סגור
חברת טימו TEMU
חבילה שהגיעה מ-Temu (צילום: Getty images)

"שימוש בדפוסים אפלים": תלונה ראשונה נגד אפליקציית הקניות Temu

ארגון צרכנים אירופי הגיש תלונה לנציבות האירופית נגד הקמעונאית המצליחה מסין בדרישה כי על החברה יושתו כללים נוקשים יותר הנוגעים לשקיפות. כמו כן הוגשו תלונות כי החברה לא מספקת מידע חיוני לצרכנים על מוכרים, ומשתמשת במניפולציות כדי לגרום ללקוחות להוציא יותר ממה שהתכוונו

תלונה ראשונה גדולה הוגשה נגד טימו (Temu), הקמעונאית המקוונת הצעירה והמצליחה מסין. רשת ארגון הצרכנים האירופי (BEUC) הגישה תלונה במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) לרגולטורים המקומיים ולנציבות האירופית נגד החברה על שימוש בפרקטיקות מניפולטיביות ואי הגנה על הצרכנים.
BEUC, ארגון הצרכנים האירופי המייצג 45 קבוצות אזוריות להגנת צרכן ב-31 מדינות באיחוד האירופי, הגיש תלונה נגד טימו לנציבות האירופית, תוך בקשה כי האיחוד יגדיר את טימו "פלטפורמה מקוונת גדולה מאוד" (VLOP) תחת כללי ה-DSA. סטטוס זה משית על טימו כללים נוקשים יותר הנוגעים לשקיפות אלגוריתמית ואחריות, בין היתר בנוגע לתוכן ומכירת מוצרים מזויפים.
במקביל 17 ארגונים חברים נוספים ב-BEUC הגישו תלונת DSA לרשויות ההגנה לצרכן המקומיות שלהם, בהן האשימו את טימו בהפרת התקנות האירופיות. בין יתר טענו שהחברה לא מספקת מידע חיוני לצרכנים על מוכרים, באופן שהופך את זה בלתי אפשרי לוודא אם המוצרים על הפלטפורמה עומדים בדרישות הבטיחות של האיחוד האירופי. עוד טוענים בתלונה כי בטימו משתמשים במה שמכונה "דפוסים אפלים" במטרה לגרום ללקוחות להוציא יותר ממה שהתכוונו במקור, כמו גם להקשות במיוחד את תהליך מחיקת החשבונות. קנסות על הפרות אלו יכולים להסתכם בעד 6% מהמחזור השנתי העולמי של החברה-אם של הפלטפורמה. PDD החברה האם רשמה הכנסות עולמיות של 35 מיליארד דולר במהלך 2023.
"טימו לא מכירה את הסוחרים המוכרים בפלטפורמה שלה וייתכן שהיא לא בעמדה להבטיח שכל המוצרים הנמכרים על ידי אותם סוחרים עומדים בתקנים של האיחוד האירופי", נכתב בתלונה. "טימו אולי כובשת את אירופה בסערה, אבל היום אנחנו רוצים להאיר את השיטות הלא חוקיות הרבות שלה שמתעלמות מהאינטרסים של הצרכנים ושרשויות חייבות לרסן אותן", הוסיפה מנכ"לית BEUC, מוניק גוינס (Goyens). "בסופו של דבר, המספר הגבוה של מוצרים מסוכנים הנמכרים בטימו על ידי סוחרים בלתי ניתנים לאיתור, באמצעות שיטות מניפולטיביות ומערכות המלצה אטומות, מרכיבים קוקטייל רעיל שעלולים לפגוע בפרטיות, בבטיחות ובביטחון של קטינים", כתבו בתלונה.
בתגובה ציינו בטימו כי הם מתייחסים לתלונה "ברצינות רבה", וכי "במקום שבו אנו מזהים תחומים לשיפור, אנו להוטים לעבוד יחד כדי לשפר את השירות שלנו ולתקן כל ליקוי". בשבועות האחרונים פעלה טימו בנושא זה מול גרמניה ודרום קוראיה, ובשתי המדינות החלה במהלכים להבטיח את בטיחות המוצרים שנמכרים בפלטפורמה.
טימו הושקה ב-2022 והתרחבה במהירות לפעילות בכמעט 50 מדינות ברחבי העולם. בתוך פחות משנה הורידו את האפליקציה 250 מיליון משתמשים בעולם. היום טימו היא אפליקציית הקניות השנייה הפופולרית ביותר בארה"ב, בגרמניה היא הפופולרית ביותר. ב־2023 היתה טימו האפליקציה שהורידו אותה הכי הרבה משתמשים בעולם (337 מיליון), לפני שיין שהגיעה למקום השני (262 מיליון). בישראל טימו כבר עברה את שיין מבחינת כמות הזמנות חודשית. לחברה יש 75 מיליון לקוחות פעילים חודשיים באירופה, הסף להיות מוגדרת כ-VLOP עומד על 45 מיליון לקוחות. משום שטימו לא מוגדרת היום VLOP הפיקוח עליה נופל על הרשויות המוסמכות בכל מדינת האיחוד.