סגור

במקום מכליות הנפט האיראניות: סוריה ולבנון סיכמו על ייבוא גז ממצרים

משלחת לבנונית הגיעה לראשונה לדמשק לדיונים על המשבר החמור - שנפתחו בשיחות על המחסור הכבד בדלק. ארה"ב, שהציעה לסייע במגעים כדי למנוע את משלוחי הנפט שיזם נסראללה, נאלצת לוותר על הסנקציות נגד אסד. נסראללה כבר בירך על התוכנית, אך התעקש: "זה לא יעבוד"

מתקרבים לסוף המשבר? לראשונה מפרוץ לחמת האזרחים בסוריה ב-2011, משלחת ממשלתית מלבנון הגיעה הבוקר (שבת) לדמשק בהובלת זינה עכר, סגנית ראש הממשלה המכהנת גם כשרת ההגנה וכממלאת מקום שר החוץ. הרקע לביקור הרשמי, שבו משתתפים גם שרי האוצר והאנרגיה וכן מפקד מנגנון הביטחון הכללי עבאס איבראהים, הוא המשבר הפוליטי-כלכלי-חברתי העמוק בארץ הארזים, ואחד הנושאים המרכזיים שבהם ידונו הוא משבר האנרגיה לנוכח המחסור החמור בדלק והפגיעה באספקת החשמל הסדירה לאזרחי המדינה.


בזמן שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הצהיר כי ארגון הטרור שבראשותו יסייע בהבאת מכליות נפט מאיראן דרך הים - אחת מהן כבר נמצאת בים סוף וצפויה להיכנס למרחב הימי של סוריה ולעגון בנמל בניאס ושתיים נוספות עושות את דרכן - סוריה מתגייסת למאמץ לבנות ציר חלופי, עוקף טהרן: ייבוא גז ממצרים שיגיע ללבנון דרך ירדן וסוריה. את הרעיון יזמה ארצות הברית, שמנסה להחליש את המעמד של חיזבאללה שהתחזק על חשבון הממשלה בלבנון.

2 צפייה בגלריה
תור לתחנת דלק ביירות לבנון משבר כלכלי
תור לתחנת דלק ביירות לבנון משבר כלכלי
תור לתחנת דלק בביירות
(צילום: AP)
בשעות הצהריים הודיעו הסורים כי דמשק נתנה את הסכמה להעברת הגז בשטחה, ובסוכנות הידיעות הממלכתית דווח על הקמת צוות שיעקוב אחר ההתפתחויות הטכניות עד לתחילת הזרמת הגז.
נשיא לבנון, מישל עאון, שוחח בטלפון לפני כשבועיים עם השגרירה האמריקנית בארצו, שעדכנה אותו על הסיוע האמריקני במגעים. בלשכתו מסרו כי השגרירה האמריקנית מנהלת את המגעים עם הבנק העולמי כדי לספק את המימון לרכישת הגז ולתחזוק צינורות הגז. עאון עצמו הודה לשגרירה על המאמץ לטובת כל אזרחי המדינה. עם זאת, הממשל האמריקני עצמו עושה ויתור לא פשוט במקרה הנוכחי. הנתיב החלופי לייבוא הנפט האיראני עובר בסוריה, בעוד שוושינגטון לא בדיוק אוהדת של בשאר אסד.
נסראללה אמנם בירך על היוזמה הלבנונית-אמריקנית, ואמר כי ישמח על "כל מה שיסייע ללבנון", אולם הזהיר כי התוכנית לא תצא לפועל. "שאלתי מומחים על האפשרות הזאת, והם אמרו שזה ייקח חצי שנה עד שנה שיסיימו את ההכנות הלוגיסטיות לכך", אמר מזכ"ל חיזבאללה. "יש גם בעיות נוספות", ציין נסראללה. "הבנק העולמי צריך להעביר כסף וארה"ב צריכה לנהל מו"מ עם סוריה. כל הלבנונים יודעים שמצרים וירדן הציעו עזרה כבר בעבר, וארה"ב הייתה זו שמנעה אותה. השגרירה בלבנון מוכרת אשליות".


2 צפייה בגלריה
מתקן גז ב מצרים
מתקן גז ב מצרים
מתקן גז במצרים
(גטי)

כך או כך, מומחים הזהירו מחיזוק מעמדו של אסד כתוצאה מהמשא ומתן בין סוריה ולבנון, שיצטרכו מלבד ניהול עבודות התחזוק לצינורות הגז גם לקיים מגעים דמיניים הדוקים. הסנאטור האמריקני כריס מרפי, שחבר בוועדת החוץ האמריקנית וביקר בלבנון ביום חמישי האחרון, אמר כי מהלך שכזה - אם יצלח - יכול לצאת לפועל מבלי שארה"ב תצטרך להפעיל סנקציות. "אנחנו עובדים קשה מאוד לגיבוש פתרון למשבר הדלק בלבנון", אמר לעיתונאים.
גורם במחלקת המדינה האמריקנית היה פחות אופטימי. "ייבוא דלק ממדינה שנמצאת תחת סנקציות, כמו איראן, זה לא פתרון אמיתי למשבר בלבנון", אמר ל"גרדיאן" הבריטי. "לבנון לא צריכה את הדלק של איראן. כבר בימים אלה עוגנות שתי מכליות דלק בנמל ביירות, ובשבוע האחרון המנהיגים הלבנוניים עסוקים בלהתווכח במכס שיטילו על הדלק שממילא כבר שולם. ארה"ב תומכת במציאת פתרונות יצירתיים, שקופים וברי-קיימא שיוכלו לשקם את לבנון. זה מה שהלבנונים צריכים, ולא עוד תעלול יחצ"ני של חיזבאללה".