סגור
גולדמן זאקס בית השקעות
בנק ההשקעות גולדמן זאקס (צילום: בלומברג)

גולדמן זאקס: "בנק ישראל יגביר בפעם הרביעית את קצב העלאת הריבית"

הדולר מטפס ב-0.6% ל-3.283 שקלים, היורו יציב ב-3.328 שקלים; כלכלת ישראל צמחה ברבעון השני במפתיע ב-6.8% - התחזיות היו לצמיחה של 2.8%; אתמול דיווחה הלמ"ס שהאינפלציה בישראל קפצה ל-5.2% בחודש יולי; בבנק ההשקעות האמריקאי צופים שהריבית בישראל תעלה בשבוע הבא ב-75 נקודות בסיס ל-2%

השקל נחלש היום (ג') מול הדולר בשוק המט"ח המקומי ברקע הצמיחה המפתיעה בכלכלת ישראל.
הדולר מטפס ב-0.6% לרמה של 3.283 שקלים, היורו נחלש ב-0.1% ב-3.328 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים נסחרים היורו והדולר ביציבות ברמה של 1.013 דולר ליורו.
כלכלת ישראל צמחה ברבעון השני (אפריל-יוני) ב-1.7% לעומת הרבעון הקודם. הצמיחה הרבעונית הזו משקפת קצב צמיחה שנתי של 6.8%, הרבה מעל התחזיות בשוק שהיו לצמיחה של 2.8%
מדובר בנתונים חיוביים במיוחד, שבאים אחרי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2022 שהיו מאכזבים למדי, ושיקפו ירידה של 0.7% לעומת הרבעון הקודם, ובחישוב שנתי ירידה של 2.7% לעומת הרבעון הקודם.
מוקדם יותר היום נסחר השקל במגמה חיובית, כאשר הדולר נחלש ב-0.1% לרמה של 3.263 שקלים והיורו נסוג ב-0.4% ונסחר תמורת 3.316 שקלים. זאת לאחר שאתמול דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהאינפלציה בישראל זינקה ל-5.2% בחודש יולי.
מדד המחירים לצרכן בישראל עלה בחודש יולי ב-1.1% והקפיץ את שיעור האינפלציה השנתי ל-5.2% - שיא מאז אוקטובר 2008. אנליסטים בשוק צפו עלייה מתונה יותר - 0.7% בחישוב חודשי ואינפלציה שנתית של 4.6%.
"אמנם האינפלציה מטפסת בהתמדה מתחילת השנה, אך זו הפעם הראשונה שבה האינפלציה בישראל הפתיעה את התחזיות באופן משמעותי כלפי מעלה", כתבו כלכלני בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס.
"יתרה מכך, הדינמיקה באינפלציה בתחום הדיור התחזקה ומצביעה על כך שאחד מסיכוני האינפלציה המרכזיים שסימן בנק ישראל אכן מתממש".
במבט קדימה מעריכים בבנק ההשקעות שהאינפלציה תרשום באוגוסט ירידה לנוכח הקיצוץ במס הבלו על הדלק, אך יהיה מדובר בהשפעה לחודש אחד בלבד. בבנק צופים שלאחר חודש אוגוסט תחזור האינפלציה לטפס ותגיע ל-6% בשנת 2022.
בגולדמן זאקס התייחסו לתנועות במטבע הישראלי וציינו כי המטבע התחזק מאז תחילת יולי ביותר מ-6.5% מול הדולר לאחר שנחלש באופן מהותי ברבעון השני.
בנק ההשקעות עידכן את התחזית הקודמת שלו, שצפתה שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-50 נקודות בסיס בהחלטת הריבית בשבוע שעבר. בגולדמן כתבו היום כי "בנק ישראל יגביר שוב את קצב הידוק המדיניות ויעלה את הריבית ב-75 נקודות בסיס ל-2%, לאחר שהגביר את קצב העלאת הריבית גם בשלוש ההחלטות האחרונות".
בבנק ההשקעות הוסיפו כי בכל מקרה פגישת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא תהיה משמעותית כיוון שהיא תחשוף את תגובת הבנק לנתונים ואת האופן שבו מאזן הבנק את הגורמים המקומיים והחיצוניים שמשפיעים על תחזיות האינפלציה.