סגור
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייב
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה (צילום: איי אף פי)

קרן המטבע אישרה סיוע של 1.3 מיליארד דולר לאוקראינה

לפי הקרן, כלכלת אוקראינה צפויה להתכווץ ב-3% השנה: "המחיר ההומניטרי והכלכלי ממשיך להיות עצום, ומביא לצורך בסיוע דחוף"; בתוך כך באוקראינה חוגגים את הפיצוץ ב"גשר פוטין", ברוסיה מאשימים: "טרוריסטים"

הדירקטוריון המבצע של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אישר סיוע של 1.3 מיליארד דולר לאוקראינה, כדי לסייע לה באיזון מחויבויותיה הפיננסיות. "יותר משבעה חודשים לאחר תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, המחיר ההומניטרי והכלכלי ממשיך להיות עצום, ומביא לצורך בסיוע דחוף", כך נמסר מהקרן. "על רקע כמות הפליטים הגדולה והרס הבתים והתשתיות, התמ"ג הריאלי של המדינה צפוי להתכווץ ב-3% ב-2022 לעומת 2021, וצרכיה הכספיים של המדינה עודם גדולים".
כבר לפני חצי שנה העריך נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי מדינתו זקוקה לסיוע של 7 מיליארד דולר בחודש עד הקיץ כדי להמשיך ולתפקד. זלנסקי אמר את הדברים בשיחת וידאו בפסגת שרי האוצר שארגנו באפריל קרן המטבע והבנק העולמי בוושינגטון. "אנחנו נזדקק גם למאות מיליארדי דולרים לבנות הכל מחדש בהמשך", אמר אז זלנסקי בהתייחסו לנזקי הפלישה הרוסית למדינה.
בתוך כך, שעות לאחר הפיצוץ הדרמטי שגרם לקריסתו החלקית של הגשר היחיד המחבר את רוסיה לחצי האי קרים, שאותו היא סיפחה מאוקראינה ב-2014, נסיבות התקרית עדיין לא ברורות לחלוטין. אבל אף שבמוסקבה טרם הפנו ישירות אצבע מאשימה לעבר אוקראינה, הממשלה בקייב היא החשודה המרכזית. בכירים בקייב כבר לקחו אחריות לשלל פעולות חבלה שאירעו בחודשים האחרונים בקרים, והצהירו בעבר כי גם גשר קרים – הגשר הארוך ביותר באירופה שנחשב לפרויקט הדגל של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין – הוא יעד לגיטימי עבורם.
הפיצוץ בגשר אירע לפי הדיווחים בתקשורת הרוסית מעט לאחר 06:00 (שעון מקומי), כאשר "משאית תופת" התפוצצה וגרמה להתקלחותם של שבעה קרונות רכבת שנשאו עמם נפט, במסילה בגשר שבנויה מעל הכביש למכוניות. למרות הדיווח בתקשורת הרוסית שהמשאית שהתפוצצה היתה ממולכדת, ב"גרדיאן" הדגישו כי הדבר עדיין לא ברור לגמרי, וגם מתיעוד מצלמת האבטחה שפרסמו כלי תקשורת רוסיים לא ברור אם המשאית, שלצדה נסעה ברגעי הפיצוץ מכונית פרטית, היתה זו שגרמה לאותו פיצוץ אדיר – או שרק נקלעה אליו.
כך או כך, לצד השריפה בקרונות הרכבת שכובתה בהמשך, לגשר נגרם נזק משמעותי עם קריסתו החלקית. ברוסיה דיווחו כי שני חלקים בגשר קרסו, אבל לפי דיווחים אחרים שלושה חלקים קרסו. סרגיי אסקיונוב, המושל הרוסי של חצי האי קרים, מסר כי הנזק לגשר נגרם רק בכיוון תנועה אחד, אבל התנועה הופסקה גם בכיוון השני לצורך בחינת היקף הנזק. בצהריים עדכנו הרשויות הרוסיות כי לפחות שלושה בני אדם נהרגו בפיצוץ. לדבריהן, מדובר ככל הנראה בנוסעים במכונית הפרטית שנסעה לצד "משאית התופת".

1 צפייה בגלריה
השריפה בגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים
השריפה בגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים
השריפה בגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים
(צילום: AFP)

לפי המכון האמריקאי ללימודי מלחמה, חיילי רוסיה מקימים עמדות הגנה באזור חרסון העליון בעקבות קריסת קו ההגנה הרוסי בצפון מזרח חרסון. כוחות רוסיים ממשיכים להפגיז מהקרקע ומהאוויר מערבית להולייפול ובמחוזות דנייפרופטרובסק ומיקולייב. ב-24 השעות האחרונות ביצעה רוסיה שמונה תקיפות טילים ו-15 תקיפות אוויריות. העיר זפוריז'יה הותקפה ביום חמישי על ידי כטב"מים תוצרת איראן, שפגעו בתשתיות בשני רובעים, כך על פי משרד המושל המקומי.
הנשיא זלנסקי אמר שמאז תחילת מתקפת הנגד חיילי אוקראינה כבר שיחררו 2,434 קמ"ר, כולל 96 יישובים. "במלחמה הזאת נגד אוקראינה, נגד החוק הבינלאומי ונגד העם שלנו, רוסיה יצרה מצב שבו זה רק עניין של זמן עד שנשחרר את מה שעדיין נמצא תחת כיבוש הקרמלין", הוא אמר.