סגור

הסלמה כלכלית: ביידן אסר על יבוא נפט וגז מרוסיה, בריטניה מצטרפת לחרם

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז הערב כי ייאסר על חברות אמריקאיות לייבא נפט, גז ופחם ממוסקבה; לדבריו, החרם יפגע באמריקאים: "להגנה על החופש יש מחיר"; מדינות אירופה לא הצטרפו לחרם - אבל מתכננות לחתוך את יבוא הגז מרוסיה בשני שלישים עד סוף השנה

הסנקציות על רוסיה עולות מדרגה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז הערב כי ייאסר על חברות אמריקאיות לייבא נפט, גם ופחם ממוסקבה. גם בריטניה הודיעה הערב כי תאסור יבוא נפט רוסי, והוא ייפסק לחלוטין עד סוף השנה; יבוא הגז לעומת זאת - יימשך. מדינות האיחוד, שהתלות שלהן באנרגיה הרוסית גדולה, חשפו הערב תוכנית שלפיה יבוא הגז ממוסקבה ייחתך ב-66% עד סוף השנה.



בנאומו בבית הלבן אמר ביידן שההחלטה התקבלה בום תהתייעצויות עם בעלות הברית של ארה"ב. "אנחנו מבינים שהרבה מהן לא מסוגלות להצטרף אלינו", אמר הנשיא האמריקני בהודעה על החרם.
עוד אמר ביידן שהאיסור הוא "מכה קשה למכונת המלחמה של פוטין", והדגיש שהוא לא מעוניין שרכישת הנפט והגז תממן את הלחימה הרוסית. לדבריו, החרם יגבה מחיר מהאמריקנים – אך מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד שלמים עם ההחלטה. "יהיה לזה מחיר כאן בארה"ב. מההתחלה אמרתי שאני אהיה כן עם העם האמריקאי, וכשדיברתי על כך לראשונה אמרתי שלהגנה על החופש יש מחיר".
ארה"ב ייבאה מרוסיה 672 אלף חביות נפט ביום ב-2021 - כך לפי נתונים של מנהל המידע בתחום האנרגיה. מדובר בכ-8% מכלל יבוא הנפט של המדינה. רוב יבוא הנפט לארה"ב הוא מקנדה, מקסיקו וסעודיה.
רוסיה איימה בימים האחרונים חרם נפט יוביל לסגירת צנרת הגז הראשית לגרמניה והזהירה שמחירי הנפט יגיעו ל-300 דולר לחבית אם אכן יוכרז אמברגו על יבוא נפט רוסי.
"זה לחלוטין מובן מאליו שאיסור על הנפט הרוסי יוביל לתוצאות קטסטרופליות לשוק העולמי", אמר אתמול סגן ראש הממשלה של רוסיה אלכסנדר נובאק (Alexander Novak) בראיון לשידורי הטלוויזיה הלאומית במדינה. "הקפיצה הצפויה במחירים תהיה כזו שלא ניתן לדמיין – היא תגיע ל-300 דולר לחבית אם לא יותר מזה", אמר נובאק.
מוקדם יותר
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חרם הנפט
(גטי)
מוקדם יותר היום הודיעה ענקית האנרגיה של כי היא מפסיקה לקנות נפט גולמי מרוסיה ומשעה כל מעורבות שלה בתעשיית האנרגיה הרוסית. החברה התנצלה על כך שבשבוע שעבר החליטה, למרות הפלישה, לקנות נפט גולמי מרוסיה במחיר מוזל, ואמרה כי הצעד הזה היה שגוי.