סגור
תחנת דחיסת גז ב גרמניה נורד סטרים 1
תחנת דחיסת גז בגרמניה (צילום: EPA)

גולדמן זאקס: "חשבונות האנרגיה באירופה יזנקו ב-2 טריליון יורו עד תחילת 2023"

לפי כלכלני הבנק, חשבונות האנרגיה ייצגו בשיאם כ-15% מהתמ"ג באירופה; לדבריהם, "לתפיסתנו, השוק לא מעריך מספיק את העומק, ההיקף וההשלכות המבניות של המשבר"

בגולדמן זאקס מזהירים כי חשבונות האנרגיה של משקי הבית באירופה יזנקו ב-2 טריליון יורו (2 טריליון דולר) עד לשיא שצפוי בתחילת השנה הבאה. העלייה משקפת לטענת האנליסטים את הצורך בהתערבות ממשלתית.
בסוכנות הידיעות בלומברג דיווחו כי לפי האנליסטים של הבנק, בהובלת אלברטו גנדולפי ומאפאלדה פומביירו, חשבונות האנרגיה ייצגו בשיאם כ-15% מהתמ"ג באירופה. "לתפיסתנו, השוק ממשיך לא להעריך מספיק את העומק, ההיקף וההשלכות המבניות של המשבר", כתבו. "להערכתנו ההשלכות יהיו עמוקות יותר משל משבר הנפט בשנות ה-70".
לטענתם, משקיעים מביעים פסימיות גבוהה לגבי ההשפעה של המאמצים בחזית הרגולטורית. חלק מהצעדים שנשקלים, ביניהם הגבלות על המחיר וגירעונות בהכנסות של מערכות החשמל והאנרגיה (tariff deficit) יכולים להפחית מהסכנות החגות מעל מחירי המניות על ידי הגבלת הירידה קצרת הטווח בייצור התעשייתי ולמעשה לנטרל את הסיכונים הרגולטוריים.
בעקבות העלייה בחשבונות האנרגיה הממשלות ממהרות להקל על משקי הבית והעסקים. שרי האנרגיה של מדינות האיחוד האירופי מתוכננים להיפגש ביום שישי לדון בצעדים אפשריים כמו הצבת תקרה למחירי הגז הטבעי והשעיית המסחר בנגזרים של חברות אנרגיה. צרפת וגרמניה אף תומכות בהטלת מסים חד פעמיים על רווחי החברות.
לפי האנליסטים בגודלמן, הגבלת המחירים על צריכת אנרגיה עשויה לחסוך לאיחוד בסביבות 650 מיליארד יורו בחשבונות חשמל, לספק לצרכנים ולשווקים הקלה מסוימת ובמקביל לאפשר לממשלות להוציא לפועל את המס על הרווחים. בהתאם, ההמלצה היא שמשקיעים יעדיפו מניות בחברות שמפתחות מקורות אנרגיה מתחדשת, שכן הן צפויות להרוויח ממחירי האנרגיה שיישארו גבוהים למשך זמן מה. חברות מסוג זה כוללות את RWE AG, Energias de Portugal ואורסטד.