סגור
שער סאן ישראל מלחמה
שער סאן נגד התאחדות הכדורגל האנגלית, היום

התומכים, המהססים ואלו שריגשו: הקרב על דעת הקהל שוטף את הספורט העולמי

בהתאחדות האנגלית דווקא שקלו להאיר את וומבלי בדגל ישראל, התחרטו ובסוף החליטו לא לבחור צד; בארה"ב לעומת זאת, התמונה שונה: בליגת הנ.ב.א (כדורסל) ובליגת NFL (פוטבול) גינו חלק גדול מהקבוצות בצורה חד משמעית את החמאס. אתמול התקיים משחק כדורסל בברוקלין בין הנטס לבין מכבי רעננה כמחווה לישראל

הקרב על דעת הקהל העולמית בנוגע למלחמה בעזה, בשיאו, בכל חזית אפשרית, אבל דומה שהקרב החם ביותר מתנהל דווקא בתחום שאמור להיות סמל ההגינות, ה-FAIR PLAY – הספורט. ובחזית הזו, ידה של ישראל על התחתונה.
בקרב המרכזי על הפרמייר ליג באנגליה, לא הצליחה ישראל להשיג גינוי חד משמעי על מעשי חמאס הברבריים בעזה, לא מהנהלת הליגה, ולא מהתאחדות הכדורגל האנגלית. זאת, בניגוד לפוליטיקאים הבריטיים ובראשם ראש הממשלה רישי סונאק, שהשיא נאום נלהב בעד ישראל בבית כנסת בלונדון, תיאר את מעשי הרשע של חמאס הברבריים, במילותיו, והבטיח להגן על הקהילה היהודית וסיים את הנאום במילים עם ישראל חי.

1 צפייה בגלריה
שער סאן ישראל מלחמה
שער סאן ישראל מלחמה
שער סאן נגד התאחדות הכדורגל האנגלית, היום

בבריטניה יש נוכחות כבדה של מוסלמים, והיתרון הדמוגרפי עושה את שלו. כשמדובר בארגוני גג, הגינוי לחמאס מגיע מהר יותר וחזק יותר. כך, ארגון המועדונים האירופים, ארגון גג של מועדוני הכדורגל באירופה, נענה לדרישתו של ניקולאס לב מנכ"ל מנהלת ליגות הכדורגל בארץ, פרסם גינוי חד משמעי נגד חמאס ותמיכה בקבוצות הישראליות שנאלצו להפסיק את פעילותן.
אבל ככל שיורדים בפירמידה לכיוון המועדון הבודד, הספיציפי, ההודעות מעורפלות יותר ורחוקות מלהיות חד משמעיות לגינוי החמאס ובעד הצד הישראלי.
בארץ היו ציפיות שהבריטים יגנו, וינקטו בצעדים נוספים לפני משחקה של נבחרת אנגליה נגד אוסטרליה הערב (שישי),להאיר את אצטדיון וומבלי בצבעי דגל ישראל (בעוד שבניין הפרלמנט הבריטי הואר השבוע בכחול לבן),למרות שבעבר נקט בצעד שונה והאיר את האצטדיון בצבעי דגלים של צרפת, טורקיה, בלגיה ואוקראינה אחרי אירועי טרור נגדן. ההחלטה שהתקבלה היא לעלות עם סרטים שחורים ולקיים דקת דומיה ,לזכר הנפגעים משני הצדדים.
בהודעת ההתאחדות נמסר כי "ביום שישי בערב נזכור קורבנות חפים מפשע של אירועים מזעזעים בישראל ופלסטין. מחשבותינו איתם...אנחנו בעד הומניות ומקווים שיפסקו המוות, האלימות, הפחד והסבל".
ההחלטה זכתה לביקורת בתקשורת הבריטית, והדיילי מייל ביקר בעיקר את חוסר השימוש במילה "טרור...זה מרגיש שגוי לחלוטין ומצער מאוד שאחרי הטבח של יותר מ-1,000 גברים, נשים, ילדים ותינוקות ישראלים בעריסותיהם על ידי מחבלי חמאס בשבת, ההתאחדות האנגלית מסרבת להאיר את וומבלי בצבעי דגל ישראל". מאמן הנבחרת האנגלית הצדיק את המהלך של ההתאחדות האנגלית וטען כי המצב במזרח התיכון היה תמיד מורכב.
גם הפרמייר ליג האנגלית, הליגה הטובה בעולם, לא שיחררה גינוי לחמאס וקריאה לזכר קורבנות המתקפה על ישראל בשבת האחרונה. הציפיה של התאחדות הכדורגל הישראלית ומינהלת הליגה היתה גם לגינוי מצד מועדוני הפרמייר ליג. יו"ר הפרמייר ליג, ריצ'ארד מאסטרס נותר בשלו וסירב לגנות. גם קבוצות הפרמייר ליג נמנעו מגינוי.
בהתאחדות האנגלית דווקא שקלו להאיר את וומבלי אבל אז החל לחץ של שחקני כדורגל מוסלמים. יש עשרות מוסלמים בליגה הבכירה באנגליה מול ישראלי בודד, מנור סולומון מטוטנהאם, שגם הוא נפצע וייעדר שלושה חודשים. היתרון הדמוגרפי עשה את שלו כש-30 שחקנים מוסלמים איימו לא לכבד מעמדים דומים אם דקת הדומיה לפני משחקה של אנגליה יהיה רק לקורבנות הישראלים. הלחץ עזר, וומבלי כאמור לא יואר, ודקת הדומיה תהיה לקורבנות משני הצדדים.
גם ברמה הגלובאלית, הגינויים נותרו מעורפלים. פיפ"א, ארגון הגג של התאחדויות הכדורגל בעולם, הסתפקה במכתב לא פומבי להתאחדות הכדורגל הישראלי ששלח נשיא הארגון ג'יאני אינפנטינו האיטלקי, בו הביע את הצער של פיפ"א "לכדורגל הישראל ולכדוגל הפלסטיני, על רקע האלימות הנוראה שארעה בימים האחרונים...מזעזע לראות אזור שאנשיו ידעו סבל כה עמוק משך זמן רב מדי, סובל אפילו יותר".
התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א, לא הוציאה הודעה כלשהי והסתפקה בדחיית משחק הכדורגל של ישראל נגד שוייץ במוקדמות היו"ר שהיה אמור להיערך השבוע. מנור סולומון מטוטנהאם ודניאל פרץ מבאיירן מינכן, צייצו בתגובה כי השתיקה של אופ"א רועמת".
בארה"ב לעומת זאת, התמונה שונה: בליגת הנ.ב.א (כדורסל) ובליגת NFL (פוטבול) גינו חלק מהקבוצות בצורה חד משמעית את החמאס. מיאמי היט הכריזה בטוויטר על תמיכתה בישראל: "ההתקפות של חמאס על ישראל הציתו יום של אלימות חסרת רחמים ואובדן של מאות חיי חפים מפשע. המועדון עומד מאחורי האנשים בישראל". הודעת תמיכה דומה התקבלה מדאלאס מאבריקס, ואפילו לברון ג'ימס (כוכב הכדורסל איננו נמנה על אוהדי ישראל) גינה. קבוצת ברוקלין אף קיימה משחק ידידות עם מכבי רעננה באולמה, ולפני המשחק שרה נועה קירל את התקווה. גם מינסוטה ויקינגס מליגת הפוטבול גינתה את המתקפה של חמאס.


אבו פאני הגיב בפוסט חדש שבו כתב כי הוא "מגנה את כל האירועים הנוראיים שהתרחשו בישראל בשבוע האחרון, בתור בן אדם אנושי! לא בתור ערבי או בסטאטוס אחר...אני בן אדם של שלום ורוצה לחיות בשלום עם כולם ללא הבדל של גזע מין ודת. התמונות של פגיעה בחפים מפשע פגעו בי מאד. בכל פעם שיש אירוע זה או אחר מצפים מהשחקנים הערבים לגנות. זה לא מקובל".כבי חיפה, ששיחק עמו בשנה שעברה, היתה הבוטה מכולם: "כשהנוח לו זה משפחה. כשטובחים בנו הוא נעלם ולא מגנה" כתבה בפייסבוק. הכדורגלן שון עדרי כתב: "איפה כל השחקנים הערבים? למה אתם לא מגנים? בחדר ההלבשה הייתם מחבקים אותנו כאילו אנחנו אחים..אבל כשלוקחים לנו ילדים ונשים חפים מפשע, אתם לא מדברים ונכנסים לחורים".


אבו פאני הגיב בפוסט חדש שבו כתב כי הוא "מגנה את כל האירועים הנוראיים שהתרחשו בישראל בשבוע האחרון, בתור בן אדם אנושי! לא בתור ערבי או בסטאטוס אחר...אני בן אדם של שלום ורוצה לחיות בשלום עם כולם ללא הבדל של גזע מין ודת.התמונות של פגיעה בחפים מפשע פגעו בי מאד. בכל פעם שיש אירוע זה או אחר מצפים מהשחקנים הערבים לגנות. זה לא מקובל".