סגור
מוקש אמבאני ואשתו ניטה
מוקש אמבאני ואשתו ניטה. תכהן כיו"רית קבוצת המדיה החדשה (צילום: רויטרס)

דיסני חברה לאיש העשיר באסיה כדי להתחזק בשוק ההודי

אחרי שענקית הבידור התקשתה לבסס את נוכחותה בתת־היבשת, היא איחדה כוחות עם תאגיד רילאיינס ליצירת חברת מדיה בשווי כ־8.5 מיליארד דולר. בשוק הביתי שלה דיסני רשמה הפסדים בפעילות הסטרימינג

דיסני לא מוותרת על תוכניתה לכבוש את הודו. ענקית הבידור, שהתקשתה לבסס את נוכחותה בתת־היבשת בכוחות עצמה, תחבור לתאגיד רילאיינס ליצירת חברת מדיה בשווי מוערך של 8.5 מיליארד דולר, האמורה להגיע לקהל של יותר מ־750 מיליון צופים.
תאגיד רילאיינס, ששווי השוק שלו כ־229 מיליארד דולר, נמצא בבעלות האדם העשיר באסיה, מוקש אמבאני. הקבוצה חולשת על מגוון תחומים, מתעשייה וקמעונאות ועד לטכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת. בכוונת רילאיינס ודיסני לאחד את פלטפורמות הסטרימינג ו־100 ערוצי הטלוויזיה שלהן במדינה. רילאיינס תשקיע 1.4 מיליארד דולר ותחזיק ב־63% מהמיזם, בעיקר באמצעות החברה־הבת ויאקום 18, ואילו דיסני תחזיק ב־37%. "מדובר בהסכם פורץ דרך שייצור עידן חדש בתעשיית הבידור ההודית", מסר אמבאני. אשתו ניטה תכהן כיו"רית המיזם, שישלב, לפי ההצהרה, בין "הסרטים והתוכניות המוכרים של דיסני" למגוון ההפקות ואירועי הספורט שמציעה ויאקום 18. בחברות ציינו עוד כי המיזם יפנה גם לקהילות המהגרים ההודים ברחבי העולם.
"הודו מייצגת את השוק המאוכלס בעולם, ואנחנו נרגשים מההזדמנות שהמיזם המשותף הזה מספק לנו, ליצור שווי ארוך טווח לחברה", מסר מנכ"ל דיסני בוב איגר. הוא התייחס גם ל"הבנה העמוקה של רילאיינס את השוק ההודי והצרכנים ההודים", והוסיף כי שתי החברות ייצרו את "אחת מחברות המדיה המובילות במדינה".
עם זאת, המהלך יוצא לדרך לאחר שבדיסני התקשו לכבוש את השוק ההודי המונה מעל מיליארד תושבים, רבים מהם דוברי אנגלית. הניסיון המשמעותי הקודם של דיסני להתרחב במדינה היה ב־2019, אז רכשה ב־71 מיליארד דולר את רשת פוקס מרופרט מרדוק, בעסקה שכללה גם את סטאר הודו. אולם, ההשקעה הזו הפכה לנטל פיננסי כה גדול, עד כי בחברה החלו לשקול את הפסקת הפעילות בהודו. מכה קשה במיוחד היתה ההפסד ב־2022 של זכויות השידור בסטרימינג של ליגת הקריקט ההודית הפופולרית לשנים 2027-2023. הזכויות הללו עברו לידי התאגיד של אמבאני, ששילם עבורן 6.2 מיליארד דולר. בעקבות זאת, איבדה הוטסטאר, אפליקציית הסטרימינג של דיסני בהודו, מיליוני מנויים. לעומת זאת, שירות הסטרימינג ג'יו סינמה של אמבאני ששידר את משחקי הליגה, שהם הגדולים מסוגם בעולם, דיווח על 400 מיליון צופים באפריל ומאי.
במרץ 2023 ספגה דיסני מכה נוספת בתת־היבשת, כשהפסיקה לשדר בפלטפורמת הסטרימינג תכנים של HBO, וזאת בעקבות החלטת וורנר ברדרס להעבירם לג'יו סינמה של אמבאני. השינויים השתקפו בתוצאות הפיננסיות של שירות הסטרימינג. עבור השנה הפיננסית שהסתיימה בספטמבר, דיווחה דיסני על הכנסה ממוצעת של 66 סנט בלבד לכל מנוי של הוטסטאר, זאת לעומת 88 סנט ב־2022 ובהשוואה ל־5.96 דולר לכל מנוי של דיסני פלוס מחוץ לארצות הברית. מספר המנויים בהוטסטאר צנח ב־39% בתקופה המדוברת, ל־37.6 מיליון.
לעומת הקשיים של שירות הסטרימינג של דיסני בהודו, ג'יו סינמה דווקא זוכה לפופולריות. השירות מציע, כאמור, תוכניות של רשתות הטלוויזיה הגדולות בארצות הברית, כמו HBO ו־NBC, רובן בחינם, כולל משחקי הקריקט. עם זאת, לאסטרטגיה הזו השפעה על השורה התחתונה, ולפי ההערכות, ג'יו הפסידה 33 מיליארד רופי על שידורי הקריקט.
בשיחה עם משקיעים בנובמבר טען איגר כי עסקי הטלוויזיה של דיסני בהודו במצב טוב, אך הודה כי שאר העסקים מקרטעים. "אנחנו רוצים להישאר בשוק ההודי", הדגיש. בהתאם, בדיסני מקווים כי החיבור עם אחד התאגידים הגדולים במדינה יסייע לה בהשגת היעדים. "המיזוג יוצר ישות חזקה בעלת פוטנציאל להרחיב את הרווחיות והתחרותיות בשוק טלוויזיה וסטרימינג צפוף", אמר ל־CNN האנליסט מיהיא שאה ממדיה פרטנרס אסיה. אך יש גם מי שמביעים התנגדות למיזם. כך, האנליסטית קארן טאורני מחברת אלרה קפיטל במומבאי אמרה ל"פייננשל טיימס", כי המיזם יחלוש על כ־40% משוק הפרסום בטלוויזיה ובסטרימינג בהודו, כך שיחזיק במעמד של "כמעט מונופול".
הקשיים בהודו הם רק חלק ממכלול הבעיות שעומדות בפני דיסני, הכוללות גם הפסדים בחטיבת הסטרימינג, מאבק משפטי עם מושל פלורידה, כישלונות בקופות בתי הקולנוע ולחץ מצד בעלי מניות. הבעיות הללו השתקפו גם בביצועים הפיננסיים, והמניה של דיסני צנחה בנובמבר לרמתה הנמוכה ביותר זה עשור. לרבעון האחרון דיווחה דיסני על הפסד של 216 מיליון דולר בחטיבת הסטרימינג, הכוללת את דיסני פלוס, הולו, ESPN פלוס והוטסטאר. עם זאת, מדובר בשיפור לעומת הפסד של כמעט 1.1 מיליארד דולר בחטיבה שנה קודם לכן.