סגור
תל אביב קפלן הפגנה הפגנת מחאה מחאת מפגינים מפגינות מוחים מוחות מהפכה משפטית דגלים דגלי ישראל

האיחוד האירופי על ביטול עילת הסבירות: "עוקבים בדאגה אחר המצב בישראל"

בהודעה מבריסל הבהירו כי "יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות". לאחר שהרצוג הטיל אחריות על נתניהו, גם באיחוד קראו לממשלה "להמשיך ולחפש קונצנזוס רחב"

באיחוד האירופי התייחסו אחר הצהריים (רביעי) לראשונה לטלטלה בישראל לאחר חקיקת ביטול עילת הסבירות באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה, ומסרו כי "האיחוד עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה המשפטית". בהודעה מבריסל נכתב כי "יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת משפט עצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים".
באיחוד הבהירו כי לא יתערבו באופן שבו נעשית חקיקת המהפכה המשפטית בישראל: "בעוד ההסדרים הספציפיים הקשורים לרפורמה המשפטית והיקפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליהם מושתתת השותפות שלנו".
לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל אחריות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "על מי שהשלטון בידיו למצוא פתרון למשבר", גם באיחוד קראו לממשלה "להמשיך ולחפש קונצנזוס רחב ולכוון לתהליך כולל. חשוב להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על אזרחי ישראל ועל המפלגות הפוליטיות".
באיחוד גם התייחסו להפגנות הסוערות בארץ, שנמשכו ביתר שאת גם לאחר חקיקת ביטול עילת הסבירות, ואמרו כי "הוויכוחים וההפגנות המתמשכים מעידים על כך שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהרפורמות ושישראל היא דמוקרטיה תוססת".
הרצוג אמר היום: "כפי שהדגשתי בעבר, אחריות רבה יותר, גם אם לא בלעדית, למציאת פתרונות שייטיבו עם המדינה וכלל החברה - תהיה תמיד אצל מי שהכוח ומושכות השלטון בידיו. כך עובדת דמוקרטיה. אני מצפה לראות בקרוב מאוד את מילות ההרגעה הופכות למעשים, ואת מסרי הושטת היד משתקפים בתוכנית עבודה ממשית ומחייבת. על כולנו להבין את האתגר ואת ההשלכות הרות הגורל".
ערב ט' באב הרצוג פנה למילואימינקים שהודיעו כי לא יתייצבו לשירות: "אני קורא לאחינו ואחיותינו המילואימניקים והמתנדבים מכל יחידות צה"ל – פטריוטים בכל לבם, אוהבי העם והמדינה, ואומר: אני אוהב אתכם אהבת נפש ומעריץ את המסירות, ההקרבה והדאגה העמוקה והכואבת שלכם. אתם באמת הטובים שבטובים. אבל בה בעת אני חרד לביטחון ישראל שנפגע מעצם האיומים באי התנדבות או התייצבות לשירות, ועל אחת כמה וכמה ממימושם. אנא מכם, שקלו שוב ושוב כל מהלך. אני סומך עליכם שתשמרו על מדינת ישראל יציבה ובטוחה. הרי זה היה מאז ומעולם, ולנצח יהיה - הבית של כולנו. גם שלכם. גם של ילדיכם ומשפחותיכם".
לאחר דבריו של הרצוג, ראש הממשלה נתניהו כתב ברשתות החברתיות: "ערב תשעה באב אני מאמין שאפשר להגיע להסכמות בתוכנו, ויחד עם חבריי אנחנו פועלים לשם כך".