סגור
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה (צילום: AFP / HANDOUT / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)

הולכות ומתקרבות: האיחוד האירופי יפתח במו"מ לצירוף אוקראינה ומולדובה

אוקראינה, שנאבקת בפלישת רוסיה, הוכרזה ביוני שעבר כמועמדת להצטרפות, ועתה צפוי להתחיל המו"מ בעניין; כך גם לגבי מולודבה; בנוסף הוכרז כי גיאורגיה ובוסניה יהיו מועמדות לחברות באיחוד

אוקראינה עושה צעד נוסף להצטרפות לאיחוד האירופי, לאחר שמנהיגי האיחוד הסכימו לפתוח במו"מ עם המדינה השרויה במלחמה מאז פלשה אליה רוסיה בשנה שעברה. על המועמדות הרשמית שלה לחברות באיחוד שכולל 27 מדינות הוכרז ביוני שעבר.



בהודעה מפתיעה הערב (ה') אמר נשיא המועצה האירופית שארל מישל, שמנהיגי האיחוד החליטו לפתוח בשיחות הצטרפות עם אוקראינה ומולדובה. בנוסף פרסם בפלטפורמת X שהמועצה העניקה לגיאורגיה סטטוס של מועמדת להצטרפות, ואף ציין ש"האיחוד יפתח בשיחות עם בוסניה הרצגובינה ברגע שתעמוד בקריטריונים, והזמין דו"ח של הנציבות עד חודש מרץ, מתוך כוונה לקבל החלטה בנושא. זהו סימן של תקווה לעמים האלה וליבשת שלנו".
ההסכמה על צירופה של אוקראינה לאיחוד האירופי מגיעה למרות שהונגריה הודיעה שתחסום את ההחלטה בפסגת האיחוד הנוכחית, ומספר מדינות נוספות, כגון איטליה, העלו גם הן ספקות בנוגע להגדלת האיחוד.
מנהיגי מדינות האיחוד התכוננו לפסגה קשה שתימשך יומיים, בה התמיכה באוקראינה נמצאת בראש סדר היום. הפסגה תיערך ברגע מכריע עבור המדינה המזרח אירופאית, בשעה שהנשיא וולודימיר זלנסקי נמצא במסע דילוגים ברחבי העולם בניסיון למצוא סיוע נוסף במלחמה נגד רוסיה. זלנסקי כתב ב-X שזהו "ניצחון" למדינתו ולאירופה - "ניצחון שנותן מוטיבציה, השראה, וכוחות".
צירופה הסופי של אוקראינה לאיחוד האירופי יוכל להיעשות רק בתום תהליך ארוך של רפורמות כלכליות וחברתיות שהיא תידרש להוציא לפועל. התהליך הזה יימשך לכל הפחות כמה שנים.