל השלישי. הוא קרא להם "לא למהר ולהסיק מסקנות".
המומחים העלו כמה הסברים אפשריים שיכולים לכאורה לעמוד מאחורי ירידה אמיתית בשיעורי ההדבקה, כמו סיומם של משחקי היורו שבמהלכם התקהלו אוהדי כדורגל רבים שצפו במשחקים, וכן גל החום שהוציא את הבריטים לשטחים הפתוחים – שם ההערכה היא שקשה יותר להידבק בנגיף.
אולם לצד הירידה במספרי הנדבקים, מספרי המתים היומיים עלו כאמור, וגם מספר החולים המאושפזים עלה בשבוע האחרון בכ-18%: 6,341 חולים אושפזו לאורך התקופה הזו בממלכה. סקר נרחב שפרסם אתמול משרד הסטטיסטיקה הלאומי בלונדון הטיל ספק נוסף בנתונים הרשמיים: לפי הסקר הזה, שמתייחס לשבוע שהסתיים ב-24 ביולי, שיעורי ההדבקה ברוב אזורי הממלכה – אנגליה, וויילס וצפון אירלנד – עלו באותה תקופה בכ-14%. אחד מכל 65 בריטים, כך לפי הסקר הזה, היה אז נשא קורונה. הסקר מתבסס על אלפי בדיקות רנדומליות שעורך משרד הסטטיסטיקה הבריטי בכל שבוע, בין אם לנבדק יש תסמינים או לאו, ולכן יכול לאתר גם מקרי הדבקה שבהם הנשאים לא פיתחו אף תסמין.
עם זאת, כמה מומחים טוענים כי נתוני הסקר הזה אינם עדכניים, וצופים שהירידה בתחלואה תירשם גם בו בתוך שבוע או שבועיים. גם במשרד הסטטיסטיקה הבריטי, יצוין, הדגישו כי ישנם "סימנים אפשריים" להאטה בהתפשטות הנגיף בימים שלאחר 24 ביולי, אז כאמור הסתיימו נתוני הסקר הנוכחי.

2 צפייה בגלריה
קורונה בוריס ג'ונסון בית ספר Sedgehill לונדון בריטניה
קורונה בוריס ג'ונסון בית ספר Sedgehill לונדון בריטניה
בוריס ג'ונסון
(צילום: איי פי)
אז מהן הסיבות שאולי מביאות לאותה "תחלואה סמויה" בבריטניה, זו שאינה מתגלה בנתונים הרשמיים המבוססים על הבדיקות היום-יומיות? ייתכן שבריטים רבים, כך דווח, מעדיפים פשוט להימנע מלהגיע לעמדות הבידוק – על רקע העובדה שמאות אלפים כבר נשלחו לבידוד בימים האחרונים על ידי האפליקציה של שירותי הבריאות הלאומיים, במה שעורר חשש ממחסור בעובדים חיוניים. הסבר נוסף שהוצע: סיום הלימודים בבתי הספר בתחילת השבוע. התלמידים שיצאו לחופשת הקיץ נדרשו עד עתה להיבדק פעמיים בשבוע, וכעת לא נדרשים לכך. סיימן קלארק, דוקטור למיקרוביולוגיה תאית באוניברסיטת רדינג, הפחית בחשיבותם של נתוני ההדבקה הרשמיים. הוא אמר כי הנתונים הנוכחיים בבריטניה "כאוטיים", והזהיר שעדיין לא הורגשה השפעתה המלאה של הסרת ההגבלות באנגליה. "התקוות האחרונות נשענו על מגמת ירידה – וכמה פרשנויות מוטעות שלפיהן 'הכול נגמר' – אבל ימים אחדים של מספרי נדבקים לכאן או לכאן אינם דרך אמינה לחזות מה צופן העתיד", הדגיש. ד"ר קלארק הזהיר כי יעילות החיסונים אינה מוחלטת – על רקע החשש הגובר יותר ויותר מכך שלאורך הזמן ההגנה שמספקים החיסונים יורדת במידה מסוימת – והזכיר כי זנים חדשים של הנגיף עלולים להיווצר כל עוד יש לו הזדמנויות רבות יותר להתפשט. "אם למדנו דבר אחד מ-18 החודשים האחרונים, זה שמגמות הדבקה לא משתנות בן רגע – ואל לנו להתפתות לתחזיות דרמטיות".