סגור

גולדמן זאקס דחף אתמול את מניות האנרגיה הישראליות

תחזית שלפיה מחיר הנפט צפוי לעלות ל־135 דולר בשנה הקרובה, נתנה רוח גבית לנאוויטס ולניו־מד אנרג'י שהתמקמו בראש העולות בת"א־125

הטלטלה בשווקים מספקת הוכחה נוספת לכך שמה שמתרחש בקצה אחד של העולם מתרגם במהירות לתנועה בקצה אחר שלו. אתמול התמקמו בראש העולות במדד ת"א־125, שתי שותפויות גז ונפט — ניו־מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) שהוסיפה 1% לשווייה ונאוויטס פטרוליום שעלתה ב־2%. אומנם מדובר בעליות מתונות בלבד, אך אלו עדיין היו שני השינויים החיוביים הגדולים במדד.
ברקע העלייה נמצאת, בין היתר, תחזית של בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס שצופה המשך עלייה במחיר הנפט לאורך זמן. לפי הבנק, המחיר הממוצע של חבית נפט מסוג ברנט, ב־12 החודשים שיחלו ביולי, עתיד לעמוד על 135 דולר, לעומת תחזית קודמת של 125 דולר, בעוד שכיום מחיר חבית עומד על 120 דולר, וזאת לאחר עלייה של 50% מתחילת השנה.

1 צפייה בגלריה
גולדמן זאקס בבורסה בניו יורק
גולדמן זאקס בבורסה בניו יורק
גולדמן זאקס
(EPA)

כלומר, הבנק חוזה עלייה של 12.5%. לפי גולדמן זאקס, הסיבה לכך היא שקיים מחסור בנפט - בין היתר בשל הסנקציות הוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, מה שגם תרם לזינוק במחירי האנרגיה שהעולם טרם הצליח להתגבר עליו, והדבר עתיד לדחוף את המחיר כלפי מעלה בדרך לאיזון של השוק.
לפי גולדמן זאקס, המלאי העולמי סובל כיום מחוסר של 75 מיליון חביות, שהם כ־400 אלף חביות ביום בממוצע. אמנם המדינות החברות באופ"ק הסכימו להגדיל את התפוקה כדי לחפות על המחסור שנגרם כתוצאה מהסנקציות על רוסיה, אך הצפי הוא שיהיה ריבאונד בביקושים מצד סין כשתקל את הגבלות הקורונה הקשוחות שהטילה, כך שהמחסור צפוי להישאר על כנו.
מחירי הנפט משפיעים באופן ישיר על נאוויטס פטרוליום, שפועלת בתחום ומפיקה נפט משדות בארה"ב, וכן על ניו־מד אנרג'י שמחזיקה ב־45% ממאגר הגז לווייתן, משאב האנרגיה שגם בו קיים מחסור כיום.