סגור
טיילור סוויפט הופעה בוונקובר דצמבר 2024
טיילור סוויפט בהופעה. מכרה בשנה שעברה יותר מ-23 אלף קסטות (צילום: Tass2024/Getty Images)

"זו לא רק נוסטלגיה": מה עומד מאחורי הקאמבק של הקסטות

טיילור סוויפט מתכוונת להוציא את האלבום הבא שלה גם בקסטות, כפי שעשתה באלבומים הקודמים, לנוכח העלייה במכירות הפורמט שהיה בשיאו בשנות ה-80 לפני שהודח על ידי התקליטורים. ב-2023 נמכרו בארה"ב כ-436 אלף קסטות, ובבריטניה נרשם ברבעון הראשון זינוק של 204.7% במכירות

טיילור סוויפט שימחה החודש את המעריצים הרבים שלה כשחשפה שהיא עומדת להוציא אלבום חדש. האלבום, שייקרא “Life of a Showgirl" יצא באוקטובר ויהיה זמין בכל הפלטפורמות הרגילות, כולל סטרימינג, תקליטים ואפילו קסטות. כן, קראתם נכון.
הקסטות, למי שלא מכיר, היו בעבר הדרך השכיחה ביותר להקשיב למוזיקה. בשנות ה-80 הן הדיחו את התקליטים ועשור לאחר מכן הודחו בעצמן על ידי הדיסקים. תעשיית המוזיקה עברה עוד כמה מהפכות עד להגעת עידן הסטרימינג. אבל למרבה ההפתעה, נראה שהקסטות לא בדיוק נכחדו, כפי שהרבה חשבו.
לפי נתונים שאספה חברת Luminate שמנטרת את תעשיית הבידור, ב-2023 נמכרו בארה"ב 436 אלף קסטות. אף שמדובר במספר נמוך לעומת 440 מיליון הקסטות שנמכרו בימי השיא של שנות ה-80, בכל זאת מדובר בזינוק חד לעומת 2015, אז נמכרו כ-81 אלף קסטות. קמבק מרשים מצד הפורמט שהוספד כבר. גם בבריטניה נרשמה עלייה במכירות הקסטות. ברבעון הראשון של השנה עלו המכירות ב-204.7%, ל-63.2 אלף יחידות, כך לפי דו"ח שפרסם The Music Week.
1 צפייה בגלריה
רדיו טייפ קסטות
רדיו טייפ קסטות
טייפ קסטות. חוויית שמיעה שונה לגמרי
(צילום: Budgeron Bach / Pexels)
לדברי צ'רלי קפלן, הבעלים של החנות המקוונת טייפהד סיטי, ההתעניינות המחודשת הזו בקסטות נובעת מכך שהמעריצים מעוניינים בחוויה אינטימית יותר עם המוזיקה שהם מקשיבים לה, וגם מבוססת במידה רבה על נוסטלגיה. "אנשים אוהבים שיש להם משהו מוחשי להחזיק בו, במיוחד עכשיו כשהכל הופך להיות מאוחסן בטלפון", הסביר בריאיון ל-CNN. "קסטות מספקות חוויית שמיעה שונה לגמרי – היא לא מושלמת אבל זה חלק מהעניין. אפשר להפוך את הקסטה, ולהקשיב להכל. מתחברים אל המוזיקה בעזרת יותר חושים".
לפי Luminate, מאחורי הטרנד עומדים מי שנקראים ה"מעריצים השרופים", שנוטים להקשיב לאמנים האהובים עליהם בכמה דרכים שונות - סטרימינג, הופעות חיות ורכישות פיסיות כמו קסטות או דיסקים. אתם מעריצים שרופים מוציאים בממוצע 39 דולר על הרכישות הללו, 105% יותר מהמעריץ הרגיל.
בארה"ב, הקונים העיקריים של הקסטות הם בני דור ה-Z, כש-9% מהם רכשו לפחות קסטה אחת בשנה האחרונה. זה משתקף גם בנתוני המכירות. הקסטות הנמכרות ביותר השנה היו של אמנים כמו סברינה קרפנטר וצ'רלי XCX. עם זאת, קורי פיורסט, הבעלים של חנות המוזיקה המקווונת Retrospekt ציינה כי גם בני דור המילניום רוכשים עדיין קסטות. "הם פשוט מחפשים הזדמנויות להניח את הטלפון ולהתחבר למוזיקה בדרך שלא מחייבת סטרימינג", הסבירה.
גם העובדה שקשה לעבור בין שירים בקסטות פועלת לטובתן. "צריך להקשיב לכל האלבום, ולעצור רק כדי להחליף צד. החוויות המוחשיות הללו מהוות הפוגה נעימה מהפלייליסטים המושלמים באופן מלאכותי של הסטרימינג".
בכל זאת, לא מדובר בנטישה המונית של הסטרימינג: הקסטות ואמצעי מדיה אחרים נתפשים כפורמט משלים לדיגיטל.
ההחלטה של סוויפט, אחת מזמרות הפופ המצליחות ביותר בעולם, להוציא את האלבום גם בגרסת קסטה לא מפתיעה. גם את הגרסה המחודשת לאלבום "1989 הגרסה של טיילור" מ-2023 היא הוציאה כקסטה, ומכרה 17.5 אלף עותקים, כך לפי בילבורד, ואילו אלבומה הקודם The Tortured Poets Department היה הקסטה הנמכרת ביותר בשנה שעברה עם יותר מ-23 אלף עותקים.
"זו לא רק טיילור סוויפט, הרבה מוזיקה יוצאת עכשיו גם בקסטות", סיכם קפלן. "לא מדובר רק בנוסטלגיה, אלא נהייתה פה סצינה קטנה משל עצמה".