סגור

הבנק העולמי: המלחמה באוקראינה עלולה לגרום לסטגפלציה כמו בשנות ה-70

הבנק הזהיר כי המלחמה בשילוב ההתייקרויות בשנתיים האחרונות עלולים להוביל לצמיחה חלשה ואינפלציה גבוהה. המחירים צפויים לרדת, אך לפי ההערכות ישארו בסוף 2024 גבוהים מעל לממוצע של חמש השנים האחרונות

בבנק העולמי הזהירו כי המלחמה באוקראינה תוביל למחירי אנרגיה ומזון יקרים יותר בשלוש השנים הבאות, והגבירו בכך את החשש שהכלכלה העולמית תיקלע שוב לתקופה של צמיחה חלשה ואינפלציה גבוהה שאפיינה את שנות ה-70. על פי תחזית שוק הסחורות שפרסם הארגון, יש סיכון שמחירי סחורות שיישארו גבוהים עד סוף 2024 יובילו לסטגפלציה, כלומר היעדר צמיחה בשילוב עם יוקר מחיה גבוה. עוד ציינו בתחזית כי בשנתיים האחרונות העולם חווה את העלייה החדה ביותר במחירי האנרגיה מאז משבר הנפט של 1973, ואת הזינוק הגבוה ביותר במחירי המזון והדשנים מאז 2008. מחירי המזון והאנרגיה צפויים אמנם לרדת, אך לפי ההערכות ישארו בסוף 2024 גבוהים מעל לממוצע של חמש השנים האחרונות.
בעקבות השיבושים במסחר ובייצור הנגרמים בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה, בבנק העולמי חוזים עלייה של 50% במחירי האנרגיה השנה. לפי התחזית, מחירו של נפט מסוג ברנט יעמוד השנה על ממוצע של 100 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2013 המייצגת עלייה של מעל 40% לעומת 2021. המחירים צפויים לרדת ל-93 דולר לחבית ב-2023, אך עדיין ישארו הרבה מעל לממוצע של חמש השנים שעומד על 60 דולר לחבית.
1 צפייה בגלריה
הרס ב קייב אוקראינה לאחר התקפה של רוסיה
הרס ב קייב אוקראינה לאחר התקפה של רוסיה
הרס בקייב אוקראינה לאחר התקפה רוסית
(רויטרס)
מחירי הגז באירופה יהיו לפי התחזית כפולים השנה לעומת השנה הקודמת, בעוד שמחירי הפחם יהיו גבוהים ב-80%. בבנק העריכו עוד כי מחירי החיטה יעלו השנה ביותר מ-40%, מה שיפעיל לחץ על הכלכלות המתפתחות שנסמכות על יבוא חיטה מרוסיה ואוקראינה.
"בסך הכל מדובר בטלטלה הגדולה ביותר בשוק הסחורות שחווינו מאז שנות ה-70. כפי שקרה אז, הטלטלה נגרמת מהגבלות מוגברות במסחר המזון, הדלק והדשנים", מסר אינדרניט גיל סגן נשיא הבנק העולמי. "ההתפתחויות החלו להעלות את הסיכוי לסטגפלציה. קובעי המדיניות צריכים לנצל כל הזדמנות להעלות את הצמיחה הכלכלית בבית ולהימנע מפעולות שיגרמו נזק לכלכלה העולמית".