סגור
יעל דיין לשעבר חברת כנסת מ טעם מפלגת העבודה
יעל דיין (צילום: יובל חן)

חברת הכנסת לשעבר יעל דיין מתה בגיל 85

דיין כיהנה כח"כית במפלגת העבודה, והייתה גם לסגנית ראש העיר ת"א, סופרת ועיתונאית. היא נודעה בעקבות פעילותה למען נשים ולהט"ב - שעליה קיבלה פרס מפעל חיים. בעשור האחרון התמודדה עם מחלת נפחת הריאות, ובשנה שעברה הבהירה ל-ynet שהיא עדיין חיה - לאחר שבכנסת הודיעו בשוגג על מותה

חברת הכנסת לשעבר יעל דיין הלכה היום (שבת) לעולמה והיא בת 85. בעשור האחרון היא התמודדה עם מחלת נפחת הריאות (COPD). היא הותירה אחריה שני ילדים.
דיין נולדה בפברואר 1939 בנהלל לרות ולמשה דיין, לימים הרמטכ"ל ושר הביטחון. אחיה הצעירים היו הבמאי אסי דיין, שהלך לעולמו ב-2014, והפסל אודי דיין שנפטר ב-2017.
ד"ר רחלי שיאון שריד, בתה: "אמא נלחמה בגבורה עד הרגע האחרון. היא הייתה גיבורה של זכויות אדם ואהבה מאוד את ישראל. עש לרגע האחרון הביעה תקווה שלמרות הכל עוד נזכה לשלום וחיים טובים בארץ הזו".
היא שירתה בצה"ל ביחידת דובר צה"ל והשתחררה בדרגת סרן. לאחר מכן למדה יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים ומדעי החיים באוניברסיטה הפתוחה.
בבחירות לכנסת ה-13, שנערכו ב-1992, נבחרה דיין לראשונה לח"כית מטעם מפלגת העבודה. הייתה חברה בוועדת חוץ וביטחון ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, תפקיד שבו החזיקה גם בכנסות ה-14 וה-15. ב-2003 התמודדה דיין מטעם רשימת מרצ, אך לא נבחרה לכנסת.
בהמשך אותה שנה היא התמודדה בראש רשימת מרצ למועצת עיריית תל אביב. לאחר הבחירות היא מונתה לסגנית ראש העיר. בבחירות הבאות עברה לרשימתו של ראש העיר רון חולדאי, ואחריהן מונתה לתפקיד יו"ר מועצת העיר.
לאורך השנים הייתה דיין פעילה במנהיגויות של גופים חוץ פרלמנטריים שפעלו למען שלום, כמו שלום עכשיו, בת-שלום והמועצה לשלום ולביטחון. היא גם הייתה פעילה למען זכויות נשים בארץ ובעולם ובארגונים למען זכויות אדם. בנוסף הייתה פעילה בולטת למען זכויות להט"בים.
דיין הייתה גם עיתונאית וסופרת, ופרסמה כמה ספרים - בהם "אבי, בתו" ו"סיני, יוני 1967, יומן אישי". היא הייתה נשואה לדב שיאון, שכיהן בין היתר כדובר צה"ל. שיאון הלך לעולמו ב-2003 והוא בן 82.
בשנה שעברה הודיעו בשוגג בכנסת על מותה. חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת העבודה ספד לה בוועדת החוקה, ואמר כי "בתקשורת דווח שחברתנו ומורתנו יעל דיין הלכה לעולמה". חברת סיעתו נעמה לזימי גם פרסמה פוסט בנושא - אבל בשיחה עם ynet הבהירה דיין בעצמה: "אני בסדר, אני מרגישה טוב".
בריאיון ל"לאשה" לפני כשנתיים היא נשאלה על מצב הבריאותי. "אני סובלת ממחלת ריאות כרונית ויש לי כאבים רוב הזמן. יש ימים ושעות שאני לא יכולה לדבר בצורה מובנת לגמרי, אבל אני סובלת בעיקר משעמום, כי רוב הזמן אני לבד", היא אמרה. "יש לי מטפלות וכל מה שאני צריכה בבית מבחינה רפואית, אבל הבדידות חונקת. חבריי הטובים בולי (הסופר א.ב. יהושע. ד"ח), יהושע קנז ועמוס עוז כבר אינם, הייתה לנו חבורה שהולכת ומתמעטת".