סגור

האיחוד האירופי: "נחתוך ב-66% את יבוא הגז מרוסיה - עוד השנה"

הפלישה לאוקראינה הכריחה את האיחוד האירופי לפעול לגיוון מקורות האנרגיה. תוכנית חדשה כוללת האצה של ייצור האנרגיה המתחדשת ושדרוג הבידוד בבתים. נציב האיחוד לאיכות הסביבה: "יצירת משאבי אנרגיה היא הבחירה החכמה ביותר"

האיחוד האירופי הציג היום תוכנית לצמצום יבוא הגז הרוסי בהיקף של שני שלישים בתוך שנה, זאת בניסיון לצמצם את התלות באנרגיה הרוסית בעקבות הפלישה לאוקראינה.

פרנס טימרמנס, נציב האיחוד האירופי לאיכות הסביבה, אמר כי ניתן יהיה לצמצם את התלות של האיחוד בגז הרוסי באמצעות אימוץ מספר צעדי חירום, כולל הגדלת היקפי היבוא גז טבעי נוזלי (LNG), האצה משמעותית של ייצור האנרגיה המתחדשת וצמצום הביקושים באמצעות מהלכי התייעלות אנרגטית. בה בעת, להערכתו ייאלצו המדינות לשרוף פחם למשך תקופה ארוכה יותר על מנת להימנע ממעבר לגז. "אנחנו מגנים על האינטרסים החיוניים שלנו", הוסיף.
טימרמנס ציין כי באיחוד האירופי עדיין יוכלו לעמוד ביעד להפחתת ההתחממות הגלובלית באמצעות צמצום פליטת גזי החממה ב־55% עד 2030, וביעד של אפס פליטות עד 2050, זאת כל עוד יואץ קצב ייצור הארגיה המתחדשת.

2 צפייה בגלריה
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה פולין
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה פולין
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה-פולין
(צילום: בלומברג)
רוסיה מספקת 40% מהגז של האיחוד האירופי, כאשר התלות בו גדולה במיוחד באיטליה, גרמניה ומספר מדינות נוספות במרכז היבשת. בנוסף, רוסיה מספקת 25% מהנפט הגולמי לצריכת היבשת.
גז טבעי נוזלי מקטאר ומצרים
ההצעה של הנציבות האירופית היא להפחתת יבוא גז רוסי בשיעור כפול מזה שנחשף בתוכנית עשרת השלבים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שהוצגה בשבוע שעבר, ומתפרסמת על רקע רמות שיא של מחירי הגז בשל הביקוש העולמי הגובר והאפשרות כי רוסיה תפסיק את המשלוחים. ההצעה נסמכת גם על צמצום צריכת האנרגיה על ידי הורדת טמפרטורת ההסקה ושדרוג הבידוד במשקי הבית. סוכנות האנרגיה הבינלאומית דחקה בשבוע שעבר באיחוד האירופי להימנע מחידוש חוזי אספקה עם גזפרום, זאת במסגרת תוכנית עשרת השלבים שמטרתה היתה להפחית את היבוא של גז רוסי ליבשת בשליש בתוך שנה. חוזים ליבוא גז המכסים כ־15 מיליארד מ"ק בשנה, כ־12% מהאספקה הרוסית לאירופה, צפויים לפוג השנה ואין לאפשר את חידושם, כך בהודעת סוכנות האנרגיה.
"אם נאיץ את מהירות המעבר לאנרגיה מתחדשת, בשילוב הגדלת היעילות האנרגטית שלנו וגיוון מקורות האנרגיה, נוכל עד סוף השנה להפחית את התלות שלנו בגז הרוסי בשני שלישים", אמר טימרמנס בריאיון למספר כלי תקשורת אירופיים. "יצירת משאבי אנרגיה היא הבחירה החכמה והדחופה ביותר לשמירה על ביטחון ההיצע", אמר. עוד ציין, כי התוכנית תוכל לגמול את אירופה לחלוטין מהגז הרוסי "בתוך מספר שנים".
עם זאת, חלק מהמדינות עשויות לשנות את תוכניתן המקורית להשתמש בגז כ"אמצעי גישור" בתהליך המעבר מפחם לאנרגיות רוח ושמש. "אפשר לחשוב על מצב שבו ממשיכים עם הפחם לעוד זמן מה, אבל רק אם נאיץ את הליך המעבר לאנרגיה מתחדשת", אמר טימרמנס.
טיוטה של ההסכם שפורסמה היום כוללת הגעה ליעד תפוסת אחסון גז של 80% עד 30 בספטמבר, לעומת כ־30% היום. בנציבות האירופית יאפשרו לממשלות לשלם לחברות על מנת לאחסן את הגז.
2 צפייה בגלריה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
קידוח נפט ברוסיה
(צילום: גטי )
לפי טימרמנס, באיחוד האירופי יוכלו להגביר את יבוא הגז ממקורות אחרים, כולל 10 מיליארד מ"ק של גז בצינורות ממדינות כמו אזרבייג'אן, וכן גז טבעי נוזלי מקטאר, מצרים ואפילו אוסטרליה ב־50 מיליארד מ"ק.
לאיחוד האירופי ישנה אפשרות לוגיסטית לייבא 160 מיליארד מ"ק של LNG, בעודו מנהל כיום מלאים מיובאים של 80 מיליארד מ"ק בלבד. טימרמנס הוסיף שניתן יהיה גם להכפיל את ייצור הגז הביולוגי, תוך ניצול פסולת מחקלאות ומזון, מ־17 מיליארד מ"ק ל־35 מיליארד מ"ק עד 2030, ולהכפיל פי ארבעה את השימוש במימן, להיקף של 20 טונות. מהלכים אלה יצמצמו את השימוש בגז ב־50 מיליארד מ"ק.
התוכנית קוראת גם להאצה של תהליך התכנון ולהגדלת ההשקעות, אך ההחלטות הללו תלויות בממשלות עצמן. לפי התוכנית, מדינות יכולות להשתמש בהכנסות ממכירת אישורים לפליטות פחמן המונפקים תחת התוכנית למסחר בפליטות (Emissions Trading Scheme). הכנסות ממכירת האישורים שמאפשרים למזהמות הגדולות לפלוט פחמן במסגרת פעילותן הגיעו בשנה שעברה ל־30 מיליארד יורו, פי שניים לעומת 2020, זאת לאחר שמחירי האישורים טיפסו לשיא של מעל 96 יורו בשל ההיצע המוגבל. עם זאת, בשבוע החולף צנחו המחירים לכ־65 יורו.