סגור
משבר אקלים
תחבורה ציבורית לוקסמבורג
תחבורה ציבורית בלוקסמבורג. בחינם כבר שלוש שנים (צילום: OLIVER DIETZE/ GETTY)

"יותר חירות, פחות בלגן": המדינה העשירה באירופה מציינת שלוש שנים של תחבורה ציבורית בחינם

לפי סקר שפרסם אתר יורוניוז, כמעט כל תושבי לוקסמבורג מרוצים מהיוזמה שנועדה לצמצם את הנסיעה ברכב פרטי ולהפחית זיהום. במדינה מתגוררים 640 אלף תושבים והתמ"ג לנפש בה גבוה פי 3 מבשכנה צרפת

בלוקסמבורג מציינים שלוש שנים להשקת היוזמה לתחבורה ציבורית בחינם. באתר יורוניוז (euronews) דיווחו כי סקר שנערך בקרב המשתמשים מצא כי כמעט כולם מרוצים ממנו. "מכיוון שזה בחינם קל לקבל החלטה מהירה ולבחור בין תחבורה ציבורית או מכוניות פרטיות. זה כמובן מאד חיובי לסביבה ופרקטי", אמר אדם שהשתמש ברכבת בלוקסמבורג סיטי.
העובדה שלוקסמבורג היא מדינה עשירה בעלת אוכלוסיה קטנה עוזרת כמובן להצלחת היוזמה. במדינה מתגוררים 640 אלף תושבים בלבד, והתמ"ג לנפש עומד על 99,900 יורו לשנה לפני נתוני הבנק העולמי המעודכנים ל-2021. לשם השוואה, בצרפת השכנה הנתון עומד על ממוצע של 35,200 יורו בשנה.
היוזמה ממומנת אמנם על ידי משלמי המסים, אך שר התחבורה פרנסואה באוש הסביר כי זו מערכת שוויונית. כלומר, מי שמשלם מראש מסים נמוכים כמעט ולא תורם למערכת, ואילו מי שמשלמים מסים גבוהים יותר משלמים שיעור גבוה יותר לטובת המיזם.
בלוקסמבורג ציינו עוד כי זו דרך להילחם בזיהום ובשינויי האקלים על ידי הרחקת אנשים מהמכוניות הפרטיות שלהם לטובת רכבות ואוטובוסים. "זה מאפשר לתושבי המדינות הסמוכות - בלגיה, גרמניה וצרפת - לנסוע בקלות, זה גם מעניק יותר חירות... הרבה פחות בלגן", אמר נוסע מרוצה נוסף.