סגור

דיווח שוטף
הבית הלבן: ביידן הזהיר את נשיא סין מפני ההשלכות של סיוע לרוסיה

פולין: 2 מיליון פליטים הגיעו מאוקראינה מאז תחילת הפלישה; צרפת: לסנקציות על רוסיה מתחילה להיות השפעה; רוסיה: הלחימה נמשכת במריופול; אנחנו מהדקים את המצור; בריטניה: בעיות לוגיסטיות מקשות על צבא רוסיה; פוטין לקנצלר גרמניה: "קייב מציגה עמדות לא הגיוניות בשיחות"

דיווח שוטף מהלחימה באוקראינה: לפי דוח מודיעיני של בריטניה, צבא רוסיה סובל מבעיות לוגיסטיות המקשות על התקדמותו. נשיא אוקראינה זלנסקי הזהיר את שכירי החרב הזרים שמנסים להצטרף לכוחות הרוסיים בלחימה באוקראינה: "זו תהיה ההחלטה הגרועה ביותר שקיבלתם אי פעם". עדכונים שוטפים
23:30 - שר ההגנה האמריקאי: "ההנחות של הרוסים התבררו כשגויות"
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר בראיון לרשת CNN כי הכוחות הרוסיים "לא התקדמו במהירות ולמרחק שציפו לו". לפי אוסטין, הצבא הרוסי מתמודד עם בעיות לוגיסטיות, פריסה קלוקלת של יכולות מודיעין טקטי ושילוב יכולות חיל האוויר שלהם עם פעולות קרקעיות. "ההנחות שלהם התבררו כשגויות", אמר אוסטין.

22:30 - הבית הלבן: ביידן הזהיר את נשיא סין מפני ההשלכות של סיוע לרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תיאר בפני נשיא סין שי ג'ינפינג בשיחתם את ה"השלכות והתוצאות" אם תבחר בייג'ינג לספק ציוד צבאי למוסקבה. ביידן הדגיש את תמיכתו בפתרון דיפלומטי למשבר, ונמסר כי שני המנהיגים דנו בחשיבות השמירה על תקשורת בין המדינות. מוקדם יותר דיווחה התקשורת הסינית על השיחה בת השעתיים, בה שי אמר לביידן שסין אינה מעוניינת בעימות.

19:15 - זלנסקי: מאות עדיין לכודים בהריסות התיאטרון במריופול
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בנאום שהופץ בחשבון הטלגרם הרשמי שלו, כי הפגזות רוסיות מונעות את פינוי עיר הנמל מריופול. הצבא הרוסי טוען כי הלחימה הגיעה למרכז העיר, שנותרו בה אלפי אזרחים נצורים. זלנסקי התייחס גם להפגזת התיאטרון בעיר שלשום, ואמר כי מתחת להריסות יש עדיין מאות לכודים. בנוסף, זלנסקי הלין על איטיות משלוחי הנשק מהמערב לאוקראינה. סגנית שר ההגנה האוקראיני, חנה מליאר, אמרה כי הצבא האוקראיני מנע התקדמות של הכוחות הרוסיים במהלך היום, וכי לא נכבשו שטחים חדשים. לפי מליאר, "הצבא הרוסי סובל מבעיות תקשורת ולוגיסטיקה".


17:25 - ביידן ושי שוחחו: "קונפליקט ועימות אינם האינטרסים של אף צד"
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג שוחחו על המלחמה באוקראינה, בעקבות הדיווחים על היענות חיובית של סין לבקשתה של רוסיה לסייע לה באספקת ציוד צבאי עבור הלחימה, ולאחר סירובה של סין לגנות את רוסיה על הפלישה. שי אמר לביידן כי "קונפליקט ועימות אינם האינטרסים של אף צד", וכי "שלום ובטחון הם האוצרות היקרים ביותר של הקהילה הבינלאומית". כך דיווחה התקשורת בסין. הבית הלבן מסר כי שיחת הוידאו בין שני המנהיגים ארכה כשעתיים.

12 צפייה בגלריה
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה אינטרנטית
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה אינטרנטית
שיחה בין שני הנשיאים, בנובמבר
(צילום: גטי אימג'ס)


14:45 - אוקראינה: לא נוותר על הבקשה להצטרף לאיחוד האירופי בשיחות עם רוסיה
אנדריי סיביה, סגן ראש הסגל של נשיא אוקראינה, אמר כי שיחות הפסקת האש שמתנהלות עם רוסיה "קשות מאוד". סיביה הבהיר שלמרות זאת, קייב לא תוותר על הבקשה להצטרף לאיחוד האירופי במסגרת פשרה או הסכם לסיום המלחמה. "אהיה נטול הסתייגויות, זה לחלוטין לא מקובל. זו הבחירה שלנו. בקשת החברות באיחוד האירופי הוגשה". מוקדם יותר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם קנצלר גרמניה אולף שולץ כי אוקראינה מנסה להאט את קצב התקדמות השיחות, והוסיף כי קייב מציגה הצעות לא הגיוניות. (רויטרס)
14:05 - האו"ם: הולכת וגדלה הדרישה לסיוע הומניטרי באוקראינה
סוכנות האו"ם לפליטים הודיעה כי הדרישה בקרב אזרחים באוקראינה לסיוע הומניטרי עולה בקצב מעריכי. גורם בארגון אמר כי המצב עלול להחמיר אם המלחמה במדינה לא תיפסק בקרוב. הוא הוסיף כי אזרחים רבים לא יכולים לגשת למזון, שתייה ותרופות. "המצב ההומניטרי בערים כמו מריופול וסומי הנצורות קיצוני. תושבים נמצאים במחסור קשה", הוא אמר עוד. (סוכנויות הידיעות)

12 צפייה בגלריה
הפצצות בעיר חרקוב באוקראינה
הפצצות בעיר חרקוב באוקראינה
הריסות בעיר חרקוב באוקראינה
(צילום: רויטרס)

13:20 - הקרמלין: ביידן העליב את פוטין, זה נובע מתשישות ושכחה
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי הכינויים האחרונים שהדביק נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובהם "פושע מלחמה" ו"דיקטטור רצחני" הם עלבונות אישיים שנובעים מרגזנות, תשישות ושכחה. "תשישות מובילה להצהרות אגרסיביות, אבל אנחנו לא נשמיע הערכות קשות כדי לא לגרום ליותר אגרסיביות", הוסיף פסקוב. (רויטרס)

12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום מצב האומה
ג'ו ביידן נאום מצב האומה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: פול)

12:55 - רוסיה הותירה את הריבית על 20%
הבנק המרכזי ברוסיה הותיר את שיעור הריבית במדינה על 20%, אך עם זאת הזהיר מפני אי ודאות ניכרת כאשר הכלכלה עוברת "שינוי מבני בקנה מידה גדול". כזכור, בסוף פברואר, מעט לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, הבנק הרוסי יותר מהכפיל את שיעור הריבית במדינה מ-9.5% ל-20% במאמץ לתמוך בצניחת הרובל ולמתן את ההשפעה של הסנקציות הבינלאומיות הקשות.

12 צפייה בגלריה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
הבנק המרכזי ברוסיה
(גטי)

12:30 - עוד לחץ על האוליגרכים: סנקציות אוסטרליות על וקסלברג ודריפסקה
אוסטרליה צירפה את האוליגרכים הרוסים ויקטור וקסלברג ואולג דריפסקה שמחזיקים בנכסים ובפרויקטים במדינה לסנקציות שהוטלו על 41 אוליגרכים ובני משפחותיהם. כעת הם עומדים בפני "סנקציות פיננסיות ממוקדות". כמו כן נוספו מספר גופים פיננסיים לרשימת הסנקציות האוסטרלית, כולל סברבנק, הבנק הגדול ברוסיה (הגרדיאן).

12 צפייה בגלריה
אולג דריפסקה
אולג דריפסקה
אולג דריפסקה
(צילום: איי אף פי)

11:45 - פוטין בשיחה עם קנצלר גרמניה: "קייב מציגה עמדות לא הגיוניות בשיחות"
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. סוכנויות הידיעות ברוסיה דיווחו שפוטין טען בפני שולץ כי אוקראינה מנסה להאט את קצב התקדמות שיחות הפסקת האש, ואמר כי קייב מציגה הצעות לא הגיוניות בשיחות. (רויטרס)
11:30 - פולין: 2 מיליון פליטים הגיעו מאוקראינה מאז תחילת הפלישה
יותר משני מיליון פליטים עברו את הגבול מאוקראינה לפולין מתחילת הפלישה הרוסית. כך מסר משמר הגבול של פולין. מהנתונים עולה כי בין הפליטים, רוב לנשים וילדים. (רויטרס)
10:40 - 12,610 פליטים אוקראינים הגיעו לארץ מפרוץ המלחמה, כניסתם של 290 סורבה
מפרוץ המלחמה ועד היום הגיעו לישראל 12,610 אזרחים מאוקראינה - בהם 3,500 זכאי חוק השבות. כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה. בתקופה זו סורבה כניסתם של 290 אזרחים. ביממה האחרונה הגיעו לנתב"ג 1,206 אוקראינים, וסורבה כניסתם של 29. מבין מסורבי הכניסה מתחילת הפלישה, 13 נמצאים כעת במעצר במתקן יהלו"ם של רשות האוכלוסין וההגירה בנתב"ג עד לקבלת החלטה בהליך המשפטי שהם מנהלים בעניין כניסתם לארץ. (הדר גיל-עד)

12 צפייה בגלריה
פליטים עולים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים עולים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: הדס פרוש)

10:20 - צרפת: לסנקציות על רוסיה מתחילה להיות השפעה
דובר ממשלת צרפת גבריאל אטל אמר כי לסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה מתחילה להיות השפעה. "אנו מקווים שהסנקציות האלה יחייבו את פוטין לשנות את תוכניותיו", הוא אמר. אטל הוסיף כי נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי לשוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרוב. (רויטרס)

12 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
(צילום: אי.פי.אי)

10:10 - קייב: הרוג וארבעה פצועים מפגיעת טיל במבנה מגורים
אדם נהרג וארבעה נפצעו מפגיעת טיל במבנה מגורים בצפון בירת אוקראינה קייב. כך מסרו שירותי ההצלה בעיר. עוד מסרו כי 110 בני אדם חולצו מהבניין בן החמש קומות שנפגע מהטיל. (רויטרס)
9:35 - רוסיה: הלחימה נמשכת במריופול; אנחנו מהדקים את המצור
משרד ההגנה הרוסי הודיע כי הבדלנים במזרח אוקראינה, בסיוע צבא רוסיה, "מהדקים את הלולאה" סביב העיר מריופול, שנצורה זה יותר משבועיים. בהודעת המשרד נמסר כי "הלחימה עודנה מתמשכת" במרכז העיר. בעיר הופצץ שלשום תיאטרון שבו הסתתרו מאות בני אדם. כוחות ההצלה באוקראינה דיווחו על ניצולים שחולצו מההריסות, אך לא ברור כמה שרדו את התקיפה. (רויטרס)

12 צפייה בגלריה
נזקי המלחמה במריופול אוקראינה
נזקי המלחמה במריופול אוקראינה
הרס במריופול
(צילום: רויטרס)

8:35 - ראש העיר לבוב: טילים רוסיים התפוצצו ליד נמל התעופה
ראש העיר לבוב שבמערב אוקראינה אנדריי סאדובי אמר כי הפיצוצים שנשמעו בעיר נגרמו מפיצוץ של טילים רוסיים שפגעו במבנה תחזוקת מטוסים והרסו אותו, סמוך לנמל התעופה המקומי. הוא הוסיף שנמל התעופה עצמו לא הותקף, וכי אין נפגעים. מוקדם יותר נראו ענני ענן עשן בשמי לבוב. טרם התברר אם אכן מדובר בתקיפה רוסית, אך במקרה שאכן כך - מדובר בתקיפה הרוסית הכי קרובה לעיר שנמצאת כמה עשרות קילומטרים מהגבול עם פולין, מדינה חברה בברית נאט"ו. (רויטרס)
8:30 - בריטניה: בעיות לוגיסטיות מקשות על צבא רוסיה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם הלילה (שישי) דו"ח מודיעיני ולפיו צבא רוסיה סובל מבעיות לוגיסטיות המקשות עליו בלחימה בקרקע ומהאוויר. בדו"ח נכתב עוד כי הקשיים הללו מגבילים באופן משמעותי את היכולת של הצבא הרוסי להעביר לכוחות בשטח מוצרים חיוניים בסיסיים כמו אוכל ודלק. לפי הדו"ח, הכוחות האוקראינים ממשיכים במתקפות כל העת, "ומאלצים את רוסיה להעביר מספר רב של חיילים להגנה על קווי האספקה, דבר שמגביל משמעותית את הפוטנציאל ההתקפי של רוסיה".

12 צפייה בגלריה
חיילים רוסים באזור דונייצק אוקראינה
חיילים רוסים באזור דונייצק אוקראינה
חיילים רוסים באזור דונייצק
(צילום: EPA)

הדו"ח מצטרף להערכות של גורמי מודיעין במערב שאמרו אמש כי הכוחות הרוסיים ממשיכים לדשדש וכמעט שאינם מתקדמים בשום זירה. במקום זאת הם מוסיפים לכתוש ריכוזי אוכלוסייה באמצעות ירי פגזים מרחוק, וגורמים הרס כבד במטרה להתיש את התושבים ולגרום להם להיכנע – כפי שעשו לפני כן במלחמות בצ'צ'ניה ובסוריה. גורם ביטחוני בכיר אמריקאי אמר אמש כי לארה"ב יש אינדיקציות לכך שהמורל של החיילים הרוסים ממשיך לדעוך.

12 צפייה בגלריה
חיילים רוסים באזור דונייצק אוקראינה
חיילים רוסים באזור דונייצק אוקראינה
חיילים רוסים באזור דונייצק אוקראינה
(צילום: EPA)

למרות זאת, הבוקר נשמעו פיצוצים עזים בעיר לבוב הסמוכה לגבול פולין, ועשן שחור היתמר מכיוון נמל התעופה המקומי. ראש העיר אנדריי סאדובי הבהיר כי מדובר במתקפת טילים רוסית על אזור הנמל, שלא נפגע בעצמו. עדיין לא ידוע על נפגעים בתקיפה.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר הלילה את שכירי החרב הזרים שמנסים להצטרף לכוחות הרוסיים בלחימה באוקראינה, ואמר כי "זו תהיה ההחלטה הגרועה ביותר שקיבלתם אי פעם". בסרטון שפרסם בדף הפייסבוק שלו הוסיף זלנסקי כי "חיים ארוכים עדיפים על פני הכסף שמציעים לכם עבור קיצור חייכם".
זלנסקי טען כי לאוקראינה יש מידע ולפיו צבא רוסיה מגייס שכירי חרב ממדינות אחרות, והוסיף כי "זה לא יעזור להם". הוא אמר שאוקראינה עדיין מחזיקה באזורים האסטרטגיים במדינה. בהמשך פנה זלנסקי לעם הרוסי ואמר: "לא רצינו את המלחמה הזאת. אנחנו רוצים שלום. אנחנו רוצים שתאהבו את הילדים שלכם יותר מאשר הפחד שלכם מפני הרשויות שלכם".

12 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה מבקר פצוע מלחמה בבית חולים ב קייב ב13 במרץ
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה מבקר פצוע מלחמה בבית חולים ב קייב ב13 במרץ
נשיא אוקראינה זלנסקי מבקר פצוע מלחמה
(גטי)

בינתיים הלחימה נמשכת ועיריית מריופול שבדרום אוקראינה מסרה כי העיר סופגת מדי יום בין 50 ל-100 הפצצות על ידי הכוחות הרוסיים. "העיר נמצאת תחת מצור כבר 16 ימים, יותר מ-350 אלף תושבים ממשיכים להסתתר במקלטים ובמרתפים מפני ההפצצות המתמשכות של כוחות הכיבוש הרוסיים", נכתב בהודעת העירייה. "כ-80% מהבתים בעיר נפגעו, קרוב ל-30% מהם לא ניתנים לשחזור".
אתמול דווח כי 130 בני אדם חולצו מהריסות התיאטרון שהופצץ שלשום לדברי הרשויות על ידי מטוס רוסי, בשעה שהסתתרו בו מאות נשים, ילדים ומבוגרים, וחרף העובדה שמחוצה לו נכתבו באותיות גדולות ברוסית המילים "ילדים", כדי להבהיר למטוסים הרוסיים שמדובר ביעד אזרחי, ולא במטרה צבאית. אף שלפי הרשויות המבנה עצמו נחרב, המקלט שהיה בתוכו שרד כנראה את ההפצצה. לא ברור כמה בני אדם בסך הכול שהו בתיאטרון בשעה שהופצץ, וייתכן שהמספר עומד על בין 400 ל-500.

12 צפייה בגלריה
מריופול אוקראינה בניין שנהרס בהפגזות
מריופול אוקראינה בניין שנהרס בהפגזות
בניין שנחרב בהפגזות בעיר מריופול
(צילום: AP)

אמש התברר כי בהפגזה כבדה על העיירה מרפה הסמוכה לחרקוב נהרגו לפחות 27 בני אדם ועוד 25 נפצעו, בהם 10 באורח קשה, וכי בעיר צ'רנייב נהרגו אב, אם ושלושה מילדיהם בהפגזת אכסניה. בחרקוב עצמה דווח אמש על שריפה גדולה בשוק ברבשובו, השוק הגדול ביותר באוקראינה ואחד מ-15 השווקים הגדולים בעולם. השריפה פרצה בעקבות ירי הפגזים הרוסיים, ועשרות כבאים הוזעקו לכבותה.
עד כה ברחו מאוקראינה שלושה מיליון בני אדם, אך יש גם לא מעט אנשים שעושים את הדרך ההפוכה. שירות משמר הגבול הממלכתי של אוקראינה מסר כי יותר מ-320 אלף אזרחים אוקראינים, רובם גברים, שבו למדינה מאז שהחלה הפלישה הרוסית כדי לעזור בלחימה. בהצהרה שפורסמה בטוויטר נכתב: "הבנים שלנו לא מוותרים, אנחנו צריכים להילחם למען המדינה שלנו. אוקראינה חייבת להיות חופשית".
הבדלנים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק, בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, הודיעו לפנות בוקר כי השתלטו על מבני העירייה ברובז'נוי. בסרטון שפרסמו המורדים מ"הרפובליקה העממית של לוהנסק" נראה חייל במדים אומר: "אנחנו נמצאים ליד בניין העירייה בעיר רובז'נוי. הדגל שלנו מתנוסס כאן עכשיו". החייל הוסיף כי משמעות הדבר היא "שהמלחמה בשלביה האחרונים". בסרטון נוסף של המורדים נראה חייל בתוך לשכת ראש העיר, ולאחר מכן מניף את דגל המורדים על בניין העירייה.
בתוך כך, אוסטרליה ויפן הודיעו הלילה על סנקציות חדשות נגד רוסיה. אוסטרליה הטילה סנקציות על משרד האוצר הרוסי ועל 11 בנקים וארגונים ממשלתיים. יפן הודיעה כי הסנקציות שלה כוללות 15 אישים רוסים ותשעה ארגונים, בהם התאגיד הממשלתי לייצור וייצוא נשק "רוסטך".
ארה"ב מנסה להדק את בידודה של רוסיה, והמשימה הזו צפויה לעמוד במוקד השיחה שיקיים היום ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג. בתחילת השבוע טענה וושינגטון כי קיבלה מידע שלפיו בייג'ינג שוקלת ברצינות לא רק לסייע לפוטין כלכלית מול הסנקציות, אלא גם לשלוח לכוחותיו ציוד צבאי כדי לאפשר להם להמשיך במלחמה באוקראינה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש שבשיחה היום יבהיר ביידן לשי כי ארה"ב תדאג שסין תישא בהשלכות אם תסייע לפעולה הצבאית הרוסית.