סגור

פרשנות
החשמל יחזור ללבנון בקרוב, אבל התקווה מתרחקת

תושבי השכנה מצפון לא הופתעו מהפסקת החשמל המוחלטת שאירעה היום; אמנם משלוחי הדלק בדרך והזרם צפוי לשוב, אבל הלבנונים מיואשים, והם יודעים שכדי להבריא את הכלכלה החולה יש צורך במאבק בשחיתות - דבר שלא יקרה; בוודאי כשחיזבאללה עם היד על הברז ומעדיף את אנשי שלומו

איש לא הופתע בלבנון היום (שבת) מהפסקת זרם החשמל באופן מוחלט. כבר בחודש שעבר הודיעה חברת החשמל הלבנונית כי בשל מחסור בדלקים היא צופה כי תיאלץ להשבית את הייצור. בימים האחרונים סבלו אזורים שונים בלבנון מהפסקות חשמל ממושכת שלעתים הגיעו ליותר מ-20 שעות. לא בכדי העסק המכניס ביותר בלבנון הפך בשנים האחרונות מכירת חשמל מגנרטורים.


במקביל הודיעה חברת החשמל כי כבר בשבת בערב צפוי להגיע משלוח חדש של דלקים ובסיום פריקתו במהלך השבוע הבא יחודש זרם החשמל כנראה בתפוקה התחלתית של 500 מגה ואט. לקראת סוף החודש אז צפוי משלוח דלק חדש מעיראק ולכן בסבירות גבוהה כי התפוקה תמשיך לעלות.

1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה מנהיג חזבאללה
חסן נסראללה מנהיג חזבאללה
חסן נסראללה, מנהיג חזבאללה
(צילום: אי פי איי)


אבל גם אם זרם החשמל יחודש ברמה כזו או אחרת כבר בימים הקרובים, זה לא ישנה את תמונת המצב העגומה של המשק הלבנוני. הקמת הממשלה החדשה בדיוק לפני כחודש הפיחה תקוות בקרב הלבנונים וזה בא לידי ביטוי בעיקר בהתחזקות הלירה לעומת הדולר. גם קרן המטבע העבירה לקופה הציבורית המדולדלת כמיליארד דולר אבל האופטימיות הזהירה היתה קצרת מועד.
הדולר מזנק בימים האחרונים, הלבנונים חזרו להפגין מול סניפי הבנקים והתחושה הכללית היא שהממשלה הנוכחית לא תוכל ל"ספק את הסחורה" קרי לשכנע את הקהילה הבינלאומית כי היא מסוגלת לממש רפורמות משמעותיות תמורת חבילת סיוע נדיבה בסך של כ-10 מיליארד דולר. אחד הצעדים המשמעותיים שלבנון צריכה לעשות כדי לעלות על מסלול הבראה כלשהו, הוא להילחם בשחיתות שאוכלת כל חלקה טובה, אולם מאחר שמי שאמור לקבל את ההחלטה הם הפוליטיקאים שהמציאו את השיטה הסיכוי שזה יקרה הוא אפסי.
ובינתיים מי שממשיך להתנהל כ"מדינה בתוך מדינה" הוא ארגון חיזבאללה. בפעם המי יודע כמה הוכח באמצעות ייבוא הדלק האיראני שהאינטרס של חיזבאללה הוא קודם כל עדתי ופוליטי לפני האינטרס של מדינת לבנון. מיליוני הליטרים שהגיעו מאיראן חולקו לאנשי שלומו של חסן נסראללה תוך הפרה בוטה של הריבונות הלבנונית. חיזבאללה ששולט בממשלת הבובות הנוכחית מהווה מכשול להבראה הכלכלית של המדינה שכן מדינות המפרץ הודיעו ביום חמישי כי לא יעבירו סיוע או השקעות למשק הלבנוני כל עוד זכות ההחלטה נתונה בידיו של ארגון הטרור השיעי.
הכותב הנו מנהל חברת קונקורד המזה"ת