התקיפה באיראן מלחיצה את חברות הספנות הפועלות באזור
לפי דיווח בבלומברג, חברות ספנות, סוחרים ואנליסטים מזהירים מסיכונים לנתיבים ימיים מרכזיים לנוכח ההתקפה הישראלית באיראן. ההשלכות כוללות גם עלייה בתעריפי ספינות המטען ומיכליות הנפט וניסיון להימנע ככל האפשר מנתיבים מרכזיים כמו במצרי הורמוז והים האדום. המרוויחות הן חברות המספקות שירותי אבטחה לספינות
חברות ספנות, סוחרים ואנליסטים מזהירים מסיכונים לנתיבים ימיים מרכזיים לנוכח ההתקפה הישראלית באיראן, כך לפי דיווח בבלומברג. חברות הספנות היפניות ניפון יוסן, מיטסוי OSK ליינס וקוואסקי קיסן קיישה, הן בין הראשונות שביקשו מכלי השייט לשמור על משנה זהירות לאחר התקיפות, וחברות נוספות צפויות ללכת בדרכן, שכן ההסלמה מפנה את תשומת הלב לנתיבי השילוח הימי המרכזיים במזה"ת, בעיקר למשלוחי נפט. בו בזמן, סוחרי המניות כבר מהמרים על עליות מחירים, ובהתאם המניות של חברות ספנות כמו קוסקו שיפינג הולדינגס וצ'יינה מרצ'נטס אנרג'י נסחרות בעליות באסיה.
"איום המלחמה במזה"ת הוא מהותי לתעריפי ספינות המטען", אמר אנופ סינג מ- Oil Brokerage. "לעת עתה מדובר בפרמיית סיכון – הבעלים ימנעו משליחת ספינות למפרץ הפרסי כאילו אנחנו עדיין בתוך שגרה", הסביר. כמה מהנתיבים הימיים החשובים נמצאים במזה"ת, מדובר על מקומות בהם המיכליות אוספות מטען או מספקות אותו לקניינים מרכזיים באסיה ובאירופה, ועל נתיבים בהם עוברות ספינות המטען להעברת משלוחים ליבשות אחרות. כך, במצרי הורמוז שמעניקים לאיראן השפעה גדולה על המסחר המקומי, עובר כרבע ממסחר הנפט העולמי ובהתאם הוא נחשב כגורם מרכזי לדאגה בעקבות המצב. מקור נוסף לחשש הוא הנתיב בים האדום בין תעלת סואץ ןומצר באב אל מנדב, שהוא מהותי לספינות מכולות והפך למוקד של התקפות המורדים החות'ים בתימן, הממומנים על ידי איראן. המתיחות המוגברת עלולה להוביל לכך שספינות ימצאו עצמן תקועות באזור, או חסומות ולא יכולות לעבור בנתיבי המסחר המקומיים.
לפי סינג, לפחות 10% מצי ספינות הנפט הגדולות בעולם, שהן 90 ספינות, נמצאות במפרץ הים התיכון בכל רגע נתון, וכ-20 מהן עוברות במצרי הורמוז בכל יום. לפיכך, סגירת מצרי הורמוז, שהם נקודת הכניסה והיציאה עבור מיכליות הנפט שמעבירות וטען מיצרניות נפט מובילות בסעודיה, האמירויות, כווית ואפילו איראן, נתפסת כאופציה קיצונית עבור טהראן, אך יחד עם זאת היא נמצאת במאגר התגובות האפשריות שלה.
"אם איראן תחפוץ להרחיב את התגובות שלה נגד צדדים נוספים על ידי סגירת מצרי הורמוז, ההשלכות יהיו נרחבות", אמר האנס טינו הנסן, מנכ"ל חברת יעוץ האבטחה Risk Intelligence. בדומה, האנליסט חורחה ליאון העריך כי אם איראן תבחר לשבש את השילוח הימי של הנפט לצד צעדים כמו פגיעה בתשתיות נפט אזוריות או התקפה נגד נכסים צבאיים של ארה"ב, התגובה בשוק עלולה להיות "חמורה", ולדחוף את המחירים ביותר מ-20 דולר.
לעומת זאת, ההסלמה תטיב עם חברות המספקות שירותי אבטחה לספינות. כמו כן, גם תעריפי האוניות לשינוע בתפזורת צפויים לעלות — המזרח התיכון תורם ליותר מ-10% מהמסחר העולמי בתפזורת יבשה, הכולל סחורות בלתי ארוזות כמו עפרות ומינרלים, כך לדברי ג'יינדו קרישנה, מנהל בחברת Drewry Maritime Services . "פרמיית סיכון נוספת בגלל המלחמה תוביל לזינוק בתעריפים מהמזה"ת ואל האזור", הוסיף קרישנה. "לוקח זמן לכייל מחדש את שרשראות האספקה".
בינתיים שתי חברות אבטחת סיכונים וניהול משברים כבר הזהירו את חברות הספנות הפועלות באזור והמליצו שינקטו ביותר אמצעי זהירות או שפשוט ימנעו מהנתיבים. כך, חברת EOS Risk Group הציעה לספינות השטות סביב ישראל, איראן, סוריה, מצרים, קפריסין ותעלת סואץ להתאמן על נהלי חירום, לשמור על תקשורת רציפה עם רשויות זרות או צבאות מקומיים, ולהימנע מחשיפה של אנשי צוות בסיפונים העליונים. בדומה, בחברת אבטחת הספינות אמברי הציעו ללספינות לבצע בדיקות מעמיקות לגבי קשרים לחברות ישראליות או אנשי צוות ישראלים ולהתרחק ככל האפשר מהאזור.