סגור

פרשנות
ללבנון יש סוף סוף ראש ממשלה, אך הוא חלק מהבעיה ולא מהפתרון

המיליארדר נג'יב מיקאתי מיועד להנהיג את לבנון, השקועה במשבר פוליטי וכלכלי עמוק ואין לה ממשלה מתפקדת מזה כמעט שנה; אבל הוא בדיוק מסוג הפוליטיקאים הוותיקים והשנואים, שהאזרחים דווקא מעוניינים בהרחקתם; ובנוסף: בזכות מינויו חיזבאללה רק יחזק את ההגמוניה שלו במדינה

נג'יב מיקאתי, הפוליטיקאי הלבנוני בן ה-66, קיבל היום (ב') את המנדט מהנשיא מישל עאון להרכיב את הממשלה הבאה לאחר שמועמדותו זכתה ברוב של חברי הפרלמנט. המיליארדר, יליד טריפולי, לא יהיה זר לתפקיד שכן בעבר כבר כיהן פעמיים לתקופות קצרות בתפקיד ראש הממשלה. מאז 2009 הוא חבר בפרלמנט הלבנוני.


לאחר הכישלון של סעד אל-חרירי להקים ממשלה, העיניים נשואות למיקאתי שיצליח במשימה ואולי יבשר על עידן חדש בלבנון השקועה במשבר פוליטי וכלכלי עמוק ללא ממשלה מתפקדת כבר קרוב לשנה.

2 צפייה בגלריה
לבנון ביירות הפגנה נגד הממשלה ב28 ביוני
לבנון ביירות הפגנה נגד הממשלה ב28 ביוני
הפגנה בביירות. משבר פוליטי וכלכלי עמוק
(EPA)

הבחירה במיקאתי היא אירונית במקצת. בעוד מרבית הלבנונים נאלצים להתמודד עם קשיים יומיומיים של מחסור בחשמל, מים, דלק ותרופות וכן סחרור אינפלציוני, מיקאתי הוא איל הון עם נכסים בשווי מוערך של כ-2.7 מיליארד דולר. מיקאתי ואחיו טהא הקימו בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת חברת השקעות בשםM1 שהלכה והתרחבה והיום היא פעילה בתחום התקשורת, הנדל"ן, האופנה והאנרגיה בשווקים של המזרח התיכון ואפריקה.
בעבר הופנו כנגדו טענות על שחיתות וניצול משאבי המדינה לטובתו האישית, אך הוא הכחיש זאת וחקירה כנגדו לא נפתחה. מה שבטוח הוא שקשריו עם חיזבאללה טובים ובעבר שיתפו פעולה מבחינה פוליטית. כמו כן קשריו עם המשטר הסורי ענפים, שם עשה הון מעסקי התקשורת שלו בחסות משפחת אסד.


2 צפייה בגלריה
נג'יב מיקאתי ראש הממשלה המיועד לבנון
נג'יב מיקאתי ראש הממשלה המיועד לבנון
נג'יב מיקאתי
(צילום: EPA)

האתגר הכלכלי שעומד בפני מיקאתי הוא עצום. בעבר התחייבה הקהילה הבינלאומית בראשות צרפת כי תזרים כספים ללבנון אם תוקם שם ממשלה שתבצע רפורמות משמעותיות. לבנון זקוקה לסיוע הזה כמו אוויר לנשימה כדי להימנע ממה שנראה כקריסה מוחלטת. במהלך השנה האחרונה איבדה הלירה הלבנונית כ-90% מערכה וגררה כמחצית מהלבנונים אל מתחת לקו העוני. המצב הפנימי הקשה ביחד עם נגיף קורונה הביאה את המשק הלבנוני בשנה האחרונה לרשום צמיחה שלילית של כ-20% כשגם בשנה הנוכחית צפויה מגמה דומה עם שיעורי אבטלה גבוהים במיוחד, אלא אם כן מיקאתי יחולל נס.
מבחינת הקהילה הבינלאומית ייתכן שממשלה בראשות מיקאתי תסמן שינוי, אבל עבור לבנונים רבים שיצאו להפגנות כנגד השלטון בשלהי 2019, מיקאתי אינו הפתרון אלא חלק מהבעיה. הוא נמנה על אותה שכבה של פוליטיקאים ותיקים ושנואים שהרחוב הלבנוני רוצה בסילוקם כדי להבריא את הפוליטיקה והכלכלה.
בנוסף, הסכמת חיזבאללה למועמדותו וההיסטוריה המשותפת של שני הצדדים מלמדות כי ארגון חיזבאללה ימשיך לשלוט בממשלה ואף יחזק את ההגמוניה שלו עוד יותר. במילים אחרות מה שהיה הוא שיהיה בארץ הארזים.
הכותב הנו מנהל חברת קונקורד המזה"ת